zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander weet weinig over eigen autoverzekering

20 februari 2014 - Door onduidelijkheid over de dekking lopen consumenten risico op onverwachte kosten
Nederlanders zijn niet goed op de hoogte van wat  hun autoverzekering dekt. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Univé, onder ruim 1.000 Nederlanders.


Veel verzekeraars bieden steeds meer keuzevrijheid, maar door onbekendheid met de begrippen weten consumenten vaak niet goed wat de verzekering in geval van schade vergoedt. Dit kan tot onverwachte kosten leiden op het moment dat consumenten een beroep doen op hun verzekering.

Allrisk
Bijna de helft (45,3 procent) van de respondenten denkt dat een allrisk autoverzekering alle kosten voor schade dekt, terwijl niet alle allrisk autoverzekeraars dezelfde voorwaarden hanteren voor bijvoorbeeld stormschade of vandalisme. Het is voor de consument dus essentieel vooraf goed te checken welke onderdelen voor hem of haar belangrijk zijn.

Total loss
Het begrip total loss vormt een uitzondering op de onduidelijkheid. Bijna 90 procent van de respondenten weet wanneer een auto total loss wordt verklaard, namelijk zodra de kosten voor het herstel van de beschadigde auto hoger zijn dan de dagwaarde minus de restwaarde. Toch blijkt ook in dit geval dat consumenten niet weten wat ze uiteindelijk vergoed krijgen. Respectievelijk 65 en 69 procent van de respondenten blijkt niet te weten hoe hoog de dag- en vervangingswaarde voor zijn of haar auto is. Zodra een total loss verklaarde auto vervangen moet worden, lopen consumenten dus het risico op een financiële tegenvaller.

Minder sparen
Opmerkelijk is dat ruim driekwart van de respondenten geen geld opzij zet om eventuele schades te betalen. Dit sluit aan bij de gesignaleerde tendens dat Nederlanders voor het eerst in twintig jaar minder sparen.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
 Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiŽnte systemen
 Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument bespaart op zorg maar niet op auto
 Slechts de helft van de Nederlanders denkt juist verzekerd te zijn
 Liever zonder mobiel dan zonder auto
 Driekwart autorijders koopt geen andere auto in 2013
 
 
reacties
 
Direct Verzekerd  |   | 
7-04-2014
 | 
15:11 uur
Best begrijpelijk er worden inderdaad best vaak wat woorden gebruikt die misschien niet helemaal duidelijk zijn.

Schadevrije jaren opvragen is sinds dit jaar wel verbeterd, die zijn tegenwoordig gewoon te vinden op de Polis.
Alexander  |   | 
13-05-2014
 | 
23:06 uur
Naar mijn mening zou het verplicht moeten zijn dat er een aantal zaken duidelijk worden weergegeven bij het aanvraagproces. Ik denk hierbij aan je eigen risico, of de dagwaarde of nieuw waarde van de auto vergoed wordt bij total loss, of de bestuurder verzekert is of alleen de eigenaar, ...

Dit kan allemaal beter geregeld worden voor de consument, waarom gebeurt dit niet?
Zakelijke autoverzekering.net  |   | 
27-09-2016
 | 
15:45 uur
Uiteindelijk zal het altijd de verantwoordelijkheid van de consument zijn om zich te verdiepen in de producten die men aanschaft.
De afgelopen jaren zie je een verandering in de voorlichting die wordt gegeven over allerlei verzekeringen. Voorbeeld hiervan is independer die zeer gebruiksvriendelijk is qua informatieverstrekking.
Autoverzekering  |   | 
20-04-2017
 | 
14:38 uur
Altijd je autoverzekering vergelijken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Gerichte aanvallen op radar industriŽle organisaties
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
meer top 10
vacatures
meer vacatures