zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De manager in de vissenkom

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   15-11-2006,   06:29 uur
 

Het eerste gesprek met een nieuwe klant, daar kan ik mij echt op verheugen. Ik zorg dat ik op tijd ben. In dit geval was dat maar goed ook, want er was geen parkeerplaats meer vrij, behalve twee parkeerplaatsen naast de voordeur met de bordjes ‘Directie’.

Toen we ons gesprek hadden afgesloten vertelde de directeur terloops dat klanten bij hem centraal staan en dat hij zo teleurgesteld was dat zijn medewerkers dat niet goed oppikten. ‘Het lijkt wel of ze zichzelf en de procedures van het bedrijf belangrijker vinden dan onze klanten.’ Als consultant heb je in zo’n situatie de plicht om de niet-comfortabele, maar wel zeer wezenlijke vraag te stellen: ‘Wat doen jullie als directie dat de medewerkers niet doen wat jullie zeggen?’ Mijn overtuiging is dat medewerkers wel horen wat een directie zegt, maar nog veel meer kijken naar wat een directie doet. Managers zijn als goudvissen in een kom. Medewerkers kijken voortdurend naar wat managers doen. De vissenkom werkt ook nog als een vergrootglas. Geen manager realiseert zich dat zijn gedrag dagelijks sterk uitvergroot voor medewerkers zichtbaar is en dat niets van zijn gedrag aan de aandacht van de medewerkers ontsnapt. De bedrijfstamtam doet de rest. Ik vertelde de directeur over een voorval dat ik bij een distributiebedrijf meemaakte. Vanuit het hoofdkantoor kwam een nieuwe baas het distributiecentrum leiden. Al op de eerste werkdag viel op dat deze nieuwe directeur zijn identiteitsbadge zichtbaar droeg. Dat was het beleid, en het gold voor iedereen, maar tot nu toe hield niemand zich er aan. Nu de nieuwe directeur het zelf wel deed, duurde het geen week of iedereen liep met een badge rond. Geen uitgebreide kantinesessie, geen donderpreek of dreigen met straffen, maar gewoon een directeur die het voorbeeld geeft. Zo had ik een mooi bruggetje naar de gereserveerde parkeerplaatsen. Wat is het signaal dat je als directie geeft aan je medewerkers? En welke signalen geef je nog meer? Nou, deze directeur ging er meteen wat aan doen. Drie weken later had ik het tweede gesprek. Toen ik op de parkeerplaats aankwam zag ik twee mannen die de bordjes ‘Directie’ hadden verwijderd en nu bordjes met ‘Gereserveerd’ plaatsten. Wat zou de directeur tegen zijn medewerkers gezegd hebben?



Lees meer over Executive Coaching

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Hans Pappelendam  |   | 
24-11-2006
 | 
11:15 uur
Goed verhaal! Eigenlijk zou elke leidinggevende af en toe iemand als Aart Pijl over de vloer moeten hebben om hem/haar opnieuw het belang van hun voorbeeldfunctie te doen inzien.
Eén van de pijlers tijdens mijn trainingen is de vraag hoe je als leidinggevende mensen in een organisatie in beweging krijgt (en houdt). De voorbeeldfunctie speelt hier m.i. een grote rol in aangezien de consistentie, betrouwbaarheid en duidelijkheid van de leidinggevende direct voortvloeien uit diens gedrag en overtuigingen. Probeer eens uw visie over te dragen aan mensen als uw dagelijks gedrag (vanuit die vissenkom bekeken) het tegenovergestelde toont. Een sprekend voorbeeld in dit verhaal is het bordje "directie", waarmee een leidinggevende meer zegt dan met 1000 woorden.
heer Ron Ladage  |   | 
9-12-2006
 | 
16:53 uur
Leuk artikel en duidelijk de goede aanpak voor managers.
Ook ik begeleid organisaties en managers/leidinggevende in processen.
Het zichtbaar zijn voor de medewerkers en zeker aanspreekbaar zijn,werkt in hun voordeel.
Wanneer ze dan ook een beleid invoeren en dit consiquent uitdragen en dit ook door hun teamleden laten doen, dan kan een bedrijf snel veranderen.
Zelf heb ik veel gewerkt binnen het concept "de Lerende Organisatie" (van Peter Senge) en gezien dat er goede resultaten zijn te behalen.

Maar willen managers van deze tijd dat wel?
Ton  |   | 
11-12-2006
 | 
00:42 uur
Als de medewerkers de procedures op een kennelijk verstorende wijze gebruiken dan zou ik ook eens kijken of die procedures wel deugen.
Ik heb er niet zo'n moeite mee als de directeur zijn parkeerplaats reserveert.
Moet de directeur straks ook nog uit het grotere kantoor, zijn mooie bolide en zijn luxe meubilair afstaan? Dat hoort er toch gewoon bij?

Het is natuurlijk wel zo dat je als manager in een vissenkom zit, zoals hier beschreven wordt, daarom heb je als manager dan ook een voorbeeldfunctie.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10