20 december 2011 -
Het verantwoordelijkheidsgevoel van leidinggevenden is te groot. Ze nemen onnodig en ongevraagd werkzaamheden over van hun medewerkers. In lastige situaties neemt hun psyche het automatisch over met een breed scala aan overlevingsstrategieën. Dat concludeert psychosociaal coach Manon Bongers in het boek 'Psychologie voor managers'.
Bongers pleit ervoor dat leidinggevenden hun eigen leidinggevende stijl beter onder de loep moeten nemen. Zo leren ze begrijpen hoe het komt dat een leidinggevende stijl bij de ene persoon heel goed werkt en bij een andere totaal niet. "Het gaat er niet om uw medewerkers te willen veranderen, want dat lukt sowieso niet," waarschuwt Bongers. "De focus moet liggen om de relatie met medewerkers beter te begrijpen en slimmer te sturen."
Psychologie op de werkvloer
Door op basis van psychologische analyses het eigen denken en gedrag te onderzoeken, ontstaan er voor managers nieuwe opties en manieren van leidinggeven. Analyses in gewoontepatronen, werkstijlen, persoonlijkheidscategorieën en persoonlijkheidstrekken op de werkvloer vormen daarvoor de basis. De focus ligt op het veranderen van uzelf en daarin anderen mee te bewegen.
Ineffectief gedrag
In Psychologie voor managers biedt Bongers hiervoor diepgaande inzichten. Ook leert ze in het boek de 'onzichtbare' processen op de werkvloer te herkennen. Niet om te laten zien hoe leidinggevenden het gedrag van anderen met 'manipulatieve' trucjes moeten beïnvloeden, maar juist door het eigen (ineffectieve) gedrag te leren herkennen en van daaruit anderen te leiden en te stimuleren in hun ontwikkeling.
"Ze denken voor de medewerker, ze voelen voor de medewerker," vervolgt Bongers. "De bedoelingen zijn goed, maar nog te vaak te intuïtief. Dit resulteert vaak in spelmatige patronen op de werkvloer. En dat is onnodig."
Managers gedragen zich nog steeds als ouders, i.e. \\\'\\\'stakkers die in het duister tasten\\\'\\\' -quote Wim Sonneveld. Als ze zich op hun business zouden richten gaan ze vanzelf anders doen.
Net als een eerdere reactie is dit voor mij niet herkenbaar.
H.A.
|
|
20
-
12
-
2011
|
17
:
48
uur
wat is nou de taak van een manager? To get the task done! Dat kun je inderdaad op talloze manieren voor elkaar krijgen. Maar het is geen vrijblijvend gedrag. \\\'\\\'Het gaat er niet om uw medewerkers te willen veranderen, want dat lukt sowieso niet,\\\'\\\' waarschuwt Bongers.
Ik trek een andere conclusie: \\\'\\\'De focus moet liggen op het verrichten van het afgesproken werk -even ruim gedefinieerd.\\\'\\\' Maar ja, daar ligt ook al een probleem. Hoe vaak is dat helder?
Ik heb het boek niet gelezen en kan alleen over de hier genoemde citaten wat zeggen.
''Het verantwoordelijkheidsgevoel van leidinggevenden is te groot. Ze nemen onnodig en ongevraagd werkzaamheden over van hun medewerkers.'' Wanneer dit gebeurt heeft het niets met de verantwoordelijkheidsgevoel van de manager te maken maar met andere belemmerende zaken waar ik nb veel mensen gecounseld en gecoacht voor heb.
''Het gaat er niet om uw medewerkers te willen veranderen, want dat lukt sowieso niet,'' je kunt ze zeker helpen om, indien nodig,te veranderen.
Wel mee eens dat ze voor de medewerker niet moeten denken en voelen en wanneer dat gebeurd valt het onder mijn eerste opmerking.
Oscar
|
|
24
-
02
-
2012
|
21
:
37
uur
Voor mijn situatie heel herkenbaar. Of het door de manager zijn verantwoordelijkheidsgevoel komt weet ik niet, ik denk eerder door de drang zich continu superieur te tonen, wat zich uit door werk van mij over te nemen zodra dit belangrijk lijkt te worden, en niet naar mijn voorstellen of ideeen te luisteren.