Reactie: In Paulus de postkabouter “metaphorically speaking” schuilt het verschil tussen percentages van respectively 32% voor een 35min en 24% voor een 55 plus manager.
De meer ervaren manager zoals ikzelf weet al te goed dat een directe aanpak van een probleemmedewerker littekens achter laat.
Hij heeft geleerd de Paulus de postkabouter binnen een organisatie te herkennen en in te zetten bij het bezorgen van ''de post''.
Dit soort mensen zelf weliswaar niet capabel een managers functie te vervullen of zelfstandig te werken, maar hierdoor juist geen gevaar voor hun manager, en in hun efforts met de rijdende trein mee te liften uiterst loyaal aan hun leiding. Therefore de tool bij uitstek om tegen probleemmedewerkers in te zetten.
Reactie: Goed artikel. We leven nu in een periode waarin transparantie gewaardeerd wordt. Bestuurders die actief communiceren met medewerkers. Experts die anders omgaan met een bekend als met een onbekend publiek.
In al die situaties zie je dat naast transparantie ook authenticiteit wordt verwacht. Bestuurders worden geacht hun medewerkers goed te informeren. Experts moeten authentiek zijn en hun presentatie aan te vullen met eigen voorbeelden.
Reactie: Ik volg Joost in zijn stelling dat er ook medewerkers zullen zijn die het omgekeerde graag zouden willen, en misschien zou een 'studie' of bevraging bij medewerkers wel een nog hoger resultaat geven over ''probleemmanagers''.
Maar zou het aan weerszijden niet beter zijn om ook aandacht te hebben voor de oorzaak waarom iemand als ''probleemmedewerker'' wordt bestempeld, waarom iemand minder gemotiveerd geraakt. Ik kan me minder goed voorstellen dat iemand als ''probleemmedewerker'' in een bedrijf/organisatie wordt binnengehaald en reeds initieel zo aan zijn/haar taak begint? Spelen er soms ook niet teveel ''subjectieve'' factoren mee in het ''beoordelen'' of iemand al dan niet een ''probleemmedewerker'' is? Wordt dat oordeel ook wel gedeeld door andere leidinggevenden of collega's? En is het inderdaad niet net de taak van een leidinggevende om zelfs ''probleemmedewerkers'' de nodige kansen te bieden dat te ontgroeien, te evolueren, wat zelfbewuster te worden, net wel wat meer verantwoordelijkheid te geven en zelfsturing te gaan ondersteunen, zodat die medewerker zich ook in realiteit onderteund en gewaardeerd voelt. @Eric: vertrouwen werkt in twee richtingen... toch? Hoe dit in de praktijk kan werken? ik verwijs graag naar ''Semco-stijl''. Voor de ene werkt het wel, voor de andere minder, maar er zijn altijd wel punten uit die Semco-ervaringen die je op jouw manier kan gaan implementeren (of zijn minst kan uitproberen). Ook de Nederlandse en Vlaamse bedrijven/organisaties, die vanuit vertrouwen werken ipv. vanuit ''command & control'', tonen aan dat het, ook qua productiviteit en cultuur, dus wel anders kan (cfr. Finext, Wedding, Kesselaar, FOD Sociale Zekerheid in België, Torfs, Colruyt, enz...).
hartelijke groet,
Reactie: Het is goed om te zien dat open innovatie terrein wint. Meestal wordt dan gezocht naar partners die synergetische diensten of producten leveren.
Op het samenwerken met concurrenten rust nog een taboe. Waarschijnlijk koudwatervrees, want wie is er beter in staat om een nieuwe dienst of product samen met jouw bedrijf op de markt te brengen als je concurrent?
Het samenwerken met klanten leidt niet altijd tot innovatie. Vaak is het een verkapt preferred supplier samenwerking. Initieel is er wel sprake van innovatie, maar later in het proces blijkt dat vaak te verwateren.
Ik denk dat de samenwerking met strategische partners betere resultaten zal hebben, vooral als het niche spelers zijn.
