zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft managers stuurt niet op informatie

25 februari 2011 - Binnen bedrijven wordt te weinig gebruik gemaakt van informatie over klanten en bedrijfsprocessen. Bijna de helft van de managers zegt dat de beschikbare managementinformatie hen niet helpt bij het nemen van belangrijke beslissingen. Slechts 32 procent van de managers denkt klanten beter te kunnen bedienen op basis van de beschikbare informatie.

Dit blijkt uit een enquête van Well-founded onder ruim 200 managers bij uiteenlopende bedrijven. "Het is onbegrijpelijk dat de helft van de managers aangeeft dat de beschikbare informatie niet helpt bij het nemen van beslissingen," zegt ir. Marc Nuijten, managing partner bij Well-founded. Volgens hem is dit vooral opmerkelijk als je bedenkt dat Nederlandse bedrijven alleen al in 2009 voor ruim 7,5 miljard hebben geïnvesteerd in informatiesystemen. "Informatie bepaalt in toenemende mate het concurrentieverschil tussen marktleiders en -volgers. Kijk naar bedrijven als Google, Bol.com en Wehkamp.nl. Bij deze bedrijven gaat het niet alleen om het leveren van producten en diensten. Men is hier vooral bezig om klanten door en door te leren kennen, patronen te ontdekken in gedrag en de interne processen hierop af te stemmen," aldus Nuijten. 



Beslissingen

Uit de enquête van Well-founded, komt verder naar voren dat de informatie waarover managers beschikken te wensen overlaat. Niet alleen draagt de informatie volgens managers niet of nauwelijks bij aan het beter bedienen van klanten, ook blijkt dat een op de vijf managers de informatie doorgaans te laat ontvangt. 46 procent van de managers vindt de beschikbare informatie niet betrouwbaar en slechts 45 procent van de managers is tevreden over de eigen informatieafdeling.
Al met al geen uitkomsten die tevreden stellen en dat vinden de managers zelf ook. Maarliefst 69 procent van de ondervraagde managers is van mening dat de data in de bedrijfsinformatiesystemen beschouwd zou moeten worden als strategische activa. Activa die essentieel is voor het onderscheidend vermogen van de onderneming. 

Analyse
Omvangrijke investeringen zijn niet direct nodig om te kunnen beoordelen of de data in bedrijfsinformatiesystemen waardevolle en strategische informatie bevat. Wel vereist het tijd, visie, analytisch vermogen en wat creativiteit. De slag die het management moet maken is de beschikbare informatie uit de databases halen en deze vervolgens gebruiken om klanten beter te bedienen. "Data zijn het goud van de organisatie en in dit informatietijdperk kun je het je niet permitteren om dat in de grond te laten zitten," aldus Nuijten.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wantrouwt datakwaliteit eigen organisatie
 Onvolledige backups steeds vaker oorzaak van dataschade
 Managers verslaafd aan grote hoeveelheid data
 Ondernemingen verspillen miljoenen aan ongebruikte applicaties
 
 
reacties
 
Martijn Ruff  |   | 
25-02-2011
 | 
19:58 uur
Op het moment dat een manager ''blind'' is op het gebied van prestaties, capaciteit en de mogelijkheden die IT systemen voor het bedrijf kunnen betekenen, is de manager inderdaad aangewezen op onderbuikgevoel. Het wordt vervelend als dit onderbuikgevoel gevormd wordt door slechte ervaringen met de IT systemen (onbeschikbaarheid, traagheid sinds er nieuwe klanten toegevoegd zijn, veel klachten van klanten, etc.).

Het hebben van de juiste management informatie uit IT systemen is essentieel om echt te kunnen sturen en om je zakelijke ambities waar te maken. Niet al te kort geleden heb ik daar een blogpost aan gewijd: (Klik hier)

Natuurlijk is er een menselijke interpretatie nodig om te reageren op de beschikbare gegevens, maar alléén onderbuikgevoel zonder deze gegevens zal een keer misgaan. De steeds verder toenemende complexiteit van IT systemen draagt daar wel aan bij. De afhankelijkheid van deze systemen is dermate groot, dat informatie uit deze systemen zeker niet overschat kan worden. Om goed te kunnen sturen op deze informatie is er expertise nodig, maar die zal zich absoluut terugverdienen!
Willem van Druten  |   | 
25-02-2011
 | 
11:45 uur
Is dit triest? Blijkbaar wordt er nog veel gestuurd op onderbuikgevoel. Blijkbaar kunnen informatiesystemen dit menselijk aspect van management nog niet vervangen. De vraag is of dit erg is. Of dat we de toegevoegde waarde van deze informatie niet moeten overschatten. Het gaat uiteindelijk om de bedrijfseconomische en maatschappelijke waarde van de beslissingen die genomen worden. Ongeacht hoe ze tot stand komen.
s  |   | 
26-02-2011
 | 
19:01 uur
Beslissingen worden genomen op basis van emotie, deels gebeurt dit rationeel. Dat managers de schuld leggen bij het gebrek aan adequate data, zegt voldoende. Hoe dichter bij het probleem (de gevolgen van beslissingen) des te minder de waarheid wordt verteld. Daarnaast speelt natuurlijk ook nog de korte houdbaarheidsdatum van managers, die zich alleen nog kunnen / willen focussen op korte termijn successen. Voila, het ligt allemaal aan het informatiesysteem en aan de ondergeschikte medewerkers :)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10