Reactie: Goed artikel! Eenzijdigheid is zeker een risico bij leanmanagement. Naast gedragsverandering van leidinggevenden en medewerkers vraagt een goed proces ook om energieke medewerkers. Om met minder mensen steeds meer, beter en sneller te presteren wordt veelal top down leanmanagement als oplossing ingevoerd. Organisaties zijn zeker gebaat bij elimineren van processtappen die geen of weinig toegevoegde waarde hebben. Maar deze zijn niet duurzaam als niet tegelijkertijd gekeken wordt naar de stijl van leidinggeven en de energie van de medewerkers. De menselijke energie wordt dan de bottle neck.
Reactie: Toch jammer dit hefboomeffect; Vermogen PF neemt toe door oa. lagere rente en dekkingsgraad neemt af door oa lagere rente.
Als je net gekort bent op je uitkering en voor het zoveelste jaar de indexatie mist, zou je een kronkel in je hersenen kunnen krijgen.
Reactie: Ik denk dat de een na laatste zin eigenlijk de kern wel samenvat waarom mensen emigreren. Ik snap niet dat de overheid geen actie onderneemt. Over twee drie jaar gaat men roepen dat er te weinig hoger opgeleiden in Nederland zijn, dat de jongeren gestimuleerd worden (studiefinanciering versoepeling, kosten van de opleiding verlagen) om door te studeren. Dit gaat in ieder geval nog een staartje krijgen
Reactie: Wij voeren deze maatschappelijke trend daadwerkelijk uit! Is de MKBA ook beschikbaar voor implementatie op lokaal en regionaal niveau?
vriendelijke groet,
Reactie: ' in opdracht van Tempo-Team, blijken vooral managers optimistischer te zijn'
Misschien komt dat door het (veel) hogere inkomen dat zij genieten, minder echt productief zijn en het feit dat ze minder vaak op de schopstoel zitten dan de mensen die zij leiden.
' Psychologisch kapitaal is opgebouwd uit de elementen hoop, optimisme, zelfverzekerdheid en veerkracht'
Wat ook uitstekend te ontwikkelen is bij medewerkers zelf, onder de voorwaarde dat hen voldoende vertrouwen, waardering en eigen verantwoordelijkheid wordt gegeven. Helaas laat geregeld het management hierin te veel steken vallen waardoor, door hun toedoen, juist het tegendeel bereikt wordt. In die zin kan het management meer kwaad dan goed doen in organsiaties.
Reactie: Helma,
als jongeren worden opgeleid voor een beroep dat niet meer bestaat kun je er mee praten, maar leer je er niets van.
Uit de reactie van Timon, het artikel, de teneur van de communicatie van de NVP blijkt maar een ding en dat is dat de NVP halstarrig vast blijft houden aan personeelszaken en niet naar HRM wil.
De NVP zou er beter aan doen om te gaan luisteren naar de organisaties, want de wensen die daar leven met betrekking tot personeelsmanagement zijn totaal anders dan wat de NVP predikt!
In 1986 heb ik samen met de UvT een onderzoek gedaan onder 40 grote en middelgrote bedrijven naar de wens die er leefde ten aanzien van personeelmanagement. Op basis van die uitkomsten hebben we de studie personeelwetenschappen opgezet. En de NVP? Die hoonde de studie weg, want ze wisten het beter!
Als er iemand de NVP weg hoont, dan is het de NVP zelf!
Ieder jaar heeft de NVP een aantal van deze bijeenkomsten, iedere keer dezelfde vraag, iedere keer hetzelfde antwoord en nooit een actie die tot echte verandering leidt!
De NVP moet eens gaan luisteren naar de bedrijven en dan vooral naar de bedrijven waarvan de personeelwerkers geen lid zijn van de NVP.
Ik heb de waarheid niet in pacht, maar alleen vandaag al, het is nu 10.30 al weer 3 mensen aan de lijn gehad die klagen dat personeelszaken totaal los is van de organisatie én de medewerkers.
