zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT arbeidsmarkt stort in

29 april 2009 - Het sentiment in de ICT-branche is de afgelopen anderhalve maand aanzienlijk verslechterd. Werd tot dusverre vooral de inzet van extern ICT-personeel getroffen door de economische crisis, nu lijken ook ICT'ers met een vast dienstverband de pijn te gaan voelen.

Dit blijkt uit actueel conjunctuuronderzoek door Ernst & Young. Het indexcijfer van de ICT Indicator zakte in amper twee maanden weg van 60 naar 36, het laagste niveau ooit. Voor de ICT-sector levert dit een tamelijk dramatisch beeld op. Vooral ICT-dienstverleners krijgen zware klappen doordat detacheringstrajecten worden beëindigd en projecten al dan niet tijdelijk worden uitgesteld. In aansluiting daarop lijkt zich de afgelopen anderhalve maand een voorzichtige tendens te ontwikkelen om ook interne ICT'ers de wacht aan te zeggen. Vooral bij organisaties met meer dan 500 werknemers en in de dienstverlening lijkt dat het geval. ICT-personeel in dienst van de overheid, waar in vergelijking met het bedrijfsleven minder snel aan budgetten wordt getornd, lijkt relatief veilig. 



Paniek

ICT-specialist Arjan Hassing, partner bij Ernst & Young, vindt dat veel ondernemingen overdreven paniekerig reageren. "Door massaal lopende ICT-projecten stop te zetten en nieuwe projecten op de lange baan te schuiven, snijdt het bedrijfsleven zichzelf in de vingers. Ook het ontslaan van eigen mensen is een vorm van struisvogelpolitiek die misschien voor de korte termijn wat lucht geeft, maar succesvol overleven op de lange duur ernstig bemoeilijkt." Volgens Hassing wordt onder de huidige economische omstandigheden het kaf van het koren gescheiden. "Ondernemingen die bij het koren ingedeeld willen worden, zullen nu eerder investeren in ICT dan dat ze een streep halen door al hun activiteiten. Uiteraard dient bewaakt te worden dat alleen in kwaliteit wordt geïnvesteerd." 

ICT Barometer

De resultaten zijn afkomstig uit de meest recente ICT Barometer van Ernst & Young, een periodiek terugkerende peiling onder ruim 600 managers en professionals in het bedrijfsleven en bij de overheid. Ernst & Young verricht dit onderzoek naar het conjuncturele beeld in de ICT sinds begin 2002, een periode waarin Nederland kampte met de naweeën van de recessie die volgde op het klappen van de internetbubble. De actuele onderzoeksresultaten bevestigen het beeld dat de huidige crisis ernstiger is dan de vorige. Die bleef grotendeels beperkt tot de internetsector terwijl nu de economie in de volle breedte wordt geraakt.

 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 2009: strenge beoordeling ICT-projecten
 ICT-branche lijdt niet onder kredietcrisis
 Gezocht: ICT'er die risico's beperkt
 ICT'er kan zich beter nu al leren presenteren
 
 
reacties
 
Chris  |   | 
29-04-2009
 | 
18:29 uur
Het is zonde dat de crisis ook de ICT zo hard treft. Terwijl dat iets is waar je juist in kan investeren om op de lange termijn de kosten te drukken.
Hanco van Tol  |   | 
29-04-2009
 | 
22:20 uur
Hoi Chris,
Helemaal mee eens, hoe meer automatisering hoe beter. Zeker gezien de tijd die komen gaat (vergrijzing) waarbij er meer gedaan moet worden met minder mensen. Maar als jij dit weet, en ik dit weet, waarom weten die CEO's van de grote organisaties dit dan niet?
Ronald Vermeij  |   | 
4-05-2009
 | 
09:46 uur
@Hanco: Heb je er wel eens aan gedacht dat het structureel ontbreken van computerkennis bij de mensen die ZELF moeten werken met computers.... de bron is om een hele werkgelegenheids-circus in de ic industrie draaiende te houden?

Als iedereen die met een computer werkt eens ZELF alle kennis tot zich zouden moeten nemen, om er fatsoenlijk en zelfstading mee te kunnen werken - net zoals EERST zelf rijlessen nemen en dan ZELF je rijbewijs halen en DAN pas de weg op mogen in een auto

Wanneer dit principe eens toegepast zou worden op de maatschappij, dan waren er ook niet zoveel ICT-ers nodig om al die andere digibeten dag in dag uit te moeten helpen, om uberhaupt om te kunnen gaan met hun eigen apparatuur. En als je ict-hulp dan nog oprecht gewaardeerd zou worden als ict-er, dan zou het nog dankbaar werk zijn.

