zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smart Home steeds meer ingeburgerd

6 september 2017 - Uit de nieuwste meting van de GfK Smart Home Monitor blijkt dat de helft van de Nederlanders  inmiddels bekend is met de term Smart Home. Consumenten zien steeds vaker de voordelen van Smart Home in, met name als het gaat om controle en gemak.

Een op de drie Leading Edge Consumers (voorlopers binnen de categorie) verwachten zelfs binnen nu en twee jaar hun huis volledig smart te hebben. 48 procent van de consumenten maakt zich zorgen rondom privacy. Bijna de helft van de consumenten is bereid om een abonnementsvorm aan te gaan en per maand te betalen. Virtuele assistenten zijn voorlopig alleen nog voor de niche; 63 procent heeft voorkeur voor een reguliere bediening.

Steeds meer bekendheid
In 2016 concludeerden we dat ‘slechts’ 38 procent van de consumenten op zijn minst bekend is met Smart Home, nu ligt dat op ruim 50 procent. Bijna 60 procent van hen geeft aan zeer geïnteresseerd te zijn. Nog altijd is het profiel van geïnteresseerden overwegend mannelijk (58 procent man vs 42 procent vrouw), in de leeftijd tussen 18-49 en hoog opgeleid.

Interessante oplossingen
Smart Home oplossingen worden om verschillende redenen interessant gevonden. Vooral vanwege energiebesparing, betere controle en/of mogelijke kostenbesparing en het gemak dat je de Smart Home oplossingen overal kunt bedienen. Ook op dit vlak ziet men dat consumenten steeds vaker verwachten dat Smart Home ervoor zorgt dat alles in huis automatisch gebeurt en ze nergens aan hoeven te denken. Op categorieniveau wordt duidelijk dat de interesse in Smart Gezondheid en Smart Beveiliging het meest stijgt.

Privacy
Bijna de helft van de consumenten geeft aan dat ze zich vanwege de toenemende automatisering zorgen maken om hun privacy. Naast kosten (51 procent) is privacy (30 procent) de belangrijkste reden om Smart Home oplossingen niet aan te schaffen.

Internet
Voor consumenten is het internet de belangrijkste bron van informatie bij het aanschaffen van Smart Home oplossingen. Onafhankelijke websites als beoordelingssites (46 procent) en informatieve websites (45 procent) hebben de voorkeur boven de websites van fabrikanten en (web)winkels (beide 34 procent). Voor de aanschaflocatie is er niet één partij die erboven uitsteekt. De elektronicaspeciaalzaak wordt het vaakst genoemd. De fysieke winkel iets vaker (30 procent) dan de online winkel (26 procent). Maar ook de installateur (25 procent) en direct via de fabrikant (twintig procent) zijn opties die veel worden overwogen. Hier lijken dus kansen te liggen voor (nieuwe) aanbieders die zich heel sterk met Smart Home willen profileren.

Maandelijks betalen
Bijna de helft van de consumenten is bij de aanschaf van een Smart Home oplossing bereid om maandelijks een bedrag te betalen. 34 procent gaat voor een vast bedrag, 27 procent gaat voor alleen een maandbedrag en negentien procent voor een vast bedrag + maandbedrag. Een abonnementsvorm biedt dus mogelijkheden, mits de voordelen en voorwaarden maar duidelijk worden gecommuniceerd.

Stembesturing
Een op de drie consumenten lijkt het leuk om apparaten via de stem te besturen, maar als ze moeten kiezen, gaat een overgrote meerderheid (ca 63 procent) toch voor reguliere bediening van Smart apparaten en niet voor stem bestuurd (twaalf procent). Dit heeft waarschijnlijk met de beperkte bekendheid van deze techniek te maken: slechts circa een kwart van de consumenten weet goed wat virtuele assistenten zijn.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
 ‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
 De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Smart City: 47 procent vacatures gericht op smart energy
 Internetsnelheid stijgt met vijftien procent per jaar
 Huishoudens smart in beveiliging en veiligheid
 Woningen steeds slimmer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Arcadis 19.43  3.5 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 8.19  -3.9 %
Advanced met 38.77  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street start rustige week in het groen
Wall Street richting hoger slot
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
meer top 10
vacatures
meer vacatures