zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Ergernis opwekken bij twittervolgers

Door: Michel Hoetmer,   29-05-2011,   17:29 uur
 

Twitter is een leuk medium. U kunt er via korte boodschappen nuttige informatie uitwisselen met uw volgers. Het is prima mogelijk om uzelf als een professional in de kijker te spelen. Er kleven ook nadelen aan Twitter: het beperkte aantal tekens. Een andere makke is dat mensen de neiging hebben zonder al te veel nadenken van alles en nog wat wereldkundig maken.

Wanneer u meer mensen gaat volgen, neemt het aantal berichten in uw Tweetstream snel toe. Kennelijk is dat andere mensen ook opgevallen. Daardoor verdwijnen hun berichten in de grote Twitter diaree. 



Slim idee?
Sommigen menen daarvoor een oplossing te hebben: 

Ze kwakken een stel Tweets direct achter elkaar op hun site. Het is een soort van onbedoelde spam.

Dan heb je tenminste voor eventjes de onverdeelde aandacht van je volgers. Ik volg iemand die het niet kan laten. Grappig genoeg ontketende diezelfde persoon een actie tegen zogenaamde 'longtweets'. 

Er is software, zoals je twitlonger waarmee men langere tweets kan schrijven. Uiteraard druist dit in tegen de basisgedachte van microbloggen, maar soms is het wel aardig om er gebruik van te maken. U jengelt er tenminste niet zo nadrukkelijk mee om extra aandacht.

Irritatie opwekken
Het is minder irritant dan de timeline van je volgers dichtplempen met berichten. Zoiets irriteert me mateloos. Het is puur ellenborgenwerk op internet. 

Vandaag zag ik een andere variatie. Gaat iemand plotseling alle mensen die hem zijn gaan volgen uitgebreid bedanken. Het ziet er ongeveer als volgt uit:

@Naam
Welkom nieuwe volgers #naam @naam @naam @naam @naam

En dat in 16 verschillende berichten! Kijk hem eens. Tjonge wat is hij populair. Ik kon het niet laten en verzocht hem om dit voortaan in een direct tweet (dus voor zijn trouwe volgers uit het zicht) te doen. Daarop kwamen de volgende reacties:

@naam
Het persoonlijk verwelkomen van nieuwe volgers noemt men aanbevelen en is een voorrecht.

Om dan een paar minuten later het volgende bericht er uit te gooien:

@naam
Hè ik ben die zeurtweets van die zondagmiddagalcoholisten even zat hoor. Tot laters...

Ik zou zeggen tot nooit. Want zo iemand volg ik niet meer. Gelukkig is ontvolgen een fluitje van een cent.
 
Tip. Stuur uitsluitend relevante berichten naar uw doelgroep en maak onderscheid tussen trouwe volgers en nieuwkomers. 

Tip. Er is ook een functie waarmee u mensen kunt 'blocken'. Daarmee blijft u verschoont van ongewenste berichten.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Michel Hovenkamp  |   | 
30-05-2011
 | 
10:39 uur
Waar het om gaat is dat @MichelHoetmer een tweet van @MichelHovenkamp persoonlijk opvat en er een eigen interpretatie aan geeft. Zo eigen dat de tweets met onvolledige achtergrondinformatie in de verkeerde context op het professionele portaal van Managersonline worden geplaatst. @MichelHoetmer staat volledig in het recht om zich te irriteren aan de tweets van @MichelHovenkamp maar het is Not Done om zonder toestemming en bronvermelding de inhoud van tweets klakkeloos over te nemen en te gebruiken voor eigen doeleinden. Dit is namelijk schending van auteursrechten. Dit soort van inspiratie is de werkelijke irritatie op Social Media.
Petrah  |   | 
30-05-2011
 | 
12:19 uur
Hi Michel,

Ik vind het juist verschrikkelijk als iemand mij welkom heet via de DM. Welkomstberichten horen voor mij in de tijdlijn. En ja het gebeurt weleens dat je er dan ineens een aantal van iemand achter elkaar ziet, maar ja dat weet je als je accounts volgt die veel volgers krijgen en die hen verwelkomen (overigens kan je dit weer uitzetten in diverse applicaties door geen mentions te ontvangen aan mensen die jij niet volgt)

Net zoals ik het verschrikkelijk vind om reclame via de DM te krijgen. Ik block tegenwoordig de mensen die reclame via de DM sturen. In de tijdlijn vind ik alles prima daar is hij voor.

De DM is voor mij meer voor het uitwisselen van gegevens die niet voor de tijdlijn bedoeld zijn, telefoonnummers etc.

Het voordeel van twitter is dat je kan volgen wie je wilt en dat je kan ontvolgen wie je wilt.

En ja wie bepaalt of een bericht voor mij relevant is? Soms kan het diner voor mij weleens inspiratie zijn om dat ook te gaan koken.

Ik zou twitter een hele saaie boel vinden als er alleen maar relevante berichten komen. Dat zie je nu dus door de spammers gebeuren die denken dat zij alleen maar relevante berichten sturen en geen menselijk gezicht laten zien. Juist die accounts volg ik niet.

Ik vind juist de persoonlijke accounts met zin en onzin door elkaar het leukst om te volgen. Zo zie je meningen verschillen en wat voor de ene ergernis is is voor de ander juist heel leuk.

Laten we dus maar niet oordelen en gewoon lekker twitteren.

@petrah

Dennis van Doesburg  |   | 
6-09-2011
 | 
16:09 uur
Wat een slecht artikel is dit! Slecht geschreven (taalfouten, schrijfstijl) en inhoudelijk zeer subjectief en weinig educatief.

Sorry hoor, ik brand niet graag iets of iemand af, maar iemand die een boek voor managers schrijft mag wel iets meer niveau tonen.

Dennis van Doesburg

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10