In het artikel is niets vermeld over crowdsourcing. Dat is een aanpak waarbij een bedrijf gebruik maakt van een kennis platform. In my humble opinion het beste kanaal voor open innovatie.
Reactie: Overheid en semi-overheid moet vaak wennen aan zaakgericht werken als het gaat om met doelen en resultaten naar oplossingen te zoeken. Geleidelijk gaat dat wel beter, helaas blijft de achterstand op het bedrijfsleven groot.
Lichtpuntje: controles op salarissen en tarieven zorgen ervoor dat de excessen langzaam verdwijnen. Recentelijk nog gehoord van een interim manager die bij een zorginstelling €95.000 in een (1) maand wist te declareren. Ons belastinggeld!
Reactie: Het liever communiceren via e-mail met probleemwerknemers heeft (in mijn geval) alles te maken met geschaad vertrouwen, waarbij de manager er zeker van wil zijn dat eventuele opdrachten, berispingen en/of waarschuwingen schriftelijk vastgelegd worden; ook van cruciaal belang van een eventuele ontslagprocedure.
Reactie: Ik vind de reactie van mevrouwn van Schalken veelzeggend. Waar baseerd u uw mening op? Heeft u inzicht in het cummulatieven inkomen cvan deze bevolkingsgroep? Heeft u inzage hoe men dit heeft weten te bereiken?
Kunt u ons dan even deelgenoot maken van uw informatie? Veel van het zogenaamde senioren kapitaal, om het zo maar te noemen zit in woningeigendom, iets waar men momenteel niets mee kan. Men kan dat namelijk niet consumeren.
De groep met een eigen huis onder de senioren is overigens helemaal niet zo groot als word gepretendeerd. Het is inmiddels ook al duidelijk dat een flink deel onder de armoedegrens terecht zal komen waardoor........?
Tjé, waardoor mensen meer en meer bij de sociale diensten moeten gaan aankloppen. Ik wijs u er even fijntjes op dat de bijstands aanvragen dit jaar alleen al aan het exploderen is.
Wat Rutte nu heeft bewerkstelligt is dat de kleinste inkomens relatief de zwaarste lasten gaan dragen en dat de hoogste inkomens er het minst aan bijdragen.
Dit gepresenteerde onvermogen van Rutte, Samsom, Asscher moet overigens nog door de eerste kamer. Het kabinet kan niets met steun van oppositie partijen. Als er uberhaupt dus al iets door die eerste kamer komt zal het een handjeklap van jewelste zijn van ego's die haleluja kraaien alsof zij 'iets' hebben bereikt voor hun achterban
De rode draad door de bezuinigingen? Geen daadkracht en maatregelen voor de mensen die de NV NL overeind houden. Niets wat ook maar enige stimulering van deze economie betreft.
Uiteraard welk weer heel veel disucssie om de discussie die uiteindelijk weer helemaal nergens over gaat of er ook maar iets toe doet.
Waar ik die kennis vandaan haal?
http://goo.gl/RcfSOg
Daar kunt u lezen met welke egootjes wij werkelijk te maken hebben. Verrassende rode draad? Geen weet feitelijk waar die mee bezig is want van de materie waar zij mee bezig zijn, hebben zij stuk voor stuk geen enkele affiniteit.
Reactie: Harry
Leuke poging om reclame te maken maar is factoring niet puur afromen van de winst? Het is geen echt krediet, want zonder omzet hoef je niet aan te komen.
En dat is het probleem met financieringen, zonder omzet geen krediet en aangezien vaak er zonder krediet geen omzet komt sterven veel innovaties in schoonheid.
Wie durft 100.000 te investeren op basis van een goed plan, enthousiaste spelers op de markt, maar nog geen klanten omdat het idee zonder investering niet zichtbaar te maken is?
Die mag me vandaag bellen en volgend jaar mee genieten van een verveelvoudiging van het kapitaal.
