zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De Business Case; wie beslist…?

Door: Peter Siks,   13-08-2009,   11:47 uur
 

De Business Case voor het project is gemaakt. Alle lichten lijken op groen te staan want de 6 essentiële vragen die bij de Business Case horen zijn beantwoord (zie illustratie). Maar hoe wordt beslist of het project ook daadwerkelijk doorgang gaat vinden?

Niet transparant beslissingsproces


Regelmatig is de wijze waarop beslissingen tot stand komen over het wel of niet doorgaan van projecten diffuus. Soms gaan projecten met een minimale Business Case wel van start terwijl projecten met een hecht doortimmerde Business Case steeds uitgesteld worden. Dan heeft het proces zelfs voor direct betrokkenen meer van een black box dan dat er sprake is van een inzichtelijk en transparant beslissingsproces. Dit veroorzaakt niet alleen frustratie maar is vaak ook tijdrovend en inefficiënt.
Een helder proces hoe beslissingen tot stand komen, én op welke parameters beslist wordt, zou welkom zijn.
 
De project portfolioboard
Een project portfolioboard speelt bij die transparantie een belangrijke rol. Zij ziet toe op de vertaling van de overall strategie in meer specifieke programma’s en projecten. De project portfolio board beslist welke projecten wel en welke projecten niet gestart geworden. Dit doet zij op basis van de Business Case! Als het goed is dragen alle projecten bij aan het realiseren van de strategie en het is de taak van de project portfolioboard om dat te bereiken en vervolgens te consolideren.
 
beslissen over de business case
De Business is veelal opdrachtgever (en eindverantwoordelijk) voor het opstarten van projecten. In een optimale omgeving zou het beslissingsproces er als volgt uit kunnen zien:
1. Er wordt door de Business een initiële Business Case opgesteld. (Dit kunnen 2 A-4tjes zijn.)
2. De board beslist over het wel of niet verder uitwerken van de initiële Business Case.
3.Bij groen licht van de project portfolio board wordt de initiële Business Case verder uitgewerkt en na afronding weer aan de board voorgelegd.
4. Bij een final go gaat het project van start – uitgevoerd door de projectorganisatie - en gedurende het project wordt de voortgang getoetst aan de hand van de Business Case. De board is het enige orgaan dat een project kan stoppen in het geval van een veranderde strategie of marktomstandigheden.
5. Bij afronding van het project wordt decharge verleend aan de projectleider en wordt het resultaat overgedragen aan de Business.
6. De Business is na overdracht verantwoordelijk voor de benefit tracking van het project.
 
Kortom, de project portfolioboard is beslisser in alle fasen van de fasen van het project en dit op basis van de Business Case.
 
toetsingscriteria
In alle fasen van het project beslist de project portfolioboard of het project daadwerkelijk doorgang kan (blijven) vinden. Belangrijkste criteria bij het toetsen van het project zijn:
1. Draagt het bij aan de strategie;
2. Voldoet het aan de (interne) rendementseis;
3. Is het risico acceptabel?
 
De praktijk leert dat eenmaal gestarte projecten vaak langer doorgezet worden dan verantwoord is. Dit wordt vooral veroorzaakt door het slecht – of niet! – monitoren van de voortgang in relatie met de Business Case. Die is onderin een la verdwenen en er wordt vooral gestuurd op afmaken van het project in plaats van te blijven toetsen op de drie belangrijkste criteria.
 
Cultuur
Een helder besturings- en beslissingsmodel schept duidelijke kaders voor alle betrokkenen. Maar zijn alle problemen direct opgelost als de juiste structuur ‘in place’ is? Nee, want een organisatie is veel meer dan het organogram waarin een paar lijntjes veranderd kunnen worden. Het gaat veel meer over cultuur en met een goed beslissingsproces dwingt u nog niet de juiste ‘beslis-cultuur’ af. Hiermee wordt vooral bedoeld de oprechte intentie om:
1. Verantwoording te durven nemen;
2. Transparant te zijn op basis waarvan beslissingen genomen worden;
3. Het (lange termijn) organisatiebelang zwaarder te laten wegen dan het (korte termijn) eigenbelang.
 
Kortom, zowel structuur als cultuur zijn belangrijk in een evenwichtig en effectief beslissingsproces. Het werken met Business Cases in samenhang met een helder communicerende project portfolioboard kan hierbij veel toegevoegde waarde bieden.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
MarthaGonzalez  |   | 
16-02-2011
 | 
08:16 uur
Een business case (Management) is een gestructureerde voorstel, dat een verandering in de bedrijfsvoering van merken. Deze wijziging is gerechtvaardigd in termen van kosten en baten. Dit is een voorwaarde voor elke opening van grootschalige, en er zijn vele project management methoden die expliciet beroept zich daarop.
Bedankt, Martha, Job Search Expert
resignation letter sample  |   | 
16-02-2011
 | 
22:05 uur
Een business case (Management) is een gestructureerde voorstel, dat een verandering in de bedrijfsvoering van merken. Deze wijziging is gerechtvaardigd in termen van kosten en baten. Dit is een voorwaarde voor elke opening van grootschalige, en er zijn vele project management methoden die expliciet beroept zich daarop.
Thanks, Martha, Job Search Expert from (Klik hier)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10