zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Trends van connectiviteit in huis

21 mei 2015 - De digitalisering van de wereld om ons heen verandert ons dagelijks leven. Het biedt een divers scala aan nieuwe mogelijkheden, producten en diensten.

Het inspireert fabrikanten, aannemers, architecten, installateurs en consumenten om anders te gaan denken. Met ‘Internet of Everything’ en digitalisering van processen is connectiviteit de volgende stap. Met verandering als gevolg. CEO van digitalSTROM AG, Martin Vesper vertelt over de veranderingen in de markt. "Door connectiviteit en digitalisering kunnen we apparaten en oplossingen verbinden met onze smartphones, tablets, het internet, andere diensten en zelfs met de cloud. Hiermee maken we ze onderdeel van een ecosysteem, wat essentieel is voor merken, ontwikkelaars en fabrikanten die in de toekomst relevant willen blijven. We nemen een voorbeeld: fotografie heeft de afgelopen drie jaar grote veranderingen doorgemaakt, wat weer op zijn beurt invloed heeft gehad op de spelers in de markt. Het verdienmodel van Kodak was gebaseerd op de verkoop van camera’s en het afdrukken van foto’s. Daarmee waren ze lange tijd marktleider. Tot 2012. In het jaar waarin meer dan tien procent van alle foto’s die ooit gemaakt zijn gingen ze failliet. In dezelfde periode werd Instagram, het sociale platform om foto’s te delen, gelanceerd. Het platform veranderde hoe we foto’s maken, ze met vrienden delen en erover communiceren. Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk het is om de ontwrichtende potentie van connectiviteit serieus te nemen. Vinton G. Cerf zei: ‘Connectiviteit gaat de wereld veranderen’. En hij had gelijk. Als we inzoomen op connectiviteit thuis kunnen we een aantal subtrends uitlichten die voor verandering gaan zorgen en impact hebben op partners, kleinschalige ontwikkelaars en designers in de connected home-industrie."


 
1. Connectiviteit leidt tot een betere verhouding tussen partners
Vesper: "De verhouding tussen retailer en fabrikant wordt beter doordat processen gedigitaliseerd zijn en meer op één lijn zitten. Deze verandering heeft al plaatsgevonden in de automotive-industrie en wordt ook steeds meer toegepast binnen de smarthome-industrie. Vroeger had de relatie tussen fabrikanten van smarthomeproducten en groothandelaren invloed op smarthomecomponenten. De focus van het industriële proces lag voornamelijk op de hardware. Nu is het meer georiënteerd op software. De manier waarop fabrikanten – zoals digitalSTROM – samenwerken met retailers is veranderd. Voorheen ontving de retailer producten van de fabrikant en hield de relatie daar op. Door connectiviteit is het gehele productproces gedigitaliseerd. In Duitsland werken retailer Alexander Bürkle en digitalSTROM samen en hebben ze een tool ontwikkeld dat elektriciens ondersteunt bij het plannen, installeren en configureren van het smarthomesysteem van digitalSTROM. De planning tool terminal van Alexander Bürkle, waarmee een elektricien het systeem per kamer kan inplannen, hebben we samengevoegd met onze eigen autoconfiguratie tool. Hiermee kan de elektricien direct een autoconfiguratieproces starten nadat hij het systeem ingepland en geïnstalleerd heeft. De verbinding van deze twee oplossingen wordt mogelijk gemaakt door digitalisering en connectiviteit. Deze tools helpen de elektricien om efficiënter te werk te gaan en maken het controleren en installeren van smarthomes eenvoudiger. Het creëren van deze samensmelting van tools zorgt ervoor dat de verhouding tussen fabrikant en retailer sterker wordt. Ze kunnen hiermee ook data feedback ontvangen waarmee ze gericht verbeteringen kunnen toepassen, nieuwe business kansen kunnen spotten en sneller kunnen innoveren om de vraag van hun klanten bij te houden."      
 
2. Individualisering binnen een ecosysteem is nu mogelijk voor kleinschalige producenten
Vesper: "Personalisatie is niet meer alleen mogelijk voor grote fabrikanten en leveranciers, wat voorheen het geval was door hoge productiekosten. Kleinschalige producenten kunnen nu ook hun producten onderdeel uit laten maken van een ecosysteem voor in huis. Dankzij digitalisering veranderen de industriële processen en worden nieuwe kansen gecreëerd.
 3D-printen is een van de vele voorbeelden hiervan. Deze markt groeit en zal alleen maar groter gaan worden. Producten voor in huis gaan meer in kleine orders worden geprint. Neem bijvoorbeeld verlichting. Een lamp wordt in de VS ontworpen en geprint in kleine aantallen door een lokale winkel voor 3D-printen. Zonder te hoge bijkomende kosten kunnen zij dankzij 3D-printen de producten vervolgens individualiseren. De beschikbaarheid van smarthomeproducten – zoals digitalSTROM – maken het mogelijk voor (kleinschalige) designers en fabrikanten om hun producten intelligent te maken en te koppelen aan het ecosysteem. Hoe ze dit kunnen realiseren is eenvoudig: ze koppelen een digitalSTROM-kroonsteen aan het product zodra het geprint is. Daarna is het onderdeel van het ecosysteem via het ‘plug and play’-ontwerp van digitalSTROM.
 Met het kroonsteentje krijgen apparaten hun eigen intelligentie. Ze zijn verbonden met andere slimme apparaten in huis en worden via software bestuurd. Dit is precies het doel van een smarthome: alles is verbonden, is intelligent en de applicaties draaien op software waardoor het systeem altijd aangepast kan worden. Een intelligent apparaat geeft de fabrikant ook product feedback, wat voorheen niet mogelijk was. Zodra het intelligente product verbonden is met het netwerk kan een relatie tussen consument en fabrikant opgetuigd worden. Allemaal dankzij connectiviteit. Hierdoor wordt alles geregistreerd, bijvoorbeeld hoe vaak een apparaat gebruikt wordt en hoe vaak een lamp aan- en uitgezet kan worden voordat vervanging nodig is. Dit zorgt voor een sterkere verhouding met de consument: fabrikanten kunnen extra informatie doorsturen over het product, extra diensten aanbieden en hen de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld via Facebook informatie te ontvangen en op de hoogte te blijven."   
 
3. Ondersteuning door technologie geeft architecten meer flexibiliteit
Vesper: "Normaal is een architect gelimiteerd door hoe de bedrading in een huis gelegd is. Om een speciale lichtscène in een kamer te realiseren moet hij rekening houden met de plafondlampen en waar ze opgehangen zijn. Dit verhoogt de kosten voor individualisering en beperkt de flexibiliteit. Door digitalisering en connectiviteit kan intelligente technologie voor meer flexibiliteit in het huis zorgen. Hiermee verdwijnen obstakels waar architecten nu tegenaan lopen. Omdat smarthomes verbonden zijn door software kunnen nieuwe apparaten, zoals tafellampen, altijd toegevoegd worden aan het smarthomesysteem. Hierdoor kunnen verbonden lampen ook onderdeel worden van een lichtscène. Kranen in de keuken of badkamer die elektrisch en connected zijn bieden door connectiviteit zowel de architect als de consument meer mogelijkheden. Ook kan hierdoor de positie van een kraan beter bepaald worden. Soms kan het bijvoorbeeld praktischer zijn om een display buiten de douche te installeren in plaats van een knop in de douche. Niet alleen handiger om waterdruk en -temperatuur in te stellen, maar ook beter in het ondersteunen van oudere mensen met hun persoonlijke hygiëne. Zo wordt iemand anders namelijk niet nat. De beleving van de consument is flexibel en verandert daardoor ook met de tijd mee. Ze kunnen eenvoudig aanpassingen doorvoeren om de instellingen en scènes naar voorkeur te veranderen. De smarthome past zich daarmee aan op elke levensfase; als iemand single is, een gezin heeft, ouder wordt, minder mobiel is of ziek wordt. Smarthomesystemen zoals digitalSTROM geven architecten de mogelijkheid om flexibel te werk te gaan doordat elk apparaat verbonden is."
 
4. Continue innovatie en productanalyse
Vesper: "Wanneer een interieur designer voorheen een project afrondde was de klant ofwel tevreden of niet. Nu, dankzij smarthome-ecosystemen en hun software, wordt data belangrijker. Neem bijvoorbeeld de inrichting en instelling van een hotelkamer. De manier waarop de consument licht en water gebruikt kan nu geanalyseerd worden, wat tot optimalisatie en snellere verbeteringen leidt. Doordat het software is, krijg je directe feedback op de instellingen en processen waardoor continue optimalisatie plaatsvindt. Je kunt dit vergelijken met de verschillen tussen traditionele printadvertenties en online advertenties. Tegenwoordig draait alles om meer optimalisatie.
Dit zorgt er ook voor dat de verhouding met de consument kan groeien. Het is namelijk mogelijk om direct aan de eindconsument te vragen wat zij van een product of functie vinden. Na het ontvangen van feedback kan een aanpassing gelijk doorgevoerd worden met een simpele update. Dit is een win-winsituatie voor zowel gebruiker als fabrikant, ontwerper en installateur, aangezien de innovatie hierdoor veel sneller gaat. Dit leidt weer tot producten van een hogere kwaliteit en daarmee ook meer tevredenheid onder klanten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven technologische trends die de verzekeringsbranche ontwrichten
 ‘Spring op tijd op de IoT-trein’
 Uitdagingen voor 2015: nieuwe mobiele toepassingen en cybersecurity
 Internet of Things: mis de boot niet!
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10