zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jongeren: vrij reizen of leaseauto even belangrijk als goed pensioen

16 oktober 2014 - Nederlandse jongeren vinden een reiskostenvergoeding of auto van de zaak net zo belangrijk als secundaire arbeidsvoorwaarde als het pensioen of een mobiele telefoon. Bijna de helft (44 procent) van de jongere werknemers (tot 34 jaar) wil voornamelijk zorgeloos kunnen reizen.

Een derde vindt dat een goede werkgever nu eenmaal zorg moet dragen voor goede reismogelijkheden. Dit blijkt uit onderzoek van Athlon onder 1.005 werkende Nederlanders.



Flexibel reizen 
Het overgrote deel (81 procent) van de jongeren ziet mobiliteit als een belangrijk onderdeel van het totale pakket met secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit ten opzichte van 77 procent van de Nederlandse werknemers in de leeftijdscategorie 35-44 jaar en 65 procent van de oudere werknemers (45 jaar en ouder). Folkert Ruiter, Marketingmanager bij Athlon: "In dit onderzoek wordt nogmaals bevestigd dat jongeren hechten aan de mogelijkheid om flexibel te reizen. Opvallend is daarbij dat zij mobiliteit als secundaire arbeidsvoorwaarde wel degelijk belangrijk vinden, zelfs belangrijker dan oudere werknemers."

Mobiliteit niet op onderhandelingsagenda
Gevraagd naar hoe vaak een werkgever mobiliteit inzet tijdens sollicitatieprocedures, blijkt dat 42 procent van de organisaties de reiskostenvergoeding of leaseregeling niet inzet om nieuw talent binnen te halen. Vaak komt dat onderwerp pas aan bod als er in een sollicitatiegesprek expliciet om gevraagd wordt. In één op de vijf gevallen worden mobiliteitsvoorzieningen wel genoemd in het wervingsproces, maar is dit ondergeschikt aan overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Zestien procent van de werkgevers zet mobiliteit wel prominent op de agenda. Ruiter: "Het aanbod van een mobiliteitskaart of leaseauto kan voor sollicitanten een doorslaggevende factor zijn bij het vergelijken van potentiële werkgevers. Doordat mobiliteit wordt vergeten in onderhandelingsgesprekken lopen werkgevers en recruiters kansen mis om hun organisatie op dit gebied te onderscheiden van concurrenten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw minder bewust van mobiliteitskosten dan man
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 Geld motiveert mannen het meest
 Mobiliteitsbudgetten onder de loep
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10