zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf prikkelende gewetensvragen om zakelijk zeuren te voorkomen

Door: Bart Flos,   07-07-2011,   11:50 uur
 

Het hele verschijnsel klagen komt met een aantal interessante paradoxen (*). Eén daarvan is dat we van onszelf helemáál niet vinden dat we klagen. Het zijn vooral die anderen die dat doen. Maar klagen doen we allemaal. Het is de manier waaróp die telt. Klagen is een keuze, reclameren is een kunst. Gaan we zeuren of gaan we zaken doen, dat is de kwestie. Die keuze ligt bij onszelf. Kijk maar eens wat je kunt doen om zakelijk zeuren bij jezelf te voorkomen.

"Tel eerst tot 10!" 


Dus er wordt enorm veel geklaagd in jouw omgeving ("dat ziet toch iedereen?!") maar zelf doe je het niet? ("ik kom gewoon voor mijn mening uit!"). Ja-ja. Mm-mm. 

Vaak hebben we niet in de gaten hoe ons geklaag op anderen overkomt. We knallen het er gewoon uit. Maar er is wel een concreet probleem dat ons dwarszit. "Tel eerst tot 10!" is een wijze raad in menig geval van conflicten in de samenwerking. En als we zelf stom bezig zijn.

Jij bent geen klaagbaken! 
Het is verstandig om een in boosheid opgesteld mail even te bewaren voor je op ‘send’ drukt. Lees hem nog eens door de ogen van een (argeloze ontvanger) en schrijf hem dan opnieuw. 

Maar je kunt de impulsieve klacht die je op het punt staat verbaal te gaan uiten net zo goed eerst even in je hoofd opslaan. Even wachten voor je het er uit flapt. Blijven zitten, tot rust komen, afkoelen en van de gelegenheid gebruik maken een paar prikkelende gewetensvragen aan jezelf te stellen. Je zou bijvoorbeeld dit lijstje eens kunnen afwerken:

1.Wat is nu in de kern mijn werkelijke probleem? 
Heb je dat wel eens gedaan; een goede probleemanalyse uitgevoerd voordat je gaat klagen? Vraag jezelf eens af: wat is mijn probleem nou eigenlijk écht? Oorzaak? Consequenties? Wat moet er door wie wanneer gedaan worden? Hoe voorkom ik het de volgende keer? Dat soort vragen. 

We hebben de neiging impulsief met onze klachten aan de gang te gaan, ruim voordat we eigenlijk doorhebben wat het werkelijke probleem is. Maar soms zijn we zelf het probleem en maskeren we dat door snel en veel te klagen. Een goede probleemanalyse structureert dat proces.

2. Wat wil ik bereiken met mijn klacht? 
Oftewel: hoe bereik ik mijn doel het beste? Wil ik alleen gal spuwen? Heb ik bijvoorbeeld een (te) drukke dag, slecht geslapen, last van stress en ben ik dat aan het afreageren? Dan is klagen of de schuld bij anderen leggen niet de juiste weg. 

Je vooraf rustig focussen op je doel geeft je een grotere kans op succes en levert je een meer bereidwillige omgeving op. Het is razend knap om op tijd in te zien dat je eigenlijk een uitlaatklep zoekt voor je stress. Kun je dat bijsturen dan zal je omgeving je dat belonen met een welwillend(er) oor.

3. 
Hoe wil ik overkomen? 
Oftewel: hoe zou ik zelf benaderd willen worden? Zou het werkelijk zo zijn dat de collega’s, managers en leiders om ons heen, vooral die waar we een intuïtieve hekel aan hebben als we ze zien graaien, grabbelen, maaien en meppen, zich iedere ochtend in de spiegel zien en zeggen: "Zo, nu ga ik me vandaag weer eens als een egoïstische klootzak gedragen, iedereen voor mijn karretje spannen en lekker lomp gedrag vertonen!". 

Natuurlijk niet. Dergelijk gedrag bestaat simpelweg omdat het wordt getolereerd binnen de complexe hedendaagse hiërarchieën. We verzuimen het gedrag adequaat aan te pakken maar belangrijker nog: we vragen ons zelf óók niet meer af hoe we overkomen, hoe we willen overkomen.