Reactie: Mediamarkt had onlangs een aanbieding waarbij de klant 21% korting kreeg. Heel druk in de zaak natuurlijk. Bij aankoop van de produkten werd er door de verkopers op gewezen dat de garantie van de artikelen 10 werkdagen was en dat er in geval van een gebrek na die 10 dagen sprake kon zijn van ''bijkomende kosten''. De klant kon dit voorkomen door er een garantieverzekering bij te nemen met een looptijd van 3 jaar. Dan zou Mediamarkt in zo'n geval de bijkomende kosten op zich nemen. Bij de kleine lettertjes stond echter dat er sprake was van een eigen risico van € 45,- per geval. Ik kocht een camera voor € 130,-. De verzekering zou me eenmalig € 35,- kosten, maar dan ''was ik ook van alle problemen af''. Ik heb geantwoord dat Mediamarkt kennelijk erg weinig vertrouwen heeft in de produkten die ze verkoopt en heb op de plichten van de verkoper gewezen. ''Onzin, de garantieregels zouden per 1 januari 2013 veranderd zijn en dit was een prima manier om je als klant te verzekeren van geen bijkomende kosten.'' Ik heb van die verzekering afgezien, hoop dat mijn camera nog een paar jaar meegaat, maar zal indien nodig niet aarzelen van mijn rechten als consument gebruik te maken. Heb nog gezien dat de verzekeringspakketjes als zoete broodjes over de toonbank gingen...!
Reactie: Sta er bij een gebrek aan het gekochte product bij stil dat de klacht 'binnen bekwame tijd' (meestal binnen uiterlijk 2 maanden, maar soms eerder) dient te worden gemeld. Anders kunnen rechten van de koper vervallen. Om bewijs van de tijdige melding te hebben is het raadzaam een aangetekende ingebrekestelling te versturen.
Reactie: De kop van het artikel is eigenlijk misleidend.
VEERKRACHTIGE MANAGERS BELANGRIJK VOOR ORGANISATIE
is een kop die veel meer recht doet aan de inhoud.
Wie werkt vanuit het principe dat presteren, leren en plezier de belangrijkste schakels zijn om klanten, medewerkers en organisaties op een hoger niveau met elkaar te verbinden, vertoont zelf meer veerkracht en kan die kracht met iedereen delen. Managers die deze kernwaarden op strategisch niveau verankeren creëren meer tevreden klanten dan anderen en ontwikkelen een imago dat zo eigen is dat het niet door anderen gekopieerd kan worden. Bovenal halen deze managers met minder inspanning betere resultaten en hogere rendementen. Hun organisaties hebben duidelijk minder faalkosten.
Bovendien voelen medewerkers zich bij zulke managers meer verantwoordelijk, werken slimmer, zijn betrokken en hebben meer oog voor de klant. Zij beschouwen hun collega’s als belangrijke teamspelers die van grotere waarde zijn. Ze werken beter samen, zijn creatiever, schatten risico’s beter in, gaan zorgvuldiger om met materialen en vertellen enthousiast over hun organisatie. Met zulke medewerkers is management een lust, geen last.
En klanten, burgers, patiënten, leerlingen of hoe u uw doelgroep ook omschrijven wilt. Die komen daar graag. Niet alleen omdat zij zich gewaardeerd en begrepen voelen. Ook omdat zij in een ambiance terecht komen die, naast professionaliteit, optimisme uitstraalt.
Het wordt een mooie vrijdag. En degene die op vakantie gaat of zich stort in het carnavalsgewoel wens ik een heel plezierige tijd toe.
O ja, organisaties zijn niet veerkrachtig. het zijn de mensen die daar werken die haar veerkracht geven. Organisaties kunnen mensen wel star maken. Maar dat is weer een andere kwestie.
Reactie: bete mensen, hoe laat je het oude los? door met de jongeren te praten, door naar ze te luisteren. Dat hebben we als NVP gedaan tijdens deze sessie. Jammer dat niet ieder daarvoor open staat. Wel spijtig dat daarbij de naam van NVP, die absoluut bezig is met verandering, te grabbel wordt gegooid. Ik sluit aan bij Timon: respect voor elkaar maakt dat je open staat voor elkaar!
Reactie: Veel leiders begrijpen vaak niet dat ze zelf onderdeel van het probleem zijn. Ik vind het altijd curieus dat leiders in change trajecten (lean is daar een voorbeeld van) op de tribune zitten. Dit is de arrogantie van leiderschap. Verandering begint bij jezelf, begint bij leiderschap. Alleen met reflectie, coaching, feedback en een flinke schop...kun je de meeste leiders van de tribune krijgen. Dit kan alleen door aandacht te schenken aan de emotionele kant van verandering. Verandering loopt niet via de analytische kant maar via de emotionele kant.
Reactie: Duidelijk verhaal... maar een beetje mager.
Als er geen nieuwe klanten zijn binnen te halen, gaat men al snel terugvallen op de bestaande klanten. Bestaande klanten kennen het bedrijf, weten hoe er gewerkt wordt en verwachten het bekende. New business is precies het omgekeerde en zijn vele male kostbaarder om te verkrijgen en te behouden.
What else?
Hetzelfde:
Waarom heeft een weerman het meestal goed als hij slecht weer verwacht en vaak fout als hij mooi weer voorspelt?