zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Welke invloed hebben sociale media?

Door: Michel Hoetmer,   11-05-2011,   16:21 uur
 

Sociale media goeroes beweren dat mensen binnen sociale netwerken 'over van alles en nog wat met elkaar praten, er zou geen minuut voorbijgaan of men praat wel ergens over uw bedrijf!' Wanneer u de wat sceptisch ingestelde types dezelfde vraag stelt, krijgt u een tegengesteld antwoord: 'Men praat nauwelijks over u of uw bedrijf en die netwerken hangen als los zand aan elkaar. Vaak dienen de vele contacten als een soort window dressing. In werkelijkheid stelt het weinig voor!'



De laatste mening krijgt ruggensteun via een poll van 'Mijn bedrijf' (Telegraaf) waaraan 1103 personen deelnamen. Daaruit blijkt dat sociale media weinig invloed hebben op de netwerken van ondernemers. 



Slechts 5% van de ondervraagden vindt zijn klanten voornamelijk via netwerksites. Uitermate populair is nog steeds de ouderwetse mond-tot-mond-reclame (66%). Phil Kleingeld krijgt ook massaal steun met zijn ideeën dat netwerkbijeenkomsten vaak weinig opleveren. Slechts zo'n 3% van de respondenten vindt er nieuwe contacten. Zie voor de overige resultaten het artikel 'Sociale media weinig invloed op netwerk'.

U zit al op een goudmijn
Wat men in het heetst van de strijd haast zou vergeten is het feit dat de meeste mensen al beschikken over een geweldig netwerk. Denk aan familie, vrienden, kennissen, collega's en zakelijke relaties. 

Het zijn mensen die u ooit hun vertrouwen hebben geschonken. U kent elkaar uit de échte wereld. Het is een stuk gemakkelijker om met deze mensen contact te onderhouden. 

Ze zijn ook vaak bereid de helpende hand te bieden. Dus wat let u? Steek vooral energie in uw netwerk van vlees en bloed. Wedden dat het meer oplevert? Tenminste als de ander u ziet als een waardevolle toevoeging aan zijn netwerk. Het is gewoon een kwestie van geven (zaaien). Men bewijst u vroeg of laat een wederdienst (oogsten). En zo gaat het al sinds menseheugenis. 

 
 Doorsturen    8 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Phil kleingeld  |   | 
12-05-2011
 | 
09:38 uur
Altijd blij om bevestigd te worden in eerdere onderzoeken die ik deed op het gebied van netwerken. Wil me echter wel met nadruk distantiëren van het artikel dat sociale media weinig invloed zou hebben op het netwerk van ondernemers. Sociale media worden door het Nederlandse bedrijfsleven nog maar mondjesmaat gebruikt omdat er veel vooroordelen over media als Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn bestaan; dat merk ik dagelijks tijdens de trainingen die ik in het gebruik van deze media verzorg. Sociale media zijn niet in eerste instantie acquisitie-, maar marketing- en branding-instrumenten. Graag verwijs ik dan ook naar mijn artikel daarover. (Klik hier)

Het gebruik van sociale media helpt indirect aan het krijgen van opdrachten; op dezelfde manier als ondernemers niet uit hun directe netwerken opdrachten krijgen. Aanbevelingen komen veelal vanuit de tweede lijn. LinkedIn en Twitter zijn bijvoorbeeld schitterende voorbeelden hoe dit werkt en waaraan de mensen die weten hoe zij met deze media moeten omgaan, veel nut ondervinden.

NumoQuest.nl  |   | 
13-05-2011
 | 
16:20 uur
Ik kan me maar ten dele bij heer Kleingeld aansluiten in deze. Als automatiseerder van huis uit heb ik in brede zin veel ontwikkelingen in de markt gevolgd. Ik ben waarschijnlijk bij één van de eersten geweest die nog met een hele simpele 29K modem gebruik heeft gemaakt van telefonie en netwerken.

Van daaruit hebben mijn collegae en ik samen o.m. het telewerken op de kaart gezet, iets wat zich heeft geëvolueerd naar de mobiele werkplek zoals we die nu kennen. We hadden, pre social netwerken, verschillende tools die wij gebruikten om met elkaar in contact te blijven.

Niemand noemde en noemt dit 'social media'. Ik wil graag even op social media inzoomen en u er een paar voorbeelden van geven.

Twitter
Kijk voor de grap even naar #Vacature, #banen, #werk. Het is een complete ticketparade waarbij je je af moet vragen of een sollicitant werkelijk in staat zal zijn die ene interessante vacature voor haar/hem eruit te kunnen halen.

