zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven heipalen voor zelfverzekerd ondernemen

Door: Bart Flos,   31-05-2011,   12:35 uur
 

Of je nou vroeg of laat voor jezelf begint, het is een avontuur! Aan de ene kant lonkt het vrije ondernemerschap met talloze mogelijkheden tot zelfontplooiing en misschien wel 'het grote geld'. Aan de andere kant vereist het een onwrikbaar geloof in jezelf, want je zult moeten leren weerstand te bieden aan hebzucht en, belangrijker nog, de onzekerheid te omhelzen. Want welke zelfstandig ondernemer durft zomaar een paar jaar vooruit te kijken?

(bijgewerkt op 8 maart 2022)



Pak je heihamer!
Al te ver vooruit kijken is helemaal niet nodig. Je laat je verleden achter je, slaat je heipalen in het heden en loopt daarover naar de toekomst. Dus als je voor jezelf gaat beginnen, begonnen bent of al een tijdje bezig bent: pak je heihamer en sla met me mee!

1. Wees enthousiast over je eigen product
Je bent uniek en dat is je product of dienst ook! Straal dat uit en laat geen gelegenheid voorbij gaan om je onderneming en jezelf te promoten. Wees gerust overenthousiast! Maar leer ook te luisteren, door af en toe je geestdrift te temperen en een virtuele hand voor de mond te slaan. Luister, spiegel en herhaal en stel open vragen; het zal de relatie sterker maken. 
 
2. Zorg voor duidelijke taal op je website
‘Schrijven is schrappen’ zei Godfried Bomans en hij had gelijk! Wat wil je zeggen? Zég dat dan! Vermeld concrete producten die je levert (ook als het diensten zijn) en vermijd wollige en klassieke managementtaal (synergie, effectiviteit, efficiency). Zorg dat kerninformatie met maximaal drie keer klikken toegankelijk is en zoek de juiste balans tussen veel te zakelijk (saai) en al te frivool (onprofessioneel). 

3. Temporiseer, doseer maar val ook op
Sociale media zijn als een snelstromende rivier: informatie vliegt voorbij, verandert en veroudert snel. Het is zaak om deze maalstroom voortdurend van jouw unieke informatie te voorzien zonder onnodig te vervuilen. Temporiseer en doseer je informatie, las pauzes in, maar schroom niet om af en toe flink op te vallen. Duw, trek, lach, huil, brul: jouw onderneming moet glinsteren in het water! 

4. Oefen je elevator pitch 
Weet je het nog? Kun jij in minder dan een halve of hele minuut vertellen waar je onderneming voor staat? Ga maar eens voor de spiegel staan en presenteer dit aan jezelf. Of vraag iemand anders er eens kritisch naar te luisteren. Het is moeilijker dan je denkt en het loont om te oefenen. Een goede elevator pitch stimuleert je om je kernwaarden te (her)ontdekken. 

5. Train je handdruk
Een beetje overdreven misschien maar niets is zo vervelend als een goed gesprek beginnen of afronden met een mislukte handdruk. Te slap, te hard, te ver naar achteren of naar voren, met klamme handjes, te laat gedrukt, te lang vastgehouden: een handdruk zegt wat over jou. Oefen deze gerust op anderen en laat je vertellen hoe het voelde. Het is eenhalszaak, maar vooral ook een polszaak! 

6. Geef nooit korting
Jos Burgers heeft er een heel boek over geschreven. Het geven van kortingen mag dan verleidelijk zijn om een opdrachtgever binnen te halen, maar je komt er daarna nooit meer vanaf. Handhaaf je basis(uur)tarief en onderhandel over de inhoud van je opdracht. Je kunt altijd minder doen, of minder lang. Focus op de kwaliteit, verkoop jezelf sterk en handhaaf je prijs. 

7. Bewaak je balans
7x24 uur beschikbaar zijn is net zo onwenselijk als 5x8 uur van 9 tot 5 ondernemen. Het optimum ligt ergens in het midden. In het eerste geval ligt overbelasting op de loer (burn-out), in het tweede geval onderbelasting (bore-out). Je bent niet meer in loondienst, maar je bent ook geen slaaf van je eigen onderneming. Je mag nog steeds onderscheid maken tussen werkdag en vrije avond, tussen werkweek en weekend. Ook in jouw eigen bedrijf zitten er aan- en uitknoppen of de telefoon, de PC en…op jezelf! 

Uitwisselen en delen
Wellicht heb je allang een paar van deze heipalen geslagen. Uitstekend! Of zijn er stenen te leggen die het pad naar je succesvolle toekomst nog beter plaveien. Mooi! Deel ze dan met anderen, bijvoorbeeld door te reageren op dit blog. Ondernemen is niet alleen zaken doen, groeien en geld verdienen, maar het is ook interacteren, uitwisselen en delen en vooral: genieten van je successen.

Laat het stromen!
Wie weet staan we nog eens tegenover elkaar met onze visitekaartjes in de zak, de elevator pitch in het hoofd en de handen uitgestrekt naar elkaar. En wie weet wat daar dan weer uit voortkomt. Laat de rivier maar stromen! In de tussentijd wens ik je veel succes met je ondernemingsplannen voor nu en in de geheipaalde toekomst.

Meer weten?

www.bartflosveranderadvies.nl
www.blijvendbeklijven.nl

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10