zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers onderschatten risicoís van geldgebrek bij personeel

8 november 2017 - Werkgevers onderschatten op grote schaal de gevolgen voor de organisatie als werknemers kampen met financiële problemen. Dat stelt Aon in het rapport ‘werknemers met financiële problemen’.

 Eén werknemer met schulden die voltijds werkt en een modaal salaris verdient, kost een werkgever al snel 13.000 euro per jaar, blijkt uit recente cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Toch noemt ruim vier op de tien werkgevers (43 procent) personeel met schulden niet als groot risico voor de organisatie.
Aon schreef het rapport met adviezen aan werkgevers met medewerking van het Nibud, naar aanleiding van het onlangs gepubliceerde Nibud-rapport ‘personeel met schulden’.

Angst voor privacy-schennis
Aon raadt aan dat werkgevers de ondersteuning van werknemers met financiële problemen opnemen in hun HR-beleid. Leidinggevenden en HR-managers zijn gebaat bij training om personeel met financiële problemen te signaleren en adequaat te ondersteunen. Niet alleen uit sociaal oogpunt, maar ook vanuit financieel perspectief is het wenselijk dat werkgevers meer doen om geldproblemen bij personeel te signaleren. Zaken als het verwerken van loonbeslag, (ziekte)verzuim en productiviteitsverlies raken ook de werkgever. Ook diefstal, fraude, omkoping en chantage zijn een groter risico onder personeel met geldproblemen.
"De onderschatting van de risico’s komt deels doordat werkgevers er vaak überhaupt geen weet van hebben," vertelt Maurice van den Brink, consultant bij Aon. "Werknemers met financiële problemen trekken zelden op eigen initiatief aan de bel." Werkgevers zelf durven ook niet altijd het gesprek aan te gaan. Vier op de tien werkgevers denken dat zij daarmee de privacy van hun werknemer schenden.

Discreet ondersteuning bieden
Daarnaast raadt Aon werkgevers aan meer voorzieningen aan alle werknemers aan te bieden om de eigen geldzaken in balans te brengen en houden. "Het is aan de werknemer zelf om van die voorzieningen gebruik te maken," zegt Van den Brink. Met dergelijke middelen kan een werknemer makkelijker in een vroegtijdig stadium zelf aan de slag om problemen te voorkomen en zo nodig aan te pakken. "Mensen brengen niet snel zelf hun problemen ter tafel. Bijvoorbeeld uit schaamte of uit angst voor ontslag." Door alle werknemers concrete hulpmiddelen aan te bieden rondom geldzaken, hoeft een werkgever zich niet zelf in te laten met persoonlijke financiën van werknemers. En het zorgt ervoor dat werknemers met financiële problemen niet hun privésituatie hoeven te delen met een werkgever.

Bereidheid wel aanwezig
Werkgevers zijn vaak bereid om financiële problemen aan te pakken: driekwart vindt aandacht voor de financiële gezondheid van werknemers een belangrijk onderdeel van het HR-beleid. Acht op de tien werkgevers willen werknemers met financiële problemen ook daadwerkelijk ondersteunen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
 Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
 Goed management boost de productiviteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Baas heeft steeds meer last van geldproblemen werknemer
 Werknemers met schulden bezorgen werkgevers steeds meer kopzorgen
 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiŽle problemen werknemer
 
 
reacties
 
Tandverzorging  |   | 
10-11-2017
 | 
12:00 uur
Ik denk dat het logisch is dat mensen met financiŽle problemen of schulden onbewust daar toch veel mee bezig zijn en daardoor minder ruimte hebben in hun hoofd om andere taken goed uit te voeren..
John  |   | 
10-11-2017
 | 
15:02 uur
Ik denk dat het logisch is dat mensen met financiŽle problemen of schulden onbewust daar toch veel mee bezig zijn en daardoor minder ruimte hebben in hun hoofd om andere taken goed uit te voeren..
fredrich  |   | 
16-11-2017
 | 
06:50 uur
Ik denk dat het logisch is dat mensen met financiŽle problemen of schulden onbewust daar toch veel mee bezig zijn en daardoor minder ruimte hebben in hun hoofd om andere taken goed uit te voeren..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
ĎCloudmastersí versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Slecht weer grootste oorzaak van baaldag voor Nederlanders
Zijn telematica- en ritsystemen in autoís wel privacyproof?
Goed management boost de productiviteit
Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
meer top 10
vacatures
meer vacatures