Kijken we naar verschillende andere #xxx-en dan komen zeer egocentrische mensen tegen die twitter heel erg handig vinden te roepen dat ze een hond uitlaten, baby gaan verschonen, roepen dat ze weer in het land zijn, gaan eten, naar het toilet gaan, naar hun werk gaan, in de file staan, wat ze die dag gaan aantrekken.... dat ze een prachtige fotoshoot hebben gedaan, dat je een fantastische fotoshoot kunt bestellen, dat de één een ander een beetje afsnoeft tot politici die eigenlijk weinig anders te melden hebben dat hun werkbezoek zo geweldig interessant was geweest zonder te vertellen wat ze nu precies hebben gedaan.

Go Figure zou ik zo zeggen zonder gene. Ik heb er naar gekeken en werkelijk geen tijd om te roepen dat ik zo nodig moet, naar iets op zoek ben of hoe geweldig ik al of niet bezig ben. Ik raad u voor de grap ook even in te zoomen op #coachen and I did proof my point.

Weinig toegevoegde waarde en zeker niet als social media.

Hyves
Grappig medium. Luchtig maar ook hier zie je mensen die soms hele hebben en houwen over de heg gooien zodat iedereen het kan zien. Werkelijk iets eruit extraheren, zakelijk gezien dan, kan ik me bijna niet voorstellen. Je kunt er wel, evenals bij twitter, je naam 'Branden' maar of dat voorts iets zal opleveren?

Facebook
Facebook is een grappig fenomeen. Door de koppeling met apps is het mogelijk via je mobieltje of android iets achter te laten. Ook hier zie je dan dat er mensen zijn die klaarblijkelijk willen laten weten dat zij al of niet ergens zijn aangekomen, bij een klant arriveren, iets daar aan het doen zijn, al of niet een zakelijke voorspoedig bezoek hebben kunnen brengen of kunnen scoren.

Verder is ook hier de vraag wat je aan een profiel van die of gene zou kunnen ontlenen. Ik zou als HR of recruiter in elk geval mijn geld niet willen zetten op de houdbaarheidsduur van de informatie die je als zodanig kunt vinden.

Nadelige bijkomstigheid? Ik heb een nichtje die heel graag spelletjes speelt. Zij mag dat gerust onder mijn naam doen, zit ik niet mee. Laatst kreeg ik de vraag of ik tijd teveel had? Men had namelijk wel heel erg veel meldingen gezien van een bepaald spelletje op mijn facebook pagina. Klaarblijkelijk nemen mensen graag aan wat ze denken te zien, zonder verifiëren. Laat dit nu erg gemeengoed zijn bij tal van recruiters en HR.

Linkedin/Plaxo
Zakelijke en heldere sites, die bovendien aardig worden onderhouden. Hier durf ik mijn zakelijke ziel en zaligheid wel te etaleren, zij het dat ik wat conservatief ben. Doorgaans voel ik niet zo de behoefte mij te etaleren. Ik ben nu eenmaal geen commercieel talent.

Mind you, ik weet van heel veel mensen dat zij geen affiniteit hebben met commerciële zaken. Die zijn dur redelijk terughoudend met het verstrekken van zakelijke persoonlijke informatie.

Resultaat? Als je mijn naar googled, kom je altijd bij mij uit. Naam, toenaam en contact gegevens. Alhoewel ik alweer meer dan tien jaar deel uit maak van verschillende social platforms, moet de dag nog komen dat er iemand is die mij belt om mij te vragen of ....

Ik hoef niet te solliciteren maar klaarblijkelijk vind men mij dan ook niet interessant genoeg ook maar ergens voor te benaderen. Wat wel gebeurd? Vele zzp-ers die je aanklampen of je iets weet, hen kunt aanbevelen/doorverwijzen. specialisten die thuis zitten en nergens op hoeven te rekenen omdat ze te oud zijn. Even hier een speciale dank aan Balkenende, Bos en Donner die zich daarvoor zo verschrikkelijk hard hebben gemaakt.

Ik heb een solide persoonlijk netwerk, die onderhoud ik persoonlijk. Dat zijn zakelijke en niet zakelijke bekenden van mij. We spreken regelmatig over de social media en komen een beetje tot de conclusie dat de zakelijke toegevoegde waarde erg gering is. Te gering om er erg veel energie in te steken.

Als je wil netwerken, bereid je dan voor op geduld, oprechte belangstelling in elkaar, en niet de intentie dat je meteen iets aan elkaar moet hebben. Ik kom steeds vaker namelijk dat soort jonge yuppen tegen die 'netwerken' en al snel een conclusie durven trekken dat ze jou al of niet erg 'interessant' vinden.

Of ik daar persoonlijk nu zo gecharmