zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onvolledige backups steeds vaker oorzaak van dataschade

20 december 2010 - Regelmatig gemaakte backups zijn een soort 'levensverzekering' van een computer. In geval van nood zorgen zij er voor dat belangrijke gegevens niet verloren gaan. Datarecoveryspecialisten waarschuwen dan ook voor het steeds onzorgvuldiger omgaan met het maken van backups.

"Tijdens de afgelopen 24 maanden hebben we een verdubbeling gezien van de gevallen van dataverlies die te wijten zijn aan onvolledige back-ups," zegt Robbert Brans, directeur van de Nederlandse vestiging van Attingo. Het terughalen van verloren data door datarecoveryspecialisten is uiteraard mogelijk, maar het is uiteraard beter om te zorgen dat de gemaakte backups volledig en betrouwbaar zijn. 



Onwetendheid
Onwetendheid is vaak de boosdoener, zo blijkt wanneer een computer al dan niet gepland opnieuw geconfigureerd moet worden. "Veel gebruikers weten dat ze een backup moeten maken van het mapje 'Mijn documenten' en hun Office-documenten, maar vergeten dat er nog meer belangrijke gegevens op de harde schijf staan," waarschuwt Brans. Belangrijke gegevens die vaak over het hoofd worden gezien, zijn e-mailberichten, gegevens over contactpersonen en afspraken. Ook foto's, muziek en videobestanden, opgeslagen wachtwoorden en favorieten die in de browser worden vastgelegd, worden nog wel eens vergeten en na het terugzetten van een backup gemist. "Dat het om soms de meest uiteenlopende bestanden kan gaan, mag blijken uit de case waarbij een klant ons vroeg om de behaalde high-score van een computergame terug te halen," gaat Brans verder. 

Diverse oorzaken
Dat er in de zakelijke markt veel backups uiteindelijk niet volledig zijn of niet bruikbaar, heeft diverse oorzaken. "Vaak gaat het om data die tijdens het maken van de backup niet toegankelijk is waardoor deze niet in de backup wordt meegenomen. Daarnaast komt het helaas ook veel voor dat ook professionele gebruikers hun backups niet of zelden testen. Moet een backup dan worden teruggezet dan blijkt vaak dat slechts een deel van de data te benaderen is. 

Voorzichtigheid
Brans adviseert zoveel mogelijk voorzichtigheid te betrachten bij het maken van backups. "Zelfs professionele back-up programma's leggen niet alle informatie van de gebruiker vast. Beter is het te overwegen welke gegevens in ieder geval het meest noodzakelijk zijn en in ieder geval deel moeten uitmaken van de veiligheidskopie." Moet een computer of server opnieuw worden ingericht en van data worden voorzien dan adviseren de dataspecialisten van Attingo: Gebruik een nieuwe harde schijf en gebruik de oude harde schijf als backup medium. Dit is de beste manier om het verlies van data zoveel mogelijk uit te sluiten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MKB-bedrijven onzeker over online diensten
 Goed IT-beheer kan ware crisis voorkomen
 Acht tips om dataverlies tijdens vakantie te voorkomen
 Manager bang voor dataverlies
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
20-12-2010
 | 
22:36 uur
Een heel zinnig artikel waar zeker 'gewicht' aan moet worden toegekend. Wanneer we een programma of een platform, zoals windows XP of 7 verliezen, is het niet zo'n ramp. Maar wanneer systemen 'crashen' en dat er van data geen back up is gemaakt dan is drama compleet.

In het klein? Ja, als automatiseerder is het mij ook wel eens overkomen dat ik van data geen tijdig back up had gemaakt. Gevolgen bleven beperkt. Privé data heeft doorgaans niet zo'n impact.

Ik kan me doch wel de achtergelaten usb sticks herinneren met daarop gewoon inlees bare data herinneren die in het nieuws verscheen of bij ene P.R. de V. Maar ik heb als project manager ook eens bij een grote data migratie gestaan waarbij uit kwam dat de Dienstverlener, lees een hele bekende groot automatiseerder in Nederland, met schaamrood op de kaken moest bekennen niet te kunnen beschikken over een goede betrouwbare backup van data.

Data die nota bene moest worden over gedragen van de ene grote diensten leverancier naar de ander. In andere woorden, een organisatie heeft als klant lange tijd een rekening betaald voor een dienst die niet werd geleverd.

Natuurlijk, zolang er niets gebeurd, kraait er geen haan naar. Maar, wanneer je staat voor een grootschalige migratie dan is betrouwbare databack up gewoon een van de facts majeure.

Veel managers denken er veel te luchtig over tot...... juist, tot dat ene geval waarbij je moest kunnen terugvallen op ..... die back up.
In mijn carrière heb ik verschillende momenten meegemaakt dat er GEEN betrouwbare back up was. De schade? Aanzienlijk! Het bevreemd me doch wel dat er momenten zijn dat de betalende partij de prioriteit van een betrouwbare back up eigenlijk niet hoog genoeg legde.

Ik heb verschillende scenario's geschreven, gebaseerd op 'real time' ervaringen. Daarbij ook test scenario's voor het maken en terug zetten van een back up. Het verbaasde me dan ook hogelijk dat 'de klant' zich nog steeds niet schijnt te realiseren dat een goeden en betrouwbare back up ook getoetst moet worden. Al is het dan maar eens in een kwartaal.

Het gaat allemaal natuurlijk 'best wel goed' ..... tot. Van veel automatiseerders zie je de aandacht voor dit soort strategische en triviale zaken maar bar weinig meer terug. Dat is heel jammen vind ik persoonlijk tot het moment dat men beseft dat met die ene back up o zo graag had getest een keer. Maar ja, wie ben ik?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10