Steeds meer mensen realiseren zich dat deze maatschappij verregaand afhankelijk worden computers en dus ook ict-ers! Dat eerste is niet zo erg, maar dat tweede - de afhankelijkheid van anderen om zelf met een computer te kunnen werken... das heeel erg pijnlijk voor de meesten die met een computer willen, moeten werken. DAT FEIT word nooit openlijk erkent, uitgesproken, genoemd in dit soort ''onderzoekjes''.

[Op weg naar zinvoller werk buiten de ict]
Ik ben blij voor al die ict-ers die - door de kredietcrisis gedwongen - een zinvollere baan kunnen gaan zoeken en vinden. Ik kan me voorstellen dat ''de hele dag andere mensen hun digi-beten handje vast houden'', geen echte levensvervulling van iemand kan zijn

Steeds maar weer, dag-in, dag-uit de digitale-puinhopen van anderen opruimen, digi-brandjes blussen omdat computergebruikers zelf geen eigen verantwoordelijkheid en juiste kennis tot zich te nemen omzelfstandig te kunnen werken met ict, net als dat men zelf auto kan rijden.
Daarbij hoeft de politie ook niet de hele rit je hand niet vast te houden?

Word een volwassen computer gebruiker en leer zelf met zo'n apparaat omgaan als je het nodig hebt. Dan kunnen de meeste ict-er een zinvollere invulling gaan zoekn voor hunzelf
Gertjan  |   | 
4-05-2009
 | 
15:05 uur
@Ronald.

Er zitten zeker een paar zinnige opmerkingen tussen Ronald, maar om bij jou metafoor te blijven; Er is een duidelijk verschil tussen een auto kunnen besturen en een auto APK te keuren, te reparen of wellicht -voor de happy few onder ons- te tunen etc etc. Net als een automonteur, zijn er vele ICT-ers onder ons die zichzelf terecht specialist mogen noemen.

Door de enorme, en nog steeds groeiende, verscheidenheid binnen de ICT in omgevingen, netwerken, software e.d. zal de vraag naar ICT specialisten blijven groeien. Ik breng mijn Volkswagen ook het liefst bij een Volkswagen dealer en laat de Renault monteur liever aan Renaults sleutelen.

Maar nogmaals, ik ben het zeker met je eens dat de algemene ICT kennis onder de dagelijkse computergebruikers redelijk dramatisch is en een behoorlijk gedeelte van de ICT banen (en dus een hoop kosten die bedrijven op dit gebied maken!) enigzins overbodig zijn.
Ronald Vermeij  |   | 
4-05-2009
 | 
15:45 uur
@GertJan: Die opmerkingen dat de vraag naar specialisten zal groeien, ben ik het 100% mee eens. Alleen vraag ik me af... wat gebeurd er met een specialist als zijn specialisme ophoudt te bestaan door technologische vooruitgang?

Back 2 the drawingboard, het Werkbedrijf, exit?
Gertjan  |   | 
4-05-2009
 | 
16:18 uur
@Ronald.

De ontwikkelingen binnen de IT gaan zó snel, dat de specialisten zich wel meerdere keren per jaar bij moeten laten scholen. Naar mijn mening ook zoals het een echte specialist betaamd, want die horen juist als eerste op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden op hun vakgebied. Als het goed is zien zij de dingen dus ook al veel eerder aankomen dan de rest. Sterker nog; de meeste hardcore IT-ers spenderen ook de vrije uurtjes achter de pc en/of laptop thuis. Gewoon omdat ze het leuk vinden.

Maar goed, laten we het ook niet veel spannender maken dan het is, want een hele goede software programmeur die 20 jaar geleden zichzelf de eerste programmeertalen eigen maakte, is nu zeer waarschijnlijk een (wederom) hele goede Java programmeur.
R. Civile  |   | 
5-05-2009
 | 
09:21 uur
Het is weer het klassieke verhaal dat we twee maal eerder hebben mogen aanschouwen. De eerste kosten, tenminste de ogenschijnlijk zichtbare volgens CIO/CEO is snijden in de dienstverlening, de ICT.

Dat men klaarblijkelijk niet helemaal begrijpt dat de IT allang niet meer dienst verlenend is maar strategisch, is ook hier weer bewezen. Toegegeven, sommige projecten kunnen makkelijk worden uitgesteld maar wanneer bepaald uitstel de business raakt, zal men over het algemeen weer snel op schreden terugkeren.

Mijn ervaring is hoegenaamd wel dat de dienstverlening van sommige diensten leveranciers wel eens is 'overrated'. Ik ben gelukkig niet de enige die tot die conclusie kom want er zijn meer gelijkgestemden dan ik dacht in die mening.

De dienstverlening kan nog steeds aanzienlijk beter en meer nog, veel duidelijker waardoor de dienstverlening aan overheid en bedrijfsleven nog steeds voor verbetering vatbaar is.

Dus een deel van de huidige problematiek is dan ook wel een beetje aan de dienstverleners zelf te danken die door intransparantie en hebzucht tot stand is gekomen en word gehouden. Wanneer de grote dienstenleveranciers uiteindelijk zullen gaan beseffen dat kwaliteit beter gaat boven kwantiteit dan zal het uiteindelijk steeds beter gaan.

Wat het inzakken betreft, dat gaat vanzelf weer over. Een kwestie van even de rit uit zitten.
Ronald Vermeij  |   | 
5-05-2009
 | 
10:59 uur
@R.Civile: Sterker nog, zonder IT geen business, tenzij je alleen het werk met je handen uitvoert, maar dan ontkom je nog niet geheel aan omgang met een computer.

Ik denk dat sommige CEO er goed aan zouden doen om dit te gaan beseffen, dat IT als het digitale fundament je business ook mogelijk maakt. Zonder goed gebouwd en onderhouden IT fundament, loopt je business vroeg op laat klem.. geheel onafhankelijk van allerhande soorten externe excusses zoals ''de huidige kredietcrisis''.

wat dat betreft helpt ''de krisis'' ook weer als katalysator om ''the man from the boys'' te scheiden en alles weer - ook kosten en bwustzijns technisch - in de juiste proporties te leren zien

''IT is just a means to a end, geen goal op zich''
R. Civile  |   | 
5-05-2009
 | 
13:10 uur
Beste Ronald,
We hebben twee maal eerder een dergelijke situatie in de IT meegemaakt. Net voor het Milennium en in 2002. In beie gevallen dachten we dat we de grote schifting zouden gaan zien doch niets is minder waar gebleken.

Het kaf werd niet van het koren gescheiden en we weten nu eenmaal dat wanneer je met nootjes wil betalen, je aapjes krijgt. Nog heeft het bedrijfsleven hiervan niet geleerd en de oorzaak daarvan is het onbekende met de materie en het verkoop apparaat van de IT.

Er zijn twee gouden regels die stelselmatig worden overtreden door beide partijen.
1. IT is strategisch en business critical
2. IT is lineair

In beiden geld; wanneer je deze twee wetten veronachtzaamd, je business dit geld gaat kosten. Dus die zogenaamde besparing is een farce die alleen maar cosmetisch werkt. Dieper gaat het het bedrijf geld kosten.

Hier staat tegenover dat dat verkoop apparaat ervoor heeft gezorgd niet consistent genoeg te kunnen zijn in de communicatie naar de klant toe, wat in hoge mate aan deze reactie bijdraagt.

Zolang men het bedrijfsleven niet weet te overtuigen dat IT strategisch is, blijf je dit soort fluctuatie houden, met alle gevolgen van dien. Ergo, we moeten er even mee leven. Like it or not.
Icnivad  |   | 
7-05-2009
 | 
16:02 uur
De reden is simpel,

IT wordt door veel bedrijven gezien als kostenpost doordat vrijwel alle IT kosten aftrekbaar zijn van de winst.

Als er minder winst wordt gemaakt vallen er minder kosten af te trekken en moet er dus gesneden worden in de kosten.

De IT gaat bij 0% winst immers geld kosten en naar mogelijke opbrengsten wordt daardoor niet meer gekeken.

Gaat het slecht met het bedrijf, dan is de IT de pineut, strategisch, essentieel of niet.
Ronald Vermeij  |   | 
8-05-2009
 | 
11:55 uur
@icnivad:
Dat is haast dezelfde gedachtenredenatie als je kunt zien in tekenfilmpjes. ''De tak afzagen waar je zelf op zit en met tak en al ter aarde storten.''

