zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis heeft meer invloed op vakantie Nederlander

20 juni 2013 - De financiële crisis krijgt dit jaar meer invloed op de vakantie. Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) zegt dat hun vakantiegedrag bepaald wordt door de crisis; minder vaak of niet op vakantie gaan neemt de overhand. Toch zegt bijna 70 procent van de jongeren en de hogere inkomensklassen zich niets van de crisis aan te trekken, maar ze verlagen wel de vakantiefrequentie.

Dit blijkt uit de Zomer Zekerheidsindex 2013 van Nationale-Nederlanden. De Zekerheidsindex is met een punt gestegen naar 58 punten. Uit deze halfjaarlijkse index blijkt tevens dat Nederlanders ondanks iets meer vertrouwen in de internationale economie, minder vertrouwen in zichzelf hebben (83 naar 78 punten) en in Nederland.

Niet op vakantie
Zes procent minder Nederlanders (74 procent) gaan dit jaar op vakantie, in 2012 was dit nog 80 procent. Daarnaast zegt een kwart van de ondervraagden dit jaar nog minimaal een maal op vakantie te gaan, vorig jaar was dit 40 procent. Toch blijft ook dit jaar de auto het meest populaire vervoermiddel en maakt het vliegtuig een kleine stijging door. Als een vakantie geboekt wordt, is Nederland als vakantieland iets populairder geworden, terwijl het buitenland ligt daalt. Als reisgenoot ligt de voorkeur wel bij de eigen partner (63 procent) en het genot wordt nog groter als de dag zelf ingevuld mag worden (41 procent).

Doorlopende reisverzekering
Reisverzekeringen zijn minder in trek. Met name de doorlopende reisverzekering wordt minder afgesloten of wordt stop gezet. Had in 2012 nog 88  procent van de Nederlanders een reisverzekering, dit jaar is dit gedaald naar 82 procent. Zestien procent gaat zonder reisverzekering op vakantie, een opvallende stijging van vijf procent ten opzichte van 2012. Daarbij maakt bijna eenvijfde van de vakantiegangers (negentien procent) iets vervelends mee op vakantie. Opmerkelijk hierbij is wel dat dit bijna altijd mensen zijn met een reisverzekering.

Veiligheidsbeleving
De veiligheidsbeleving van Nederlanders is het hoogst in Europa. Hierbij gaan Duitsland en Oostenrijk aan kop (41 en twintig procent). Buiten Europa voelen de ondervraagden zich minder veilig. Aanleiding hiervoor zijn vooral gebeurtenissen die het nieuws halen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Maak bedrijfsvoering effectiever met Cut the Bullsh*t denken
 Het Rijk wederom verkozen als meest favoriete werkgever
 Manager kan bijdragen aan gezondheid medewerkers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander draagt vakantiegeld naar webwinkels
 Nederlanders minder reislustig dan in 2012
 Tweederde leaserijders wil zuinige auto met vakantie-inruil
 Extra vakantie door onterechte ziekmelding
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Toekomstige banen geen sciencefiction
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten
Dekkingsgraad pensioenfondsen stijgt verder
Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
meer top 10
vacatures
meer vacatures