zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf aandachtspunten voor u sociale media integreert in uw bedrijfsvoering

24 augustus 2009 - Uit recent onderzoek bleek dat acht procent van de ondernemingen weleens iemand ontslagen heeft ten gevolge van het gebruik van sociale media, met name vanwege het verspreiden van gevoelige informatie. Dit percentage lijkt niet hoog, maar het legt wel een aantal punten bloot waarmee elke onderneming te maken krijgt zodra sociale media het bedrijfsleven nog verder binnendringen.

David Armano, medeoprichter van Dachis Corporation zet op HarvardBusiness.org vijf aandachtspunten op een rij waarmee u nu al rekening kunt houden. 



1. Integratie

Als de onderneming een ‘sociale onderneming’ wordt, dan heeft dat invloed op alle niveaus en functies. Dus wie moet het regelen en beheren? Moet er een speciale afdeling opgericht worden? Moet er een ‘Hoofd Sociale Media’ aangesteld worden? Of moet elke afdeling het voor zichzelf regelen? 

2. Beleid

Alles wat er over u en uw onderneming gezegd kan worden op internet, zal ook gezegd worden. Het goede en het slechte. Dit behelst niet alleen informatie van buitenaf, maar ook van medewerkers zelf. Organisaties moeten niet alleen actief in de gaten houden wat er zoals gezegd en gedaan wordt online, maar ook vaststellen hoe ze omgaan met diverse scenario’s. Van het omgaan met complimenten tot boze klanten tot een werknemer die iets ongepast heeft gepost. 

3. Cultuur

Elke onderneming is in een bepaalde mate open of gesloten. De ene onderneming is zo transparent dat iedereen weet hoe het eraan toe gaat binnen de gelederen en erover mee kan denken, de ander is de geheimzinnigheid zelve en lost alles liever intern op. Beide hebben voor- en nadelen. Het is in ieder geval van groot belang dat u uw intellectuele eigendomsrechten goed beschermt. 

4. HR en juridische zaken

Als een onderneming ‘sociaal’ wordt, moeten de HR-protocollen aangepast worden, evenals de juridische. En dit is waarschijnlijk een continu proces aangezien de nieuwe technologieën elkaar razendsnel opvolgen. Niet alleen richtlijnen zijn belangrijk, deze moeten bovendien duidelijk gecommuniceerd worden richting werknemers, vooral naar medewerkers die met klanten te maken hebben. 

5. Meten en ROI

Meetbare resultaten en de opbrengst van investeringen zijn en blijven belangrijk. De effecten van sociale media zijn bijvoorbeel te meten in het aantal bezoekers van en deelnemers aan een sociaal netwerk en blog of de invloed die de media en hun deelnemers hebben. Het voordeel van sociale media is dat ze gebaseerd zijn op technologie en die is per definitie meetbaar. Wat moeilijker vast te stellen zal zijn is in hoeverre sociale media de winst  verhogen of de kosten verlagen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Executives staan ambigu tegenover sociale netwerken
 Vijf mogelijke rollen die u kunt vervullen binnen sociale media
 
 Manager blijft sceptisch over sociale media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10