zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om beter te communiceren

6 juli 2016 - Wat is er nu belangrijker dat uw collega’s en relaties u horen, op uw reageren en u zelfs quoten? Om dat voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat uw communicatieve vaardigheden optimaal zijn. Sylvia Lafair zet op Inc.com vijf manieren op een rij die de interactie met anderen direct verbetert.

 


1. Wees specifiek
Wist u dat onze aandachtsspanne nog korter is dan die van een goudvis? Kom daarom binnen acht seconden ter zake. Als u een toespraak houdt of een vergadering voorzit, bedenk dan van te voren wel hoofdthema moet blijven hangen bij uw toehoorders. Zet die in een zin van maximaal negen woorden en open hier mee.

2. Maak het persoonlijk
Vertel een kort verhaal (maximaal 50 woorden) over ‘waarom’ u doet wat u doet of van plan bent. Na het waarom gaat u verder met het hoe en wat. Het waarom betrekt mensen optimaal bij uw boodschap.

3. Luister en vraag
Mensen krijgen hun hele leven al te horen wat ze moeten doen, wanneer ze het moeten doen en vaak ook hoe ze het moeten doen. U weet dus uit eigen ervaring dat mensen slecht luisteren. Geef dus geen preek, geen monoloog maar creëer een interactieve dialoog en vraag mensen actief om hun input. Nee, daar hoeft u niets mee te doen. Ja, u moet er wel naar luisteren.

4. Interpreteer
Luister naar de stiltes, naar wat niet gezegd wordt. Breng deze – vaak ongemakkelijke – zaken aan het licht en vraag die olifant in de kamer om naar voren te komen. Dit betekent dat u even door de zure appel zult moeten bijten, maar iedereen zal het waarderen dat u de moed hebt de waarheid aan het licht te brengen.

5. Onthoud dat het niet over u gaat
Nee, niet over u, uw mening, uw problemen, uw oplossingen. Het gaat over hen. kom tegemoet aan de behoefte van uw toehoorders en aan de dingen die voor hen belangrijk zijn. Laat uw ego los en focus op de ander.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Bedrijven en instellingen worden steeds meer een mediaorganisatie'
 Consumenten hebben genoeg van irrelevante en onpersoonlijke communicatie
 Crisismanagement in de boardroom – interne communicatie als belangrijke succesfactor
 De werking van onze hersenen tijdens communicatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10