zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De werking van onze hersenen tijdens communicatie

20 februari 2015 - Hoe komt het dat u vaak achteraf pas voelt dat de manier waarop u zojuist heeft gereageerd niet zo handig was? Waarom vergeten wij, bijvoorbeeld wanneer we ons aangevallen voelen, de lange termijn gevolgen van ons handelen? Wat maakt dat we in sommige situatie overdreven reageren en er vervolgens spijt van hebben?

In dit artikel behandelt Ronald van der Molen, eigenaar van Transformatio, vier gebieden uit onze hersenen die we gebruiken tijdens het communiceren. Hierdoor begrijpt u beter wat u kunt doen als een gesprek een negatieve wending krijgt.  Bovendien kunt u met behulp van deze inzichten communicatieve bloopers vermijden.



1. Amygdala: gevoelsregelaar / emotionele brein
Van der Molen: "Dit amandelvormige deel van onze hersenen speelt een enorme rol bij het ontstaan van onze gevoelens. U kunt het zien als een opslagkamer voor onze emoties. De Amygdala’s (u heeft er twee) scannen onze zintuigelijke waarnemingen op narigheid – vergelijkbaar met een virusscanner op de computer. Bij elke waarneming wordt op onbewust niveau de vraag gesteld: Is dit iets waar ik een hekel aan heb? Is dit iets wat me kan schaden? Is dit iets waar ik bang voor ben? Wanneer het antwoord ‘ja’ is komen de amygdala’s in actie en zenden crisisboodschappen naar alle hersendelen. Acuut worden door het lichaam ‘vecht- of vluchthormonen’ afgescheiden, wat leidt tot een verhoogde hartslag en verhoogde bloeddruk. De amygdala’s groeien tot aan het zevende levensjaar en reageren daarom in hun functioneren… precies: als een kind van zeven. In stressvolle situaties verandert de amygdala in no-time in een grote rode pulserende bloemkool waardoor uw lichaam in opperste staat van paraatheid wordt gebracht. Handig als er een vrachtwagen of trein op u af komt en de amygdala’s u sommeren om opzij te springen. Niet zo handig wanneer een medewerker u komt lastigvallen en u tegen hem uitvalt." Gelukkig hebben we nog andere gebieden in ons hoofd zoals de ‘thalamus’.

2. Thalamus : gegevensbeheerder / verwerkende brein
Van der Molen: "De thalamus speelt een belangrijke rol bij de informatiestromen die door ons hoofd gaan. Alles wat we oppikken met onze zintuigen (ogen, oren, neus, tong en huid) wordt razendsnel verwerkt door de thalamus. Het meeste wordt zelfs permanent onthouden. De route van de thalamus naar de amygdala’s is heel kort. Daarom kunnen de amygdala’s al reageren voordat onze verstandelijke vermogens in de gaten hebben wat er aan de hand is. De emoties die we voelen bij alles wat we waarnemen wordt aan de informatie uit de thalamus gekoppeld. Er bestaat hiervoor een supersnelle verbinding tussen de amygdala en de thalamus. Deze emoties en informatie worden effectief (gepaard) opgeslagen in de hippocampus. Dit maakt dat u bijvoorbeeld tijdens het horen van een oude zomerhit op de radio, direct de gevoelens van ‘toen’ kunt herbeleven. Maar ook (dit is mij overkomen) dat je misselijk kunt worden van de geur van een tonijnpizza, omdat je deze op zich prima pizza de laatste keer dat je hem at hebt uitgekotst vanwege een buikgriepje."

3. Hippocampus: opslagplaats van herinneringen
Van der Molen: "De Hippocampus slaat de precieze omstandigheden van een gebeurtenis of ervaring op. Zoals kleding die gedragen werd, wat er allemaal gebeurde, wie wat zei tegen wie en waar. Prikkels die interessant of belangrijk bevonden worden, worden opgeslagen in het lange termijn geheugen. De hippocampus is rond het derde levensjaar volledig ontwikkeld. Dat verklaart waarom we meestal geen herinneringen hebben van voor ons derde levensjaar. Onze ervaringen worden vanaf het derde levensjaar gezamenlijk verwerkt door de amygdala’s en de hippocampus. Als u bijvoorbeeld door de hele klas wordt uitgelachen tijdens een spreekbeurt in groep 6 dan zal uw hippocampus zich herinneren hoe het klaslokaal eruit zag, wie de juf of meester was en waar uw spreekbeurt over ging. Uw amygdala’s slaan alleen de herinnering aan de vernedering en schaamte op, dat gevoel van vreselijk voor paal te staan. Elke keer wanneer u voor een groep staat, sturen uw amygdala’s panieksignalen door uw hersenen."
We beschikken dus over een gevoelsregelaar (amygdala), een gegevensbeheerder (thalamus) en een opslagplaats (hippocampus). Het laatste gebied in onze hersenen dat interessant is tijdens communicatie is de controlekamer (prefrontale hersenkwab).

