zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantentrouw kost zorgverzekeraars steeds meer moeite

10 mei 2013 - Hoewel het enthousiasme van klanten over hun zorgverzekeraar iets is gedaald, blijft de tevredenheid over de dienstverlening over het algemeen hoog. Klanten van zorgverzekeraars zijn positiever over de premie, maar de intentie om zorgverzekeraars te gaan vergelijken neemt opnieuw toe. Vooral klanten die al eerder van zorgverzekeraar wisselden, zijn dit opnieuw van plan. Met name het vasthouden van klanten lijkt dus steeds moeilijker.

Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen(r) 2013 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy. Nieuwe digitale mogelijkheden worden door klanten gewaardeerd, zoals het online indienen van declaraties. Onduidelijkheid over verrekeningen van eigen risico en eigen bijdrage aan de zorgkosten zorgen echter voor onvrede. Dit ondermijnt het vertrouwen in zorgverzekeraars. 

Loyaliteit consumenten: tendens voorzichtig negatief

Voor het derde jaar op rij is er een lichte daling in het enthousiasme van klanten over hun eigen zorgverzekeraar. Verzekeraars die hoog scoren op loyaliteit zijn veelal kleine en regionale labels met een onderscheidend karakter. De zorgverzekeraars met de meest loyale klanten zijn ONVZ, PNOzorg en Pro Life. Deze labels scoren goed op service (met name het indienen en afhandelen van declaraties) en imago. Grote verzekeraars (VGZ, Zilveren Kruis Achmea en Menzis) zijn onderaan de ranking van loyale klanten terug te vinden. 

Trend naar online dienstverlening
De kwaliteit van dienstverlening blijft belangrijk en wordt ook dit jaar veel genoemd door zowel tevreden als ontevreden klanten. Ook hier zien we dat de kleine en regionale labels beter scoren dan de grote verzekeraars. Overall gezien scoort dienstverlening goed, met een 7,5 als 'slechtste' cijfer. Klanten waarderen de nieuwe digitale mogelijkheden die door de verzekeraars worden aangeboden. Zaken als online declareren en online inzicht in de stand van het eigen risico worden door de klanten positief gewaardeerd. Verzekeraars kunnen nog wel verbeteren op duidelijkheid over verrekeningen van de eigen bijdrage en het eigen risico. "Veel verzekerden begrijpen niet goed hoe het nu zit met de verrekening van het verplichte en vrijwillige eigen risico en de eigen bijdrage voor behandelingen," aldus Wolter Kloosterboer, Expert Verzekeringen bij MarketResponse. "Ze raken het overzicht kwijt en krijgen al snel een gevoel dat er iets onrechtvaardigs gebeurt. Zorgverzekeraars moeten dit beter gaan uitleggen, want het schaadt het vertrouwen." 

Intentie tot heroriënteren stijgt

De afgelopen jaren is de intentie tot heroriënteren telkens gestegen. Ook dit jaar weer. Gemiddeld geeft ongeveer 30 procent van de klanten aan voornemens te zijn om zich komend najaar (opnieuw) te gaan oriënteren op een nieuwe zorgverzekering. Er zijn echter grote verschillen tussen labels; het percentage dat aangeeft zich te gaan heroriënteren loopt namelijk uiteen van negentien procent tot 55 procent. Met name consumenten die al eerder wisselden van zorgverzekeraar overwegen dit weer. Hoewel switchintentie niet altijd leidt tot daadwerkelijk overstappen, zien we ook het percentage overstappers stijgen. In 2011/2012 lag het percentage daadwerkelijke overstappers op zes procent, maar in 2012/2013 steeg dit door naar 7,2 procent en daarmee het hoogste percentage overstappers sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet (bron: Vektis). 

Onduidelijkheid schaadt vertrouwen

Klanten hebben best vertrouwen in hun eigen zorgverzekeraar. Dit komt met name voort uit ervaringen die zij hebben uit het verleden. Uit een separaat onderzoek van MarketResponse blijkt dat consumenten minder vertrouwen hebben in zorgverzekeraars in het algemeen. "Het onderscheidend vermogen van zorgverzekeraars is vaak laag en draagt niet bij aan het vertrouwen," aldus Wolter Kloosterboer. Naast de al eerder genoemde onduidelijkheden over verrekeningen, leidt onduidelijkheid over contracten met ziekenhuizen tot wantrouwen. Zorgverzekeraars die deze duidelijkheid wel bieden, hebben een positievere klantwaardering. Negen op de tien Nederlanders vindt dat zorgverzekeraars meer openheid moeten geven over afspraken die zij hebben met zorgverleners. Ook geeft ruim 80 procent aan dat zorgverzekeraars duidelijker moeten aangeven waarom zij geen contracten afsluiten met bepaalde zorgleners. Transparantie vanuit zorgverzekeraars ligt dus nog niet op het gewenste niveau. Emotionele aspecten als integriteit, geloofwaardigheid en eerlijkheid spelen een belangrijke rol als gaat om vertrouwen in zorgverzekeraars.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Tien consumententrends voor 2018 - technologie wordt menselijk
 Kwart jongeren raakt gedemotiveerd als ze geen kerstpakket krijgen
 Vijf tips om bij te blijven met cloudinnovatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen pijlers om uw merk socialer te maken
 Klantentrouw vraagt om heldere communicatie
 Betrokken verkoper essentieel voor merktrouw
 Tien tips om klanten aan u te binden
 
 
reacties
 
Errol van Engelen  |   | 
7-06-2013
 | 
11:29 uur
Transparantie wordt steeds belangrijker voor zorgverzekeraars om zich van elkaar te onderscheiden. Deze trend geldt overigens voor bedrijven in diverse branches.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Kwart jongeren raakt gedemotiveerd als ze geen kerstpakket krijgen (1) 
Hoe jij je goede voornemens in 2018 praktisch eens wel behaald.  (1) 
HR-manager kan burn-out helpen voorkomen  (3) 
Vrouwen besluiten vóór hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken (1) 
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost (3) 
Goede vragen stellen is een kunst (3) 
Mobiele professionals steeds meer verslaafd aan Wi-Fi (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Galapagos 77.69  8.9 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 48.5  -4.7 %
Tomtom 8.4  -4.1 %
Oyster vergroot belang in Flow Traders flink
Goldman Sachs verkleint belang in Philips Lighting
AFM wijst beleggingsondernemingen op zorgplicht met Bitcoin
meer beurs
top10
Lean & Agile: gouden huwelijk of langdurige strijd?
HR-manager kan burn-out helpen voorkomen
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost
Werkgevers schieten tekort in strategie rondom gezondheid
Solliciteren via smartphone is de belangrijkste recruitmenttrend voor 2018
Security 2018: automatisering, de boardroom en GDPR
Zorgvacatures zorgwekkend slecht geschreven
Integriteit ondergeschoven kindje aan de bestuurstafel
Zeven beveiligingscriteria waar de connected en zelfrijdende auto aan moeten voldoen
IT-afdelingen vormen de grootste risicofactor voor bedrijven
meer top 10
vacatures
meer vacatures