Jammer dat vele bedrijven nog niet inzien - achter alle ingewikkelde woorden zoals ''strategisch, lineair, business-critial'' dat ze eenvoudig weg niet zonder ict in staat zijn
- hun business uit te voeren
- en dus winst te (blijven) maken

Dit komt op mij een beetje over als het slopen van een deel van je eigen fundament van je bedrijfsgebouw om kosten te besparen.
Later als het weer beter gaat, willen diezelfde bedrijven dan weer - volle kracht - voorbouwen op een, door henzelf verzwakt ict_fundament.
Das in mijn ogen een soort je eigen ict-graf graven, onder het mom van korte-termijn kosten besparing

Je gaat toch ook niet op 2 wielen rijden om je autokosten te besparen, waarom wil je dit wel doen met je ict?
icnivad  |   | 
8-05-2009
 | 
14:26 uur
De grondslag voor bezuinigen op de ICT is er een van vertrouwen, of wantrouwen zo je wilt. Er wordt nog te veel opgedrongen door ICT (technology push) en de kwaliteit laat ook nog wel eens te wensen over. Ondanks al die kwaliteitsstempeltjes op werknemers.

De ICT is helaas chronisch sterk in het overschatten van haar eigen realiteit. De business is chronisch sterk in het onderschatten van de mogelijkheden van ict.


maar..

waar een wil is is een weg

Goed luisteren naar de business, en de business laten luisteren naar wat de ICT ze te bieden heeft maakt veel mogelijk.
Robert van Heckers  |   | 
12-06-2009
 | 
19:08 uur
ICT effectief en efficient inzetten binnen een organisatie is natuurlijk een gewenste
doelstelling van elke ondernemer. Dit betekent wel dat er enige affiniteit moet zijn met wat een ICT afdeling aan processen heeft draaien.
Het lijk mij dat het vaak ontbreekt aan voldoende kennis bij ondernemers om de ICT afdeling af te stemmen op de rest van de organisatie. Gevolg is meestal een ICT afdeling met een 'waterhoofd'. Ontslagen kunnen dan in tijden van recessie veelal een positieve impuls geven aan de efficientie van een ICT afdeling. Men moet meer met minder en dat is nou net waar automatisering voor een belangrijk deel over gaat volgens mij? Bedrijven hebben echter ook een sociaal maatschappelijke rol te vervullen. In moeilijke tijden laten ondernemingen die rol wat makkelijker los.
Wij als organisatie kiezen voor flexibiliteit en hebben een klein kernteam (2 developers)in Nederland werkzaam die vervolgens nauw samenwerken met collega's in Suriname. Dit doen wij al jaren. wij blijven 'lean en mean' de kennis zit toch in NL maar de slagkracht halen we uit een regio waar ze onze taal spreken en bekend zijn met onze gebruiken. Kortom wij hoeven in Nederland niemand te ontslaan. Sterker nog wij moeten zelfs mensen aantrekken omdat de verhouding projecten versus recources toeneemt! Ook daar nemen we in NL dan freelance IT projectmanagers voor aan. Dus ook hier geld we blijven 'lean and mean' en kunnen toch groeien. Met een omzet van 15 miljoen euro in 2008 aan onine ticketverkopen zijn we een redelijk ticket bedrijf te noemen en een E-commerce bedrijf 'pur sang'

Dit werkt voor ons maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Ook in een samenwerking is het belangrijk dat er sprake is van synergie. Door 1 op 1 aansturing van de developers in Suriname voorkomen we een hoop pre-documentering van een project en houden we duideijk in het vizier welke richting een developer op gaat zodat we indien nodig kunnen bijsturen echter de flexibiliteit blijft en indien de situatie dit vraagt kopen we geen extra uren in.

Conclusie: Het is verstandig flexibiliteit als speerpunt te nemen bij het aangaan van commitments binnen de ICT afdeling. Zowel lokaal als internationaal. Dit zet minder kwaad bloed in tijden van recessie!

Voor geinteresseerden die willen weten waarom wij zo content zijn met onze outsourcingspartner in Suriname verwijs ik naar Dhr. N. Bishesar nbishesar@westgroupconsulting.com

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10