zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven gaan weer administratief medewerkers aannemen

3 november 2011 - Een kwart van de bedrijven heeft meer vertrouwen in de eigen groeikansen dan vorig jaar. Groei is dan ook de hoofdreden van ongeveer een derde (31 procent) van de Nederlandse werkgevers om het komende halfjaar hun administratieve personeelsbezetting te vergroten. Slechts elf procent is van plan de administratieve ondersteuning af te slanken.


Dit blijkt uit een onderzoek van OfficeTeam onder meer dan 2.500 Europese professionals, van wie ongeveer de helft bestond uit senior HR-managers of leidinggevenden met verantwoordelijkheid op het gebied van personeel. 



Groei is de grootste prikkel om aan te nemen

De groei van de onderneming is de belangrijkste reden om nieuwe administratieve medewerkers aan te nemen. Maar liefst zes op de tien bedrijven geeft dit als reden op. Een toenemende werkdruk wordt door een kwart genoemd. En het invullen van posities die door de economische crisis niet zijn ingevuld wordt door slechts negen procent genoemd. Nederland wijkt hiermee af van de internationale uitkomsten. In het buitenland worden meer nieuwe medewerkers aangenomen bij een toenemende werkdruk en wordt er minder snel aangenomen bij groei van de onderneming.
Bijna een vierde (23 procent) van de Nederlandse bedrijven verwacht significante problemen bij de werving van administratieve professionals. De grootste moeilijkheden worden verwacht bij Management Assistenten en PA’s (zeventien procent), bij assistenten voor Sales en Marketing (vijftien procent) en bij Human Resources Assistenten (veertien procent). 

Talentmanagement
Barbara Kollée, Associate Director van OfficeTeam, zegt in een toelichting: "Het is van belang in dit verband om na te denken over talentmanagementprogramma’s. Te meer omdat in Nederland meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven niet beschikt over een noemenswaardig programma om de beste mensen aan te trekken en te behouden, terwijl ze wel een groeiende vraag zien naar dergelijke initiatieven." 

Inzetbaar, klantgericht, initiatiefrijk en technische kennis

Administratieve professionals dragen steeds vaker verantwoordelijkheid voor aanzienlijk meer dan het faciliteren van het goed functioneren van een organisatie (en hun managers). Daarbij zijn een aantal vaardigheden en persoonlijke eigenschappen volgens werknemers van groot belang. Een viertal vaardigheden dat het meest gewaardeerd werden zijn: inzetbaarheid, de medewerkers moeten van veel markten thuis zijn, een klantgerichte mindset met eerste klas service voor interne klanten, initiatief tonen, proactief anticiperen en reageren op behoeften, technische vaardigheden op het gebied van computerprogramma’s zoals Word, Excel en PowerPoint. 

Salarissen hoger dan vorig jaar

In vergelijking met een jaar eerder, zijn de aanvangssalarissen met 100 euro gestegen van 1.700 tot 1.900 euro versus 1.600 tot 1.800 euro in 2010. Er is een uitschieter naar boven: Expediteurs en Import/Export Medewerkers beginnen tussen de 1.800 en 2.200 euro per maand.
De meest voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden voor administratieve professionals zijn: een reiskostenvergoeding (70 procent), een pensioenregeling (bijna 60 procent), en een ziektekostenverzekering (bijna 40 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Administratief personeel verwacht salarisverhoging, maar vraagt er niet om
 Administratief medewerker is zeer loyaal
 Uw assistent maakt zich erg bezorgd om crisis
 Secretaresse blijft populairste zoekterm
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10