zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven tips voor het creëren van loyaliteit

Door: Bart Flos,   25-05-2011,   13:29 uur
 

Loyaliteit is een groot goed

Wat was dat ook alweer, loyaliteit? Is dat iets 'van vroeger' en zijn we het daarom vergeten? Hoeven we niet meer loyaal te zijn aan onze medewerkers omdat ze 'ervoor betaald krijgen'? In de hedendaagse 24-uurseconomie lijken trouw en vertrouwen door druk-druk-druk naar de uiterste randen van de bedrijfsvoering verdrongen te zijn. Wederzijdse loyaliteit is echter een groot goed en kan met veel kleins worden gestimuleerd. 

Loyaliteitsband


Loyaliteit is 'trouw zijn aan een verplichting zonder achterhoudendheid'. Synoniemen voor loyaal zijn eerlijk, toegewijd, enthousiast, ijverig en openhartig. Dat klinkt goed, hè? Het zijn kleine dingen die leiden tot een wederzijdse loyaliteitsband tussen werkgever en werknemer, tussen manager en medewerker.

Actie
Medewerkers zijn doorgaans niet loyaal aan het bedrijf als geheel maar wel aan die paar directe collega’s om hen heen en, als je geluk hebt, aan jou als manager. Maar daar moet je wel wat voor doen.

1. Laat je gezicht regelmatig zien
Het is verleidelijk om op je kantoor te blijven zitten als het druk is. Maar hoe minder ze je zien hoe minder ze je gaan missen. Loop rond, maak een praatje. En wat is er mis met het groeten als je binnenkomt en weer weggaat? Van een fris 'goedemorgen!' is nog nooit iemand slechter geworden.

2. Onthoud sverjaardagen
Wacht niet tot je de taart op de tafel ziet verschijnen maar feliciteer de medewerker zodra je hem ziet. Dat geldt natuurlijk ook voor andere heugelijke gebeurtenissen zoals geboortes en gewonnen sportwedstrijden maar het minste dat je kunt doen is die ene datum in de peiling houden. Tip-tip: zet het gewoon in je agenda! 

3. Interesseer je in privé-activiteiten
Vertelt je medewerker op vrijdag dat zijn zoontje een belangrijke kampioenswedstrijd speelt in het weekend? Maak een notitie en vraag er naar op maandag; succes gegarandeerd. Bedenk wel dat je interesseren voor iemands privéleven niet gelijk staat aan het bemoeien met iemands privéleven.

4. Verklaar beoordelingsgesprekken tot heilig
Natuurlijk, de eindejaarsronde is één van de drukste perioden van het jaar. En die financiële rapportages moeten ook af. Maar voor de medewerker is het beoordelingsgesprek het belángrijkste gesprek van het jaar. Verklaar het tot heilig in je agenda, laat er niets tussenkomen en neem de tijd. 

5.Toon oprecht belangstelling
'Heb je even?'. De medewerker staat met één been over je drempel. Natuurlijk heb je dat! Zet je mobiele telefoon uit, klap je laptop dicht, sluit de deur en draai je naar hem toe. Luister, onderbreek de medewerker niet en stel belangstellende open vragen. Geef het de aandacht die het verdient. 

6. Deel schouderklopjes uit
Schouderklopjes en complimenten doen het erg goed op de werkvloer. Het toont dat je weet wat er speelt. Als je medewerkers het zien dan willen ze het ook! Val een medewerker echter nooit af ten overstaan van de groep. Niemand vindt het fijn en plein public te worden berispt. 

7. Stel je kwetsbaar op
Een manager is ook maar een mens. Ja, ook jij bent niet perfect. Al sta je hoger in de hiërarchie, je hebt niet altijd gelijk en je maakt fouten. Ga dan met de billen bloot en vertel wat je gaat doen om het daarna te voorkomen. Je zult zien dat het respect voor jou niet afneemt maar juist toeneemt.

Saskia & Serge
Het zijn inderdaad de kleine dingen die het doen, die het doen (dank je wel, Saskia & Serge). Om loyaliteit te creëren hoeven we geen dure managementopleiding te volgen. Bovenstaande tips zijn gegrond in natuurlijke sociale omgangsvormen: we voelen dus best wel aan dat het zo moet maar we hmaken zelden de tijd om het ook daadwerkelijk toe te passen. Dukte is geen excuus.

Begin vandaag nog!
Geef niet toe aan de collectieve normverlaging van druk-druk-druk en begin vandaag nog met het creëren van wederzijdse loyaliteit. Het is de moeite van de geringe investering meer dan waard.

Meer weten? Klik hier.
 

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
poll
Hoe staat het met de loyaliteit in uw bedrijf?
 
Iedereen heeft hier alles voor elkaar over :-D
We zijn goed op weg om de onderlinge banden te smeden :-)
We zijn niet ontevreden over de samenwerking :-|
Er moet hier wat dat betreft nog heel wat gebeuren :-(
Het is bij ons \\\'ieder voor zich!!\\\' en dan wegwezen :-((
 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Ratingterreur
  Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
  OOBE maar dan wel PnP
 
reacties
 
Marco Bouman  |   | 
23-08-2012
 | 
16:50 uur
Hallo Bart,

Leuk artikel, en vanzelfsprekend. Ik vooronderstelde dat het hier ging om online loyaliteit.

Het grappige is dat veel van je punten online (voor webshops / sites) ook goed toepasbaar zijn.

Groet,
Marco

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan (1) 
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
top10
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen
Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega
Vijf Amerikaanse experts over de toekomst van blockchain
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan
meer top 10