zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager staat in hoger aanzien dan directeur

18 september 2008 - 45 procent van de Amerikaanse werknemers heeft weinig vertrouwen in de directie van hun organisatie. Managers daarentegen kunnen op veel meer waardering rekenen als het aankomt op leiding geven en motiveren.

Dat blijkt uit onderzoek van CareerBuilder.com. Meer dan de helft van de respondenten zegt dat hun organisatie niet motiverend is en zou graag meer persoonlijke aandacht en ontwikkelkansen krijgen. 73 procent daarentegen beschouwt zijn/haar direct leidinggevende als betrouwbaar. 

Communicatie
Tegenstrijdig is dat tweederde vindt dat de directeur wel effectief communiceert maar dat eveneens de helft niet vindt dat de leidinggevende hen motiveert of helpt verder te komen. Vier van de tien zeggen zelfs helemaal niks te leren van de hoogste baas. Juist in economisch onzekere tijden zijn communicatie en motivatie echter cruciaal, stellen de onderzoekers. Investeren in de carrière van werknemers, waardering tonen en een open cultuur zijn dan ook belangrijker dan ooit. 

Onbekend maakt onbemind
Bijna een derde zegt dat ze een betere leider zou zijn dan de directeur; een kwart klaagt over vriendjespolitiek binnen de onderneming. Eveneens een kwart vindt niet dat de CEO het goede voorbeeld geeft, veertien procent zegt dat hij of zij er nooit is en dertien procent mist feedback. Natuurlijk speelt mee dat de meeste werknemers weinig direct contact hebben met de top, waardoor die negatiever beoordeeld wordt dan de direct leidinggevende. Meer dan de helft vindt echter dat de top ook weinig of geen moeite doet om een betere relatie met het personeel op te bouwen.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Koopkracht blijft achter
 Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
 Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een goede CEO doet niet aan micromanagement
 CEO focust momenteel op interne communicatie
 CEO met sterrenstatus negeert bedrijfscultuur
 Lijnmanager steeds vaker ingezet als coach
 
 
reacties
 
Ad  |   | 
18-09-2008
 | 
07:40 uur
Opnieuw een welhaast babylonische spraakverwarring die het artikel er niet duidelijker op maakt.
Volgens mij is een directeur een manager. Op de werkvloer zijn het de leidinggevers die het ''voor het zeggen'' hebben.
Omdat er een essentieel verschil is tussen leidinggeven en managen is het niet meer dan logisch dat mensen, bij goed beleid, meer vertrouwen hebben in de leidinggevenden dan in het management.
Het management houdt zich bezig met strategie, beleid, doelstellingen, plannen en zo voorts, allemaal ''ver van mijn bed'' zaken voor de werkvloer terwijl de leiding meer bezig is met de dagelijkse gang van zaken, motiveren, ondersteunen, coachen, problemen oplossen en zo. Veel concreter.
Maar laten we voor eens en altijd het verschil tussen managers en leidinggevers eens vastleggen, dat scheelt een hoop non-sense.
Matthijn  |   | 
18-09-2008
 | 
08:47 uur
De uitkomsten van het onderzoek lijken mij nogal emotioneel getint, gezien de tegenstellingen en de huidige situatie in de VS.
Hilde Clement  |   | 
18-09-2008
 | 
11:04 uur
Wanneer ALLE neuzen in dezelfde richting staan en de organisatievisie niet alleen duidelijk gecommuniceerd wordt maar ook in de dagdagelijkse handelingen en beslissingen beleefd wordt door iedereen kan er volgens mij geen zo'n grote kloof in waardering bestaan. Het probleem is echter dat veel organisatievisies mooie woorden op papier zijn en een uitdagende toekomst missen. Anderzijds wil ik ook wijzen op het belang van consistent gedrag bij leidinggevenden. WALK YOUR TALK
Henry  |   | 
18-09-2008
 | 
20:07 uur
Een directie krijgt het personeel die het verdient
Ton  |   | 
24-09-2008
 | 
04:12 uur
Ben het helemaal met je eens Ad.

Soms weten de betrokkenen binnen een organisatie niet eens welke taak ze nu eigenlijk hebben.

De directeur speelt golf, De manager directeur en opperleidinggevende. De leidinggevende valt tussen wal en schip. Dus tussen leidinggevende manager en personeel.

Aanzien heeft volgens mij de Directeur het meest. Die kan namelijk Golfen, rijdt de dikste auto, heeft de meeste centen enz en laat de saaie klusjes liggen voor de manager of zetbaas. Die leidinggevende probeert de boel draaiende te houden en krijgt hiervoor de minste waardering.
Loopt het in het honderd dan krijgt hij ook vaak de schuld. Krijgt de manager de schuld dan krijgt hij meestal wel een bonus en via zijn vriendjes wel weer een leuke klus elders.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
meer top 10
vacatures
meer vacatures