zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Niet werkende afmeldlink grootste bron marketingklachten

19 maart 2015 - In 2014 kwam een recordaantal van 232 meldingen en consumentenvragen binnen bij het online klachtenloket www.privacywaarborg.nl. 80 procent daarvan ging over een niet-werkende afmeldhyperlink bij e-mailnieuwsbrieven.

De DDMA Privacy Autoriteit heeft dit bekendgemaakt in haar Jaarverslag 2014


 
Onzorgvuldig omgaan met gegevens
Als iemand vindt dat bedrijven onzorgvuldig omgaan met zijn gegevens bij het toesturen van reclame, kan hij klagen bij het online klachtenloket privacywaarborg.nl. Uit alle meldingen en consumentenvragen die in 2014 zijn ontvangen, blijkt opnieuw  een niet-werkende afmeldlink bij e-mail de meeste marketingklachten op te leveren. Maar liefst  80 procent van de meldingen ging hierover. Consumenten stelden de meeste vragen over de cookiebanners.

Afmeldmogelijkheid e-mail moet beter
160 consumenten wendden zich in 2014 tot het Privacy Waarborg loket omdat zij zich niet kunnen afmelden voor reclame e-mails. Soms werkt de afmeldhyperlink niet en soms moet iemand eerst een vragenlijst doorlopen, aangeven waarom hij zich afmeldt, of een klantnummer invoeren. Dit mag niet! Afmelden moet eenvoudig kunnen, met één druk op de knop. Over online prijsvragen en enquêtes wordt ook geklaagd. Mensen realiseren zich onvoldoende dat zij, wanneer zij hieraan meedoen, in de regel reclamemails  zullen krijgen. Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken.

Korte lijn met bedrijfsleven
Driekwart van de binnengekomen meldingen is opgelost nadat de DDMA Privacy Autoriteit contact zocht met het bedrijf in kwestie.  Carel Rog, voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit licht toe: "Omdat wij de meldingen doorgeven aan de organisaties, ontstaat een win-winsituatie. Organisaties kunnen rechtstreeks contact opnemen met de consument en de klacht oplossen voor die tot irritatie leidt." Slechts 30 procent van de meldingen had betrekking op organisaties die het Privacy Waarborg voeren.  In ongeveer tien procent van de gevallen bleek de klacht ongegrond. Mensen hebben een afmeldlink over het hoofd gezien, of begrijpen niet dat zij nog gebeld kunnen worden door organisaties waar zij klant zijn na een inschrijving in het Bel-me-niet register.

Cookies
De cookie pop-ups leiden bij consumenten tot irritatie. Consumenten zijn verward wanneer deze, ook als zij geen cookies accepteren, toch worden geplaatst. Meestal gaat het hier om zogenaamde functionele cookies, die geen surfgedrag volgen en dus niet onder de cookiewet vallen. Ook de cookiewall houdt de gemoederen bezig. Websites mogen in principe bezoekers weigeren als zij geen cookies accepteren, consumenten komen naar het Privacy Waarborg loket om dit te verifiëren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Afmeldlink e-mail opnieuw grootste bron marketingklachten
 Niet werkende afmeldhyperlink meest gehoorde marketingklacht
 Fouten in communicatie beďnvloeden consumenten negatief
 E-mailers erg ontevreden over de reactie van organisaties
 
 
reacties
 
verkerkkarel@hotmail.com  |   | 
19-03-2015
 | 
08:21 uur
Ja inderdaad je hebt je aangemeld voordat je er bijna erg in hebt en je zou met minstens hetzelfde gemak los kunnen komen. Geen puldownmenu met alle websitetitels en vervolgens wel soort nieuwsbrief e frequentie ik ooit had aangemeld (dag week maand ) gelukkig zijn er ook positieve situaties een website gaf bij aanmelding als de afmeldopties aan Hier zonodig gebruik van te maken omdat zij niet willen spammen
Ad de Beer  |   | 
19-03-2015
 | 
10:20 uur
Ik zie steeds vaker reclames langskomen die door duistere buitenlandse bedrijfjes worden verstuurd. Hoe ze aan je adres komen is me een raadsel en er van af komen lukt gewoon niet.
Marketeers hadden al weinig fatsoen, maar het wordt alleen maar erger. Ook van de grotere bedrijven, met de Postcodeloterij als grote winnaar, reden genoeg om die bende te boycotten!
Daarnaast schieten ook de pop-ups weer uit de grond, ze vertragen websites en zijn geweldig irritant, voor mij een reden om die sites ook nooit meer te bezoeken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10