zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Stoppen met somberen

Door: Frank van Marwijk
 
We zitten een crisistijd, dat is geen nieuws. Wat ik in 2008 schreef over de crisis is vandaag nog even actueel. Het is nog steeds slecht gesteld met de financiële situatie in Europa en in Nederland. Al meer dan zes jaar leven we in een economisch zware tijd. Dat is toch bijzonder te noemen. Op Wikipedia wordt het woord crisis gedefinieerd als: ‘een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een stelsel ernstig verstoord raakt.’ Maar hoe lang kunnen we blijven spreken van een zware noodsituatie? Is deze ‘kwaal’ nog acuut of is die al chronisch?

Acuut of chronish?
Deze vraag bepaalt hoe we ermee omgaan. In een acute crisissituatie is er vaak paniek. We handelen dan impulsief en misschien ondoordacht om de situatie te keren. Maar in ieder geval doen we dan nog iets vanuit een zeker vertrouwen dat het wel goed komt. Maar zodra de situatie chronisch begint te worden, laten we de moed zakken. Dit is het moment dat we ons gedrag laten bepalen door aangeleerde hulpeloosheid. We hebben dan niet alleen weinig vertrouwen in elkaar, maar ook in onszelf. We hebben het gevoel dat we de controle kwijt zijn en dat we zelf niets kunnen doen om het te veranderen. We leggen oorzaak en gevolg buiten onszelf. Het enige dat we dan nog doen is klagen: we klagen over de regering, we klagen over europa en over de euro. We klagen over de crisis en we klagen over het klagen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10