zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers belangrijk voor veerkracht organisaties

8 februari 2013 -  In een tijd van sterk veranderende marktomstandigheden wordt van bedrijven steeds meer creativiteit gevraagd om succesvol te blijven opereren. Bedrijven die investeren in psychologisch kapitaal hebben personeel dat veerkrachtiger is en dat sneller kan schakelen bij nieuwe ontwikkelingen. Psychologisch kapitaal is opgebouwd uit de elementen hoop, optimisme, zelfverzekerdheid en veerkracht.

Uit onderzoek van TNS Nipo onder 2.000 personen, in opdracht van Tempo-Team, blijken vooral managers optimistischer te zijn. Bij een hoger psychologisch kapitaal daalt het ziekteverzuim, is er minder cynisme, minder verloop en ontstaat er hogere tevredenheid over en betrokkenheid bij het werk, zo wijst wetenschappelijk onderzoek uit. 



Werknemers onzeker

Het onderzoek laat zien dat werknemers onzekerder zijn dan managers. Vergeleken met managers (77 procent) gaan relatief minder medewerkers (63 procent) uit van een positieve uitkomst als er onzekerheden op het werk zijn. Relatief minder medewerkers (69 procent) dan managers (89 procent) geven aan meestal wel een manier te vinden om met lastige werksituaties om te gaan. Bovendien ervaren werknemers minder grip op doelstellingen dan managers. 

Vrouwelijke managers zijn optimistischer
Veerkracht uit zich ook in de mate waarop men tegenslagen achter zich kan laten. Dat lukt de vrouwelijke managers veel beter. Slechts één op de tien vrouwen zegt dat lastig te vinden, twee keer zoveel mannelijke managers hebben daar moeite mee.
Mannelijke managers zijn daarentegen vooral zelfverzekerder. Als ze hun afdeling bij de directie moeten vertegenwoordigen voelt 86 procent van de mannelijke managers zich zelfverzekerd. Van de vrouwelijke managers zegt 77 procent zich in die situatie zelfverzekerd te voelen. Een groter deel van de mannelijke dan vrouwelijke managers heeft het gevoel een bijdrage te leveren aan de strategie van het bedrijf (89 procent versus 76 procent). Opvallend is ook dat oudere managers meer veerkracht denken te hebben dan hun jongere collega’s. Een zeer groot deel van de managers van 46 jaar of ouder geeft aan met vertrouwen moeilijke tijden aan te gaan: 91 procent tegenover 72 procent van de jongere generatie tussen de 31 en 45 jaar. 

Concurrentievoordeel door psychologisch kapitaal

Volgens Fred Luthans, professor Management en Organisatiegedrag aan de Universiteit van Nebraska, heeft psychologisch kapitaal niet alleen een positief effect op de prestaties, maar levert het ook aantoonbaar concurrentievoordeel op. Veerkracht ontstaat door duidelijke doelen te formuleren en creatief en proactief te handelen als deze door omstandigheden onbereikbaar dreigen te worden. Juist als het tegenzit moet je als bedrijf of persoon focussen op kansen en een open geest tonen. Verruim de blik en sta open voor advies. Een reactie van stilzitten en hopen dat het vanzelf overwaait, is in deze tijd zeer onverstandig. Managers hebben een belangrijke (voorbeeld)rol om hun medewerkers hierbij te stimuleren. 

Magazine ‘Anders Werken‘

‘Anders werken’ is een speciale uitgave waarin bedrijven en werknemers kunnen ontdekken hoe ze hun eigen veerkracht kunnen stimuleren. Ook zijn er alle uitkomsten van de Nationale Veerkrachttest in terug te vinden. Het magazine is kosteloos aan te vragen via  www.tempo-team.nl.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering
 Negen dingen die u nooit tegen een medewerker moet zeggen
 Tien tips om een nog betere manager te worden
 Wat iedere manager zou moeten weten over de menselijke maat
 
 
reacties
 
Feliz  |   | 
8-02-2013
 | 
07:47 uur
De kop van het artikel is eigenlijk misleidend.
VEERKRACHTIGE MANAGERS BELANGRIJK VOOR ORGANISATIE
is een kop die veel meer recht doet aan de inhoud.

Wie werkt vanuit het principe dat presteren, leren en plezier de belangrijkste schakels zijn om klanten, medewerkers en organisaties op een hoger niveau met elkaar te verbinden, vertoont zelf meer veerkracht en kan die kracht met iedereen delen. Managers die deze kernwaarden op strategisch niveau verankeren creëren meer tevreden klanten dan anderen en ontwikkelen een imago dat zo eigen is dat het niet door anderen gekopieerd kan worden. Bovenal halen deze managers met minder inspanning betere resultaten en hogere rendementen. Hun organisaties hebben duidelijk minder faalkosten.

Bovendien voelen medewerkers zich bij zulke managers meer verantwoordelijk, werken slimmer, zijn betrokken en hebben meer oog voor de klant. Zij beschouwen hun collega’s als belangrijke teamspelers die van grotere waarde zijn. Ze werken beter samen, zijn creatiever, schatten risico’s beter in, gaan zorgvuldiger om met materialen en vertellen enthousiast over hun organisatie. Met zulke medewerkers is management een lust, geen last.

En klanten, burgers, patiënten, leerlingen of hoe u uw doelgroep ook omschrijven wilt. Die komen daar graag. Niet alleen omdat zij zich gewaardeerd en begrepen voelen. Ook omdat zij in een ambiance terecht komen die, naast professionaliteit, optimisme uitstraalt.

Het wordt een mooie vrijdag. En degene die op vakantie gaat of zich stort in het carnavalsgewoel wens ik een heel plezierige tijd toe.

O ja, organisaties zijn niet veerkrachtig. het zijn de mensen die daar werken die haar veerkracht geven. Organisaties kunnen mensen wel star maken. Maar dat is weer een andere kwestie.

Met vreugdevolle groet,
Feliz Goos
Berg  |   | 
8-02-2013
 | 
10:31 uur
' in opdracht van Tempo-Team, blijken vooral managers optimistischer te zijn'

Misschien komt dat door het (veel) hogere inkomen dat zij genieten, minder echt productief zijn en het feit dat ze minder vaak op de schopstoel zitten dan de mensen die zij leiden.

' Psychologisch kapitaal is opgebouwd uit de elementen hoop, optimisme, zelfverzekerdheid en veerkracht'

Wat ook uitstekend te ontwikkelen is bij medewerkers zelf, onder de voorwaarde dat hen voldoende vertrouwen, waardering en eigen verantwoordelijkheid wordt gegeven. Helaas laat geregeld het management hierin te veel steken vallen waardoor, door hun toedoen, juist het tegendeel bereikt wordt. In die zin kan het management meer kwaad dan goed doen in organsiaties.




REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10