zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De tien do’s en dont’s van twitter’s tweets en tweeps

Door: Bart Flos,   06-06-2011,   17:28 uur
 

Er is veel te doen over het gebruik en het effect van sociale media. Twitter bijvoorbeeld. Waar ergeren we ons aan? Wat vinden we er goed aan? Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat er voor zowel "echte" als "virtuele" vrienden vergelijkbare sociale omgangswetten gelden. Hoe ga jij met ze om? Kortom: wat zijn de do’s en dont’s van het hedendaags twitteren? Laten we er eens een tiental bekijken.

Chaos en levendigheid


Eén van de oprichters van Twitter, Jack Dorsey, schetste al zo’n 10 jaar geleden dat het hem "super zou lijken om een dienst te lanceren die de chaos en levendigheid van de stad continu zou kunnen grijpen" (bron: YoungWorksBlog). Op 21 maart 2006 zag twitter het licht en we zijn met zijn allen volop aan het grijpen gegaan. En nu, na vijf jaar heeft iedereen, gebruiker of niet, een eigen mening gevormd over dit sociale medium. 

Do’s en dont’s
Laat ik gewoon eens even roeren in het twitterpotje en een beetje prikkelen. Wat moet wat mij betreft onmiddellijk uit de tweet-etiquette verdwijnen en wat vind ik dat perse moet blijven? Ik beperk me daarbij tot vijf do’s en vijf dont’s. Want waarschijnlijk zal iedere tweep er wel een paar additionele voor- en tegens overheen willen gooien. Graag, zou ik zeggen! Laat vooral weten wat je ervan vindt.

Wat moet verdwijnen uit de twitter-etiquette?

1. Weg met de locatie-tweets!
Wat heeft het voor zin om alleen maar te vertellen wáár je bent zonder te delen wát je daar doet en waaróm? Zelfs de meest trouwe volgers zullen een oprecht "nou en?" niet kunnen onderdrukken. Vertel ons wát je beleeft op je locaties, het hoe, het waarom en daarna pas het waar.

2. 
Ophouden met het tweeten van leed en ellende!
Wie kan mij vertellen wat de toegevoegde waarde is van het tweeten van persoonlijk leed, individuele ongelukken en lokale catastrofes? Het is een illusie om te denken dat "de mens" daardoor voorzichtiger wordt. Er is ellende genoeg in de wereld; het behoeft geen herhaling: ophouden dus! 

3. Beperk het zinloze gebabbel tot een minimum! 
Kijk uit! Een overdosis zinloos en triviaal gebabbel ("ik zie net in de koelkast dat de melk op is; even nieuwe halen") kan leiden tot het spontaan afsterven van stukjes hersenweefsel. Onderzoek toont aan dat bijna de helft van de tweets "pointless babble" is (Bron: Mashable.com). Dat mag wel terug naar 10 %.

4Geen oeverloze publieke discussies!
Een specifieke inhoudelijke discussie tussen jou en een volger is niet perse interessant voor alle anderen. Het mag gerust heel even op en neer gaan maar kies al snel voor de DM (de Direct Message). Je kunt daar zoveel discussiëren als je wilt zonder andermans timeline te vervuilen. 

5. 
Blijf bij maximaal 140 tekens!
Twitteren is het ultieme "schrijven is schrappen" (dankjewel Godfried) met een heilige grens van 140 tekens. Dát is de kunst van twitteren! Weg met de "longtweet", de ultieme contradictio in terminis! Wil je meer vertellen verwijs dan naar je blog, artikel, website of een andere bron. Daar zijn ze voor.

Wat moet blijven in de twitter-etiquette?

1. 
Vermeng de gortdroge zakelijkheid met je unieke persoonlijkheid!
Je leven is een mix van zakelijkheid en privétijd, je hoeft dat in twitter niet perse strikt te scheiden. Achter iedere entrepreneur zit een uniek individu, achter ieder privépersoon een potentiele ondernemer. Laat de méns zien achter je bedrijf en spring af en toe even uit de zakendoos. 

2. 
Verras, verblijd en intrigeer! 
Ik word in twitter regelmatig geattendeerd op blije gedachten, originele uitspraken, verrassende filmpjes en andere boeiende materie. Niet alles is even relevant maar daar gaat het niet om. Heel af en toe wordt ik aangenaam verrast en onverwachts blij gemaakt. Dat is goud waard! 