Reactie: De markt ziet er vandaag de dag alweer heel anders uit. Door de crisis en het uitblijven van kredietverstrekking aan MKB-ers zijn er al diverse passende nieuwe initiatieven gekomen om het MKB aan krediet te helpen.
Private Equity maar ook werkkapitaal financiering in verschillende vormen heeft de weg vrij gemaakt voor MKB-ers.
Als iedereen straks uit de crisis is en de wolken zijn opgetrokken dan hebben we naast het bancaire kanaal ook een alternatief kanaal voor kredietverstrekking aan het MKB.
Dan hoop ik dat dit gekoesterd wordt door het MKB en deze niet weer direct naar de banken rennen voor financiering als deze de deur weer openzetten.
Want het is wel erg makkelijk om alle financieringen onder te brengen bij één bank, maar het maakt je ook erg afhankelijk.
Reactie: De senioren zullen na de nieuw aangekondigde bezuinigen het meeste koopkracht verliezen, maar deze groep heeft de afgelopen jaren ook de meeste groei van hun besteedbaar inkomen meegemaakt. Iedereen moet een steentje bijdragen.
Reactie: Ik kreeg in augustus 2011 te maken met een burnout. Voorheen had ik er nog nooit van gehoord. Al met al ben ik ruim 16 maanden bezig geweest met mijn herstel waarvan de eerste 12 maanden in een traject van HSK Eindhoven. Tegen al m'n verwachtingen in ben ik weer fulltime terug gekomen op m'n ''oude'' werkplek en m'n eigen functie. Een paar maanden geleden ben ik op eigen initiatief maar wel uit een voormalig advies van m'n psychologe, gestart met lexapro. Na ongeveer 4 maanden ben ik hier weer mee gestopt omdat ik het gevoel had het leven niet meer te kunnen voelen en waarderen zoals t naar mijn idee zou moeten zijn. Heel langzaam zijn er uiteindelijk meer en meer klachten ontstaan. Van n kort lontje tot buikpijn, rusteloosheid, piekeren, huilen etc. 1 dag geleden kreeg ik nadat ik de voorgaande nacht maar 1 uur had kunnen slapen opeens weer last van hyperventilatie en angstgevoelens. Op dat moment realiseerde ik me dat ik waarschijnlijk te laat was en m'n burout vermoedelijk weer terug is. Ook deze nacht lijkt slapen een onmogelijke opgave. De tinitus (constante piep in je oor) lijkt ook weer sterker aanwezig dan de afgelopen 3 jaar dat ik hier mee te maken heb. In 2011 ben ik met ongeveer alle bekende burnout klachten n keer of 6 bij m'n huisarts geweest om hem te raadplegen maar hij gaf steeds aan: ''niks aan de hand, u heeft last van stres en dit gaat vanzelf wel weer over''. Toen ik daarna bij een oproep van de arbo te horen kreeg dat ik niet meer mocht werken was dit een behoorlijke klap. Uit de bevindingen van HSK heb ik vernomen dat m'n werk en de hoofdoorzaak was maar ik zelf ook door mijn karakter eigenschap verhoogd risico loop op een burnout of overspannen te raken. Ik zou niet weten wat op dit moment het beste is dat ik zou kunnen doen maar weet wel dat ik in een situatie ben beland waarin het verstandig zou zijn alles op een rij te zetten en uit te zoeken waar ik eventueel terecht zou kunnen voor hulp. Ik denk dat alle burnoutsituaties persoonlijk en complex zijn en dat je niet bij iedereen dezelfde oplossing kunt toepassen. Ook heb ik het idee dat een (onderschatte en vaak niet begrepen) aandoening als tinitus een aandeel danwel oorzaak zou kunnen zijn bij het ontwikkelen van een burnout.
Reactie: Interessant onderzoek! Wat voor managers zijn onderzocht, van allerlei verschillende groottes qua onderneming? Of enkel internationale of kleinere bedrijven?