4. 
Wat is het voordeel voor de ander? 
Wanneer is de laatste keer geweest dat je je dat serieus hebt overwogen? We kennen allemaal de prangende vraag bij veranderprocessen: what’s in it for me? Maar heb je je wel eens afgevraagd wat het oplossen van jouw probleem voor de ánder oplevert? Het is een gewetensvraag die automatisch toetst hoe egocentrisch of egoïstisch je beweegredenen zijn. 

Soft gedoe zeg je? Humbug! In onze haast om carrière te maken stoten we menig collega regelmatig voor het hoofd met onze persoonlijke drijfveren (opzij, opzij, opzij!). Verplaats je maar eens actief in die ander: wie kan je blij maken en aangenaam verrassen met de oplossing van jouw probleem?

5. 
Wat is de bijdrage aan het grotere geheel? 
We vergeten nog wel eens dat we worden betaald door onze werkgevers of opdrachtgevers om bij te dragen aan de bedrijfsdoelstellingen, niet alleen maar onze persoonlijke doelstellingen. Laat ik nou eens brutaal zijn en dit het "grotere goed" noemen. 

Ik hoor je bijna grinniken maar heus, het voelt veel beter om ergens gezamenlijk de schouders onder te zetten dan om je alleen met je ellebogen omhoog te werken. Daar waar we de neiging hebben deze open vragen als naïef af te doen zijn we wellicht iets te veel en te lang bezig geweest met alleen onze persoonlijke drijfveren. 

Think about it!
 

Een diepere behoefte 

Bovenstaande gewetensvragen worden vaak als naïef, idealistisch en/of onrealistisch weggewuifd. "Past niet meer in deze tijd!", "Dit zijn de sixties niet!" en "Kijk uit, open deuren!" Ohja? Open deuren? Heb jij ze opengezet dan? Met andere woorden: pas jij ze dan zelf wél toe? En is die cynische instelling nu juist niet een bevestiging en een versterker van een ongewenste trend? 

In een verhardende, verzakelijkende en in toenemende mate onverschillige werkomgeving is mijns inziens een positieve tegenkracht gewenst. Of je dat nu anti-klagen noemt (zoals ik doe) of iets anders maakt niet uit. We hebben het idee geen keuze te hebben maar dat is een gevaarlijke illusie. Diep in onszelf willen we bovenstaande vragen stellen; we willen de antwoorden onderzoeken.

Rust, ruimte en recreatie 
Lees daarom dit blog nog eens rustig door als je tijdelijk uit je werkomgeving bent gestapt. Het is tenslotte zomertijd, vakantietijd, hoera en joepie! Tijd om afstand te nemen van je werk, van jezelf. Neem eerst een paar dagen om alle werk-harddrives af te koppelen en uit te laten zoemen. Kies vervolgens die zonovergoten middag in je luie stoel met een koel drankje bij de hand om de vragen beter tot je te laten doordringen. 

Opgetrokken wenkbrauwen
Neem je vervolgens voor om de vragen minstens een paar keer de revue te laten passeren als je over enkele weken weer gaat spelevaren op je werk. De beloning wacht je in opgetrokken wenkbrauwen, glimlachende gezichten en doordringende blikken. "Wat is er met JOU aan de hand? Waar ben JIJ op vakantie geweest dit jaar?".

(*) Meer weten over klaagparadoxen? Lees Bart's Blog "De triple-klaag-paradox" op www.bartflosveranderadvies.nl of klik hier.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  OOBE maar dan wel PnP
  Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen
  Leiderschapslessen uit de natuur (deel 2)
 
reacties
 
Rosan  |   | 
12-07-2011
 | 
12:37 uur
Goed stuk Bart, ga ik rustig nog eens nalezen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
reacties
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
Ik heb genoeg van negatieve medewerkers. Wat nu? (2) 
top10
Vrouwelijk HR-professional voelt zich vertrouwenspersoon, man voelt zich coach
Sterke toename aanvallen met nieuwe Valak-malware
Eén op de vijf werkende Nederlanders ziet inkomen dalen door coronacrisis
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
meer top 10