3. Stuur door wat je bijzonder vindt!
Ben je uit je evenwicht gebracht door een tweet? Ben je geïntrigeerd of geïnteresseerd geraakt? Heb je een traantje weggepinkt bij het lachen of huilen? Stuur door, deel, verspreid, vermenigvuldig en wakker aan! Doe dat vooral als je positief geraakt bent en laat dit virus zich vrij verspreiden.

4. 
Varieer je twitter-frequentie! 
Bescheidenheid siert de mens en overdaad schaadt. Twitter is als een snelstromende rivier die je voortdurend van informatie moet voorzien om niet te worden vergeten. Maar doe dit zonder de rivier te vervuilen! Sla eens een dagje over maar aarzel niet af en toe flink te overspoelen. Je moet wel schitteren in het water! 

5. 
Wees origineel!
Je ziet direct aan je timeline wat "iedereen" doet of wat "normaal" is in twitter. In een enorme zee van boodschappen ontstaat een normaalverdeling van uitersten en gemiddelden. Zet je hier tegen af en doe iets anders, iets origineels. Speel met je boodschap, de vorm, de inhoud; val op en wees allesbehalve gemiddeld! 

Reflecteer de chaos en de levendigheid! 
Ik koester de oorspronkelijke gedachte van Jack Dorsey: twitter reflecteert de dynamiek van een gemeenschap van mensen net zoals een stad of dorp dat doet. Het is niet zakelijk óf privé; twitter is triviaal, belangwekkend, uniek, massaal, levendig, emotioneel én rationeel. Ze moet dat blijven uitademen wil het haar bijzondere positie handhaven. 

Jij bent uniek
Tot slot: er zijn miljoenen tweeps en miljarden tweets maar jij bent een uniek mens. Draag als zodanig je twitter-steentje bij en respecteer de do’s en dont’s. Veel plezier!

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Ratingterreur
  Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
  OOBE maar dan wel PnP
 
reacties
 
Judith den Haan  |   | 
8-06-2011
 | 
21:07 uur
Eens, eens, eens!
Consider yourself retweeted :-)
@JudithdenHaan
Peter  |   | 
15-06-2011
 | 
08:40 uur
Ik vraag me af of niet ieder zijn voorkeuren voor (on)gewenst gedrag op sociale media anders zijn. Dat is juist het mooie. Ik vind het dan ook bijzonder dat je dit voor zou moeten gaan schrijven. Sociale media gebruikers filteren zelf op smaak en op basis van de andere gebruikers binnen/op die media
Desiree zakelijk stijladvies  |   | 
19-06-2011
 | 
21:50 uur
@Peter blijkbaar moet het wel voorgeschreven worden, want bovenstaande ''wat moet verdwijnen'' punten komen nog veelvuldig voor. Als je geen idee van hebt dat het hiet zo relevant is wat je doet voor anderen, krijg je in ieder geval nog de mogelijkheid om het aan te passen.

@Bart Tip 1 van ''wat moet blijven'' klopt helemaal. Zakelijke berichten zijn interessant, maar het gaat juist leven als je ook wat van je persoonlijkheid laat zien. Op deze manier blijf je voor je volgers interessant. Mij gaan zakelijke tweeps die enkel reclame boodschappen verzenden al snel vervelen.

Graag voeg ik nog een extra tip toe: reageer regelmatig op andere tweeps en tweets. Zo houd je de dialoog in stand, en blijf je ook ''top of mind''.
Peter  |   | 
20-06-2011
 | 
10:27 uur
@Desiree Het hangt er maar net vanaf wat je doel is en welke volgers je in welke aantallen je zou willen hebben. Nogmaals, sociale media filtert zich zelf.
Als je twitter wil mis/ge-bruiken voor zakelijke positionering en je niet snapt hoe, dan kan je tips zoeken/vragen. Dan nog is het aan aanbieders en ontvangers of er gevolgd en gelezen en geacteerd wordt.

Het voorschrijven van regels e.d. past meer in de oude organisatie en marketing modellen en niet in de 2.0 / 3.0 wereld.

Interessant boek voor jullie wellicht? Iedereen CEO van Menno Lanting

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan (1) 
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
top10
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen
Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega
Vijf Amerikaanse experts over de toekomst van blockchain
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan
meer top 10