zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevenden nemen te veel hooi op de vork

20 december 2011 - Het verantwoordelijkheidsgevoel van leidinggevenden is te groot. Ze nemen onnodig en ongevraagd werkzaamheden over van hun medewerkers. In lastige situaties neemt hun psyche het automatisch over met een breed scala aan overlevingsstrategieën. Dat concludeert psychosociaal coach Manon Bongers in het boek 'Psychologie voor managers'.

Bongers pleit ervoor dat leidinggevenden hun eigen leidinggevende stijl beter onder de loep moeten nemen. Zo leren ze begrijpen hoe het komt dat een leidinggevende stijl bij de ene persoon heel goed werkt en bij een andere totaal niet. "Het gaat er niet om uw medewerkers te willen veranderen, want dat lukt sowieso niet," waarschuwt Bongers. "De focus moet liggen om de relatie met medewerkers beter te begrijpen en slimmer te sturen." 



Psychologie op de werkvloer

Door op basis van psychologische analyses het eigen denken en gedrag te onderzoeken, ontstaan er voor managers nieuwe opties en manieren van leidinggeven. Analyses in gewoontepatronen, werkstijlen, persoonlijkheidscategorieën en persoonlijkheidstrekken op de werkvloer vormen daarvoor de basis. De focus ligt op het veranderen van uzelf en daarin anderen mee te bewegen. 

Ineffectief gedrag
In Psychologie voor managers biedt Bongers hiervoor diepgaande inzichten. Ook leert ze in het boek de 'onzichtbare' processen op de werkvloer te herkennen. Niet om te laten zien hoe leidinggevenden het gedrag van anderen met 'manipulatieve' trucjes moeten beïnvloeden, maar juist door het eigen (ineffectieve) gedrag te leren herkennen en van daaruit anderen te leiden en te stimuleren in hun ontwikkeling.
"Ze denken voor de medewerker, ze voelen voor de medewerker," vervolgt Bongers. "De bedoelingen zijn goed, maar nog te vaak te intuïtief. Dit resulteert vaak in spelmatige patronen op de werkvloer. En dat is onnodig."

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om uw werkdruk te testen
 Dag en nacht werken steeds meer de norm
 'Het leven is te kort om talent te verspillen’
 Tien tips om te presteren onder druk
 
 
reacties
 
H.A.  |   | 
20-12-2011
 | 
13:16 uur
Managers gedragen zich nog steeds als ouders, i.e. \\\'\\\'stakkers die in het duister tasten\\\'\\\' -quote Wim Sonneveld. Als ze zich op hun business zouden richten gaan ze vanzelf anders doen.

Etc.
Jessica Bijvang  |   | 
20-12-2011
 | 
14:54 uur
Net als een eerdere reactie is dit voor mij niet herkenbaar.
H.A.  |   | 
20-12-2011
 | 
17:48 uur
wat is nou de taak van een manager? To get the task done! Dat kun je inderdaad op talloze manieren voor elkaar krijgen. Maar het is geen vrijblijvend gedrag. \\\'\\\'Het gaat er niet om uw medewerkers te willen veranderen, want dat lukt sowieso niet,\\\'\\\' waarschuwt Bongers.
Ik trek een andere conclusie: \\\'\\\'De focus moet liggen op het verrichten van het afgesproken werk -even ruim gedefinieerd.\\\'\\\' Maar ja, daar ligt ook al een probleem. Hoe vaak is dat helder?

Etc.
Ad de Beer  |   | 
20-12-2011
 | 
09:17 uur
Ik ben benieuwd waar dit onderzoek heeft plaatgevonden want het is totaal niet herkenbaar.
Jessica Bijvang  |   | 
20-12-2011
 | 
14:42 uur
Net als een eerdere reactie is dit voor mij niet herkenbaar.
Dragan Simic  |   | 
5-01-2012
 | 
16:47 uur
Ik heb het boek niet gelezen en kan alleen over de hier genoemde citaten wat zeggen.
''Het verantwoordelijkheidsgevoel van leidinggevenden is te groot. Ze nemen onnodig en ongevraagd werkzaamheden over van hun medewerkers.'' Wanneer dit gebeurt heeft het niets met de verantwoordelijkheidsgevoel van de manager te maken maar met andere belemmerende zaken waar ik nb veel mensen gecounseld en gecoacht voor heb.
''Het gaat er niet om uw medewerkers te willen veranderen, want dat lukt sowieso niet,'' je kunt ze zeker helpen om, indien nodig,te veranderen.
Wel mee eens dat ze voor de medewerker niet moeten denken en voelen en wanneer dat gebeurd valt het onder mijn eerste opmerking.
Oscar  |   | 
24-02-2012
 | 
21:37 uur
Voor mijn situatie heel herkenbaar. Of het door de manager zijn verantwoordelijkheidsgevoel komt weet ik niet, ik denk eerder door de drang zich continu superieur te tonen, wat zich uit door werk van mij over te nemen zodra dit belangrijk lijkt te worden, en niet naar mijn voorstellen of ideeen te luisteren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10