zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Peter Siks

Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
Peter Siks peter@simpelveranderen.nl
 
 
 

Weblog`s van Peter Siks :

 

Het ‘Prisoners Dilemma’ en de bonuscultuur (deel II)

Door: Peter Siks , 18 november 2009
In het eerste stuk over dit onderwerp is vanuit het perspectief van het Prisoners Dilemma gekeken naar de huidige bonuscultuur in de financiële wereld. Een belangrijk punt bleek het eigenbelang versus het gemeenschappelijk belang te zijn. Te vaak wordt gekozen voor het eigenbelang met negatieve gevolgen voor het grotere geheel. Maar zijn er ook oplossingen? Wat zijn mogelijke interventies om het Prisoners Dilemma te doorbreken?
  Lees verder...
 

Het ‘Prisoners Dilemma’ en de bonuscultuur

Door: Peter Siks , 03 november 2009
Het kijken naar de huidige bonuscultuur in de financiële wereld vanuit het perspectief van het ‘Prisoners Dilemma’ biedt interessante aanknopingspunten om het (huidige?) gedrag te verklaren. Is het beter om samen te werken of is het lucratiever om voor de snelle winst te gaan?
  Lees verder...
 

Acht tips voor communicatie tijdens verandering

Door: Peter Siks , 19 oktober 2009
De kans van slagen van een veranderproces hangt nauw samen met de communicatie erover. Goede communicatie vergroot het draagvlak en medewerking, vermindert de weerstand en de kans van slagen wordt zodoende significant verhoogd. De volgende acht tips behoeden u voor de grootste valkuilen.
  Lees verder...
 

Zelfverzekerd veranderen

Door: Peter Siks , 04 oktober 2009
Mensen die willen veranderen weten dat het resultaat niet vanzelf zal komen. Ze weten dat voor een succesvolle verandering focus, energie, aandacht, commitment én vertrouwen in een goede afloop vereist zijn. Pas als deze bouwstenen aanwezig zijn ontstaat het vertrouwen in zichzelf om de verandering ook daadwerkelijk te realiseren. Voor organisaties is dit exact hetzelfde.
  Lees verder...
 

Passie in organisaties

Door: Peter Siks , 24 september 2009
Passie. Een woord dat bij iedereen wel iets oproept maar lastig precies te benoemen. Vaak worden termen als gevoel, drijfveren en energie gebruikt om het te omschrijven. Voor de ene mens is het zijn hond, voor de ander autorijden en voor de volgende is het muziek maken. Toch blijft het lastig om precies te zeggen wat passie is. Één van de vele definities van passie is de volgende: een heftige, onstuimige drang om aan een verlangen of begeerte te voldoen
  Lees verder...
 

Succesvol veranderen moet je doen: 4 uitgangspunten

Door: Peter Siks , 15 september 2009
Veranderen gebeurt niet door erover te praten, veranderen gebeurt door het te doen. Dit is geen pleidooi voor ‘blinde actie’ maar wel een pleidooi voor het uitvoeren van mooie plannen. Want:

Vision without action is a daydream, action without vision is a nightmare. 

En er zijn een aantal inzichten vanuit recent wetenschappelijk onderzoek die helpen succesvol te veranderen.
  Lees verder...
 

Vijf redenen waarom workshops werken

Door: Peter Siks , 03 september 2009
Een veranderaar heeft verschillende tools waarmee h/zij verandering kan initiëren en bestendigen. Een steeds vaker gebruikte tool is de workshop. Waarom? De workshop is een uitermate effectieve manier om mensen tot nieuwe inzichten te laten komen, draagvlak te creëren of om tot beslissingen te komen.
  Lees verder...
 

Veranderen? Ga toch spelen…!

Door: Peter Siks , 20 augustus 2009
Management Games zijn een krachtig instrument in verandertrajecten. Geen saaie, theoretische verhandelingen die training genoemd worden. Nee, juist het doen in spelvorm is zeer effectief om verandering in gang te zetten. Bij een goede Management Game wordt - in een niet confronterende  omgeving - samenwerking gestimuleerd, het creatief vermogen uitgedaagd en enthousiasme aangewakkerd.
  Lees verder...
 

De Business Case; wie beslist…?

Door: Peter Siks , 13 augustus 2009
De Business Case voor het project is gemaakt. Alle lichten lijken op groen te staan want de 6 essentiële vragen die bij de Business Case horen zijn beantwoord (zie illustratie). Maar hoe wordt beslist of het project ook daadwerkelijk doorgang gaat vinden?
  Lees verder...
 

De Business Case; zes essentiële vragen

Door: Peter Siks , 22 juli 2009
"Hoe gaat het met je project? Nou, prima. Ik ben nu veertien maanden bezig en niemand heeft nog gezegd dat ik moet stoppen…" 

Het bovenstaande beeld is helaas maar al te herkenbaar binnen grote organisaties. De oorspronkelijke uitgangspunten van het project zijn allang uit het oog verloren en het project moddert maar voort. De kosten rijzen de pan uit, de strategische bijdrage is nul maar niemand durft het project te stoppen. Doodzonde van al het geld en energie.
  Lees verder...
 

Veranderen? Stap voor stap. . .

Door: Peter Siks , 13 juli 2009
Wat is de grootste verandering die u, uit eigen vrije wil, bent doorgegaan de laatste 5 jaar? U kunt hierbij denken aan afvallen, stoppen met roken of het gaan doen van heel ander werk.
Hoe ging dat in zijn werk? Gebeurde dat ‘zomaar’? Of was er inspanning, focus en commitment voor nodig? Waarschijnlijk het laatste want doelbewust veranderen gaat niet vanzelf. Veranderen, ook voor organisaties, gaat stap voor stap.
  Lees verder...
 

Training bij verandering,. . . Weggegooid geld??

Door: Peter Siks , 03 juli 2009
Veranderen gaat niet zonder slag of stoot en vaak vormt training een belangrijk onderdeel van het veranderproces. Toch zijn de meeste organisaties niet in staat het trainingsbudget optimaal te benutten tijdens een verandertraject. De trainingen worden weliswaar gewaardeerd door de deelnemers maar leiden niet tot de gewenste verandering in gedrag. Hoe kan dit?
  Lees verder...
 

Veranderen? Hou de regie!

Door: Peter Siks , 23 juni 2009
Voor een flexibele organisatie is het essentieel om de juiste verandercultuur te scheppen. Verandering in die cultuur is een gegeven en de medewerkers worden aangemoedigd om de verandering zelfs voor te zijn! Waarom reactief zijn en wachten?Laat medewerkers - en management - vanuit die pro-actieve houding omgaan met verandering en weerstand verdwijnt als sneeuw voor de zon.
  Lees verder...
 
< vorige 1 2
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10