Niet werkende afmeldlink grootste bron marketingklachten
19 maart 2015 -
In 2014 kwam een recordaantal van 232 meldingen en consumentenvragen binnen bij het online klachtenloket www.privacywaarborg.nl. 80 procent daarvan ging over een niet-werkende afmeldhyperlink bij e-mailnieuwsbrieven.
De DDMA Privacy Autoriteit heeft dit bekendgemaakt in haar Jaarverslag 2014.
Onzorgvuldig omgaan met gegevens
Als iemand vindt dat bedrijven onzorgvuldig omgaan met zijn gegevens bij het toesturen van reclame, kan hij klagen bij het online klachtenloket privacywaarborg.nl. Uit alle meldingen en consumentenvragen die in 2014 zijn ontvangen, blijkt opnieuw een niet-werkende afmeldlink bij e-mail de meeste marketingklachten op te leveren. Maar liefst 80 procent van de meldingen ging hierover. Consumenten stelden de meeste vragen over de cookiebanners.
Afmeldmogelijkheid e-mail moet beter
160 consumenten wendden zich in 2014 tot het Privacy Waarborg loket omdat zij zich niet kunnen afmelden voor reclame e-mails. Soms werkt de afmeldhyperlink niet en soms moet iemand eerst een vragenlijst doorlopen, aangeven waarom hij zich afmeldt, of een klantnummer invoeren. Dit mag niet! Afmelden moet eenvoudig kunnen, met één druk op de knop. Over online prijsvragen en enquêtes wordt ook geklaagd. Mensen realiseren zich onvoldoende dat zij, wanneer zij hieraan meedoen, in de regel reclamemails zullen krijgen. Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken.
Korte lijn met bedrijfsleven
Driekwart van de binnengekomen meldingen is opgelost nadat de DDMA Privacy Autoriteit contact zocht met het bedrijf in kwestie. Carel Rog, voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit licht toe: "Omdat wij de meldingen doorgeven aan de organisaties, ontstaat een win-winsituatie. Organisaties kunnen rechtstreeks contact opnemen met de consument en de klacht oplossen voor die tot irritatie leidt." Slechts 30 procent van de meldingen had betrekking op organisaties die het Privacy Waarborg voeren. In ongeveer tien procent van de gevallen bleek de klacht ongegrond. Mensen hebben een afmeldlink over het hoofd gezien, of begrijpen niet dat zij nog gebeld kunnen worden door organisaties waar zij klant zijn na een inschrijving in het Bel-me-niet register.
Cookies
De cookie pop-ups leiden bij consumenten tot irritatie. Consumenten zijn verward wanneer deze, ook als zij geen cookies accepteren, toch worden geplaatst. Meestal gaat het hier om zogenaamde functionele cookies, die geen surfgedrag volgen en dus niet onder de cookiewet vallen. Ook de cookiewall houdt de gemoederen bezig. Websites mogen in principe bezoekers weigeren als zij geen cookies accepteren, consumenten komen naar het Privacy Waarborg loket om dit te verifiëren.
Ja inderdaad je hebt je aangemeld voordat je er bijna erg in hebt en je zou met minstens hetzelfde gemak los kunnen komen. Geen puldownmenu met alle websitetitels en vervolgens wel soort nieuwsbrief e frequentie ik ooit had aangemeld (dag week maand ) gelukkig zijn er ook positieve situaties een website gaf bij aanmelding als de afmeldopties aan Hier zonodig gebruik van te maken omdat zij niet willen spammen
Ik zie steeds vaker reclames langskomen die door duistere buitenlandse bedrijfjes worden verstuurd. Hoe ze aan je adres komen is me een raadsel en er van af komen lukt gewoon niet.
Marketeers hadden al weinig fatsoen, maar het wordt alleen maar erger. Ook van de grotere bedrijven, met de Postcodeloterij als grote winnaar, reden genoeg om die bende te boycotten!
Daarnaast schieten ook de pop-ups weer uit de grond, ze vertragen websites en zijn geweldig irritant, voor mij een reden om die sites ook nooit meer te bezoeken.