zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier aanbevelingen om om te gaan met kansen en bedreigingen van sociale media

22 oktober 2014 - Team, middelen en organisatiecultuur zijn de drie belangrijkste redenen waarom topbedrijven in Europa kansen in het 'always on' communicatielandschap nog niet of nauwelijks benutten. Dit blijkt uit het rapport dat gepubliceerd is door MSLGROUP.  

Voor het rapport 'Reputation: with or without you' werden 100 communicatieprofessionals van toonaangevende bedrijven in Europa geïnterviewd. 85 procent van de communicatieprofessionals erkent dat, sinds informatie over de organisatie ook online en via social media beschikbaar is, het maken van fouten serieuzere consequenties heeft voor de reputatie van de organisatie. Ondanks deze bedreiging, beschouwt 79 procent van de geïnterviewden social media als een kans om een betere relatie met stakeholders op te bouwen. Slechts vijf procent van de geïnterviewden ziet social media als een bedreiging.  


 
Culturele en organisatorische barrières
Ook blijkt uit het onderzoek dat organisaties tegen een aantal culturele en organisatorische barrières aanlopen wanneer zij zich proberen aan te passen aan de eisen en mogelijkheden van het nieuwe communicatielandschap. IT systemen voldoen niet meer, de mobiele technologie binnen de organisatie is ontoereikend om de relatie online aan te gaan en het ontbreekt aan draagvlak bij senior management.  
Medewerkers worden als kans maar ook als bedreiging gezien. Enerzijds is 75 procent van de organisaties terughoudend met het geven van toestemming aan medewerkers om namens de organisatie te reageren op social media. Organisaties zijn namelijk bang om de regie te verliezen. Anderzijds is 77 procent van de geïnterviewden van mening, dat zij door het geven van training en richtlijnen van hun medewerkers ambassadeurs kunnen maken.  

24/7 'always-on'
Anders Kempe, President, EMEA, MSLGROUP: "Het nieuwe 24/7 'always-on' communicatielandschap biedt communicatieprofessionals de kans om hun merk en reputatie te versterken en om hun waarde in de ogen van hun leidinggevenden te herdefiniëren door meer data driven rapportage. Echter, het zal een uitdaging zijn om te voldoen aan de verwachtingen wanneer teams en middelen voor communicatie niet van acceptabel niveau zijn en goed gemanaged worden.  
Het is de taak van communicatieprofessionals in de organisatie om de kennis en vaardigheden van vaak vrij jonge medewerkers te koppelen aan de ervaring van de meer senior communicatiemedewerkers. In een communicatielandschap dat sneller verandert dan ooit en meer kanalen en gedifferentieerde doelgroepen heeft dan ooit, zijn goed advies en duidelijke procedures cruciaal."  
 
Vier aanbevelingen
Om organisaties te helpen met de kansen en bedreigingen van digital en social media, doet MSLGROUP in het 'Reputation: With or Without You' rapport vier aanbevelingen:  
 
1. Zorg dat u over een goede online monitoring en analyse tool beschikt om op de hoogte te zijn wat over uw organisatie of merk wordt gezegd.  
 
2. Breng vakinhoudelijke expertise en technische expertise bij elkaar om tot een 'content engine' voor een continue stroom van berichtgeving te komen. Experimenteer vervolgens met de toon van uw berichtgeving en een specifieke aanpak per kanaal.  
 
3. Hoe u het ook wendt of keert: er wordt online over uw merk en organisatie gesproken. Doorbreek de culturele barrières en start met het bouwen van een relatie op digital en social kanalen.  
 
4. Doorbreek interne communicatie silo's en omarm de snelheid en transparantie van het huidige communicatielandschap. Train medewerkers en voorzie ze van richtlijnen zodat ze ambassadeurs kunnen zijn voor de organisatie.  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social Media hét wapen voor klantbehoud door verzekeraars
 Nederlandse topmarketeers vinden klantbehoud en content belangrijkste in de komende jaren
 HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten
 Bedrijfsrisico’s en aansprakelijkheid in het ‘hyperconnected’ social media tijdperk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10