zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkende 65-plusser extreem betrokken en bevlogen

27 januari 2014 - Medewerkers die doorwerken na hun pensioen zijn zeer betrokken bij de organisatie en zijn zeer bevlogen met hun werk bezig. Bijna 56 procent van deze leeftijdsgroep is zowel bevlogen als betrokken.

Ter vergelijking: van de groep 25-34 jarigen is 31 procent betrokken en bevlogen. Het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen is 38 procent.  65 Plussers steken hier dus met kop en schouders bovenuit. Dat signaleert Effectory op basis van recent, grootschalig onderzoek uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland.



Meerwaarde
Wat is de meerwaarde van betrokken en bevlogen medewerkers? Guido Heezen, directeur van Effectory, legt dit uit: "Betrokken en bevlogen medewerkers zijn innovatief, loyaal, creatief en klantgericht. Zij willen hun organisatie écht een stap verder helpen en zetten zich hier optimaal voor in. Een betrokken en bevlogen medewerker is over het algemeen goud waard voor een organisatie". Wel nuanceert Heezen daarbij: "Betrokkenheid en bevlogenheid zegt iets over de houding van medewerkers tegenover hun werk en hun werkgever. Dit is bij doorwerkende ouderen zeer positief. Het zegt niets over bijvoorbeeld flexibiliteit, dat bij ouderen weer wat lager scoort."

Bewust en vol overgave
Hoe is deze hoge betrokken- en bevlogenheid mogelijk na al die jaren? Heezen: "Het ziet ernaar uit dat medewerkers die na hun 65e levensjaar doorwerken, hier in de meeste gevallen bewust voor kiezen en dit dan vol overgave doen. Een deel van de beroepsbevolking heeft geen keuze en moet nog door, hoewel zij daar eigenlijk geen energie meer voor hebben. Veel ouderen willen graag nog bezig blijven en zich nuttig maken. Zij hebben hier plezier in en vinden het prettig een dagelijkse invulling te hebben en een bijdrage aan de maatschappij te leveren. Zij hebben volop ervaring en de drive om zich in te zetten. Als zij hiervoor de ruimte krijgen en jongeren op weg helpen in hun carrière, plukken alle partijen hier de vruchten van. Voor werkgevers is dit een unieke, waardevolle groep mensen.

Spectaculaire toename
Is een hoge betrokken- en bevlogenheid niet iets wat je zou verwachten bij jongere medewerkers? "We zien inderdaad dat jonge, startende medewerkers ook erg betrokken en bevlogen zijn, het percentage ligt in de leeftijdgroep tot 24 jaar op ruim 40 procent," vertelt Heezen. "Na een aantal jaar zakt hun betrokken- en bevlogenheid echter behoorlijk in. De groep 25-34 jarigen scoort zelfs uitermate laag (31 procent). Zij zijn kritisch geworden en hun aanvankelijke enthousiasme is getemperd. Na enkele jaren stijgt de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers weer langzaam, tussen het 35e en 55e levensjaar schommelt het percentage continu een beetje tussen de 32 en 34 procent.  Na het 55e levensjaar daalt het percentage naar iets onder de 32 procent. En dan komt ineens de groep 65 plussers! Plotseling zien we dan die spectaculaire toename naar 56 procent. Hun bevlogen- en betrokkenheid overtreft daarmee zelfs die van jonge, startende medewerkers."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grijs is het nieuwe groen
 65-plussers dichten eigen gaten op de arbeidsmarkt
 65-plussers hebben meer energie dan jongere mensen
 Gezocht: ouder rustpunt op de werkvloer
 
 
reacties
 
Jos van snippenberg  |   | 
27-01-2014
 | 
09:23 uur
Relevant artikel, alleen vind ik de header ''over promising'' extreem benoemen op een percentage van 56%.
Hoe je het wend of keert ook deze cijfers zijn enorm laag. Door de bank genomen geeft meer dan de helft van het aantal medewerkers niet dagelijks hun passie en creativiteit. Met als logisch gevolg ruimte voor mentaal verzuim en afname productiviteit.
De organisatie van morgen mag inzetten op het scheppen van dat klimaat waar innovatie het werk is van ieder medewerker en dat medewerkers hun talenten blijven geven. Dit betekent dat we in moeten zetten op datgene de medewerker doet vlammen. Met plezier waarde creeeren en bijdragen aan het realiseren van de organisatie ambities. Leidinggevenden zullen de werk context dusdaning moeten inregelen zodat individuele passie, overtuiging en motivatie om te groeien als katalysator blijven werken om dat gedrag te tonen waarbij effectieve resultaten met plezier worden gerealiseerd. Dit heeft tot gevolg dat een positieve vibe bij senior en junior tot stand komt waarin eenieder graag werkt aan persoonlijke groei.
The Dantefactor Company
Martin Vredeveld  |   | 
27-01-2014
 | 
13:31 uur
Ik ben het met je eens Jos: zo zou het moeten zijn. Maar zo is het niet, dat weet jij ook wel. Overigens zijn de genoemde cijfers hoog als je ze vergelijkt met die uit andere onderzoeken (bijv. Gallup, of DDI). Ben wel benieuwd hoe werkgevers hierop reageren, die 35-jarigen al bijna oud en onbruikbaar vinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10