4. Prefrontale cortex: controlekamer 
Van der Molen: "De prefrontale hersenkwab is de plek waar alle informatie bij elkaar komt en wordt besloten wat er moet worden gedaan. Hier nemen wij de beslissing welk gedrag het beste past bij wat er op dat moment gebeurt. Dit gedeelte van de hersenen heeft (gelukkig) de macht om het dominante en paniekerige geweld van de amygdala’s te temperen. De prefrontale hersenkwab kan namelijk ‘inhibitory neurons’ aanmaken. Plat gezegd ‘doe-maar-niet’-sapjes. Deze neuronen kunnen voorkomen dat je inderdaad gaat trappen, slaan, spugen of schelden."

Voorbeeld
Van der Molen: "Stel u voor: een irritante collega komt ‘Heb je even voor mij?’-neuriënd op u af (dat u zich dit kunt voorstellen is trouwens een staaltje thalamustalent). Uw amygdala verandert per direct in een rode bloemkool. In de controlekamer (prefrontale hersenkwab) gaan allerlei lampjes flikkeren en de luidspreker scandeert: ‘Houston, we have a problem!’. De gegevensbeheerder (thalamus) hoest de noodzakelijke gegevens op uit de opslagplaats (hippocampus). De paniek en bedrijvigheid nemen toe. De rode bloemkool schreeuwt: ‘Schoppen, slaan, spugen!’. De controlekamer scheidt wat ‘inhibitory neurons’ af bekijkt alle data – ‘shit het is de CEO’ - en besluit dat een geweldloze benadering handiger is als u ooit nog aanspraak wilt maken op een bonus."

Het probleem van de rode bloemkool
De amygdala’s zijn prachtige apparaatjes en onmisbaar voor ons gevoelsleven. Ons leven zou mat, doods, saai en zelfs gevaarlijk zijn zonder de amygdala’s. Maar… amygdala’s zien in teveel dingen een aanstormende vrachtwagen of trein. Ze schieten bij het minste of geringste in de rodebloemkoolstand. Van der Molen: "Een mens met een rode bloemkool wordt angstig, fel, ongenuanceerd en directief. Niet handig als u effectief wilt communiceren. Wat de rode bloemkool ons wil laten doen, geeft op lange termijn immers alleen maar meer problemen. Gelukkig kunnen we dankzij de thalamus, hippocampus en prefrontale hersenkwab adequaat ingrijpen en leren om zorgvuldig en verstandig te reageren op de emoties van de ander en die van onszelf." 

Hoe werkt dit in de praktijk?
Van der Molen: "De eerste stap is u bewust worden dat er een rode bloemkool in uw hoofd zit (of in het hoofd van de ander). Zodra uw amygdala’s in de rodebloemkoolstand staan is het verstandig om voor een onderbreking te kiezen. Door even naar buiten te gaan, het toilet te bezoeken of een glas water te drinken kunt u zichzelf kalmeren en uw amygdala’s de gelegenheid geven om tot rust te komen. Als u weer kalm bent lukt het beter om de situatie te relativeren en zaken vanuit een ander gezichtspunt te bekijken. Neem tot slot het langetermijn belang in ogenschouw en kies voor een reactie die alle betrokken partijen dient." 

Bronnen:
"Ik kan veranderen" (Michelle van Dusseldorp)
"Verbaal Meesterschap" (Remco Claassen)

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijftien veel gemaakte lichaamstaalfouten
 Onze hersenen willen een man als baas
 Slaap slaat dagelijkse ervaringen selectief op
 Leiding geven is goed voor uw hersenen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10