zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Veranderen? Ga toch spelen…!

Door: Peter Siks,   20-08-2009,   12:53 uur
 

Management Games zijn een krachtig instrument in verandertrajecten. Geen saaie, theoretische verhandelingen die training genoemd worden. Nee, juist het doen in spelvorm is zeer effectief om verandering in gang te zetten. Bij een goede Management Game wordt - in een niet confronterende  omgeving - samenwerking gestimuleerd, het creatief vermogen uitgedaagd en enthousiasme aangewakkerd.


 



Wat is een Management game?
Een Management Game is de simulatie van een relevante werkelijkheid waarin (nieuw) gedrag uitgeprobeerd, getraind en geoefend kan worden. Juist de niet bedreigende spelsetting verhoogt de creativiteit en vergroot de lef om uit te proberen.
 
Effectiviteit
De vier voornaamste redenen waarom Management Games zo effectief zijn:
 
1 De deelnemers zijn actief bezig en leren zodoende spelenderwijs;
Ø Na het nemen van de eerste hobbel ("Het is maar een spelletje…) worden de deelnemers razend enthousiast en fanatiek.
2 De omgeving is veilig (het is een Game);
Ø Ondanks het fanatisme blijft het besef aanwezig dat het ‘niet echt’ is. Juist dit besef zorgt ervoor dat mensen bereid zijn meer risico te nemen want er mogen fouten gemaakt worden;
3  De (op maat gemaakte) Game is relevant voor de werkzaamheden;
Ø Het veilig kunnen experimenteren met nieuw gedrag in herkenbare werksituaties zorgt voor optimale aansluiting bij de (dagelijkse) werkzaamheden.
4  De doelen zijn helder;
Ø De te bereiken doelen met de Game waren vooraf helder en deze hebben centraal gestaan in het ontwerp van het spel.
 
Een voorbeeld
De organisatie wilde de awareness voor ‘Business Case denken’ van ruim 30 managers op een aansprekende manier vergroten. Er is toen gekozen voor een Management Game gezien het laagdrempelige karakter en de hoge effectiviteit.  
Centraal in het spel stond het maken van de Business Case voor een aantal zeer innovatieve producten. Er werd gespeeld in drie rondes en per spelronde kwam er voor de teams meer informatie over de producten beschikbaar. Tussen de spelrondes werden aan elkaar de keuzes gepresenteerd (en verdedigd!). Uiteindelijk bouwde ieder team zijn eigen Business Case en het eindresultaat was dat ‘Business Case denken’ voor alle deelnemers helder was.
 
koppeling naar de praktijk
Natuurlijk zit er een verschil tussen een Business game en de dag van morgen waar iedereen weer ‘gewoon’ aan het werk is. Essentieel voor het verhogen van de effectiviteit van de training is om aan het einde heel bewust te zijn van welke dingen je nu geleerd hebt en hoe je die in de praktijk gaat brengen. Neem daar de tijd voor en in die zin is de evaluatie veel meer dan een verplicht nummer.
 
Stel, je hebt van de Game geleerd dat een proactieve opstelling richting potentiële klanten heel goed werkt.  Maar hoe ga je dit in de praktijk vorm geven? Wie helpt je daarbij? Hoe zorg je ervoor dat je het blijft doen? Kortom, er komen een aantal vragen bovendrijven die je moet beantwoorden om het positieve effect van de training te borgen. Terugkom sessies of een coach kunnen hierbij zeer waardevol zijn.
Mocht dit niet haalbaar zijn is er een andere praktische en goedkope oplossing voorhanden. Spreek met een collega (of groepje) af om elkaar wekelijks op de hoogte te houden van de vorderingen bij het in de praktijk brengen van de leerpunten. Dit is een positieve stok achter de deur om de gewenste verandering ook daadwerkelijk te realiseren. En daar was het allemaal om begonnen.
 
En die proactieve opstelling in de praktijk? Bel iedere dag twee potentiële klanten…

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Natasja  |   | 
24-08-2009
 | 
14:23 uur
Het zou interessant zijn als je dit zelf een keertje kunt uitproberen via een demo. Het enige wat op de site staat is een document waar je kunt zien wat de bedoeling is maar het niet echt meemaken.


 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10