zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers straks massaal aan halve kroket

22 januari 2010 - De eerste 'halve kroket' van Nederland is een feit. Prorest Catering presenteerde gisteren officieel deze 'halve snack' als onderdeel van een nieuwe lunchformule in bedrijfsrestaurants dat kilocalorieën spaart en ook nog eens goedkoper is. Onder het thema 'de helft zoveel, dubbel zo goed' is de 'halve kroket' synoniem voor kleinere lunchporties en -producten die optimaal op elkaar zijn afgestemd.

De Optimaal lunchformule werd door Prorest in eigen huis en in nauwe samenwerking met diverse leveranciers ontwikkeld. Het zogenaamde Optimaaltje bestaat uit vijf wisselende producten voor de lunch. Een drankje, soep, een warme versnapering (bijvoorbeeld een halve kroket), een koude versnapering (bijvoorbeeld een broodje of een salade) en een drie-uurtje. Het lunchmenu is gebaseerd op de Schijf van Vijf en zo samengesteld dat het maximaal 500 kcal bevat. 



Kleinere hoeveelheden
De halve kroket staat figuur voor kleinere hoeveelheden. Dit is doorvertaald in onder meer soepkopjes, formaat broodjes en directe hoeveelheden. Dick Bennink, algemeen directeur van Prorest: "We wilden al langere tijd een nieuwe impuls geven aan het thema gezond in onze 225 Prorest bedrijfsrestaurants in Nederland en een concreet antwoord vinden op het toenemend aantal vragen van klanten om minimaal 30 procent kilocalorieën te besparen op de bedrijfslunch. We hebben dit bewust niet ingevuld door snacks te weren uit ons assortiment en productaanbod, of vingertjes te wijzen naar de gasten met de boodschap 'u eet niet gezond genoeg'. Dat werkt namelijk niet. We hebben het heel simpel benaderd: mensen eten vaak te veel waardoor de maag om steeds meer blijft vragen, ze eten de verkeerde combinaties en eten onregelmatig op de dag waardoor ze op de meest vreemde tijden honger krijgen. Vanuit dit idee is de halve kroket beeldspraak geworden voor wat we in essentie willen communiceren namelijk eet minder, eet gevarieerd en gespreid over de dag, eet minder verzadigde vetten en combineer goed met veel groenten, fruit en brood." 

412.000 kroketten
Jaarlijks eet 63 procent van de Nederlandse medewerkers wel eens een snack op het werk. Elke werknemer is jaarlijks goed voor 23 kroketten. Karel Vinke, operationeel directeur van Prorest : "We willen met onze nieuwe lunchformule wel realistisch blijven; de kroket zal echt niet verbannen worden uit onze dagelijkse lunchroutine. Wij verkopen er nu zo'n 412.000 stuks op jaarbasis. Maar het kan wel verantwoord minder. Een halve kroket van 50 gram (90 kcal) smaakt namelijk net zo goed en heeft dezelfde smaaksensatie, maar bevat fors minder kilocalorieën, dan een hele van 100 gram (170 kcal). En dat geldt ook voor een kleiner kopje soep, een kleiner broodje en minder beleg. Die caloriewinst heb je al snel te pakken."
Wanneer werknemers dagelijks kiezen voor een Optimaaltje in plaats van gewone lunchgerechten besparen ze alleen al tijdens de lunch 24.000 kcal per jaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende heeft het te druk voor lunch
 Managementassistent luncht vaak achter computer
 Lunchen is voor mietjes
 Fruit van de zaak tegen overgewicht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10