zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Het mysterie van een goede samenwerking

Door: Desiree Grijpma-Hidding,   19-02-2012,   18:39 uur
 

Een soepel lopende samenwerking tussen verschillende afdelingen, teams, managers en medewerkers is vaak een grote wens. Helaas blijkt samenwerking in een bedrijf erg lastig te zijn. Miscommunicatie en onbegrip zijn hierin belangrijke factoren. Welke stappen kunt u zelf nemen om de samenwerking in uw bedrijf te verbeteren?

Het mysterie van  een goede samenwerking in een bedrijf ligt in een goede communicatie. Maar ja, dat is een zo’n breed begrip. Communicatie is het uitwisselen van boodschappen en bestaat uit  verbale communicatie: woorden en inhoud en non-verbale communicatie: lichaamstaal, stemgebruik, intonatie. Onder non-verbale communicatie valt ook wat u uitstraalt met uw kleding en stijl.


Waar begint u dan mee? Nou, gewoon bij uzelf.

Samenwerking manager – medewerker
Als manager wilt u uw medewerkers motiveren om de doelen te bereiken , waar uw afdeling en bedrijf voor staan.  Respect richting uw medewerkers is hierbij belangrijk. Met luisteren ( dus eigenlijk even niet verbaal communiceren) in plaats van zelf continu aan het woord zijn, bereikt u veel. U weet hierdoor  wat er leeft bij uw medewerkers en speelt hier beter op in.

Invloed van kleding en respect
Respect vanuit medewerkers naar u toe, draagt ook bij aan goede samenwerking. Hoe dwingt u dit af? Begin met een verzorgde kledingstijl die u aanpast op wat u wilt bereiken. Wilt u meer naast uw medewerkers staan, zorg er dan voor dat uw kleding niet veel formeler is, dan die van hen. Is het nodig om meer autoriteit uit te oefenen? Dan helpen pak met stropdas.  Voor de dames een pak of mantelpak .  Uw kledingstijl heeft onbewust veel invloed op hoe anderen u zien en beoordelen.

Samenwerking tussen afdelingen
Samenwerking tussen afdelingen is vaak een heikel punt. De sales afdeling verkoopt zaken, die niet mogelijk zijn volgens de technische afdeling. En andersom zou de afdeling techniek niet aan hun klanten denken. 
Ook hier begint een goede samenwerking met respect. Verdiep uzelf in de personen en het werk van de andere afdelingen. Loop fysiek naar elkaar toe in plaats van elkaar alleen met  e-mail te bestoken.

Verzorgde kleding
Uw uiterlijke presentatie speelt tevens een belangrijke rol. Als het past binnen uw rol, mag uw kleding best informeel zijn, maar houd het verzorgd.  Verzorgde kleding getuigt ook van respect richting uw collega’s. Houd daarnaast ook in de gaten wat de uitstraling van uw outfit doet. Een te formele outfit kan een afstand scheppen die u niet wenst in een samenwerking.
 
Samenwerking bevorderen
Wanneer u bewuster bent van de boodschappen, die u uitzendt via uw non verbale communicatie en kleding, zal u daar zeker uw voordeel mee doen. Hiermee bevordert u de samenwerking op meerdere niveaus.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Desiree Grijpma-Hidding is imago stylist en biedt ondernemers, medewerkers en managers kleuranalyse en kledingadvies. Ook voor kledingadvies mannen. Zij is tevens personal shopper. Met haar bedrijf Second impression geeft zij ook kleuradvies en imago workshops. Speciaal voor bedrijven geeft zij stijladvies en presentatie trainingen.
Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties. De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen.

In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie. Nu combineert zij met passie haar kennis van kleding en stijl met haar ruime ervaring op het gebied van sales en marketing.

Daarnaast is zij ook gespecialiseerd op het gebied van schriftelijke communicatie als webteksten tekstschrijver
 

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Karin Huiberts  |   | 
21-02-2012
 | 
08:27 uur
Beste Desiree...

Het is naar mijn idee de spijker op z'n kop. Ik vind wel dat je je stijl moet aanpassen als je bijvoorbeeld gezag wilt uitstralen, maar wel dat je bij je zelf moet blijven. Dus een tikkeltje ''ikke'' erin vind ik wel essentieel. Je moet je er wel goed bij voelen.

En om je presentatie compleet te maken een passend logo en zankenkaartje erbij en je bent klaar voor je nieuwe zakelijke identiteit...

Fijne werkdag allemaal, maar met de tips van Desiree komt dat vast helemaal goed.

Met vriendelijke groet en mooi weer,
Karin Huiberts
jan camus  |   | 
23-02-2012
 | 
08:32 uur
ikke (ego dus) is net het grootste obstakel van efficiënte communicatie want ikke wantrouwt méér dan vertrouwt, het kunnen en weten van medewerkers, gezien dat dit onbewust aangevoeld wordt als een permanente bedreiging van mijn postje ; stel dat een medewerker brillanter blijkt te zijn en het geweten is hogerop, hoe verschrikkelijk voor mijn ego!
vandaag is het bewijs geleverd dat horizontale communicatie (minder ego) succes levert (google) in tegenstelling tot het militair-model, verticaal communiceren (niks dan ego, stand, positie, kader, kaste cfr general motors of de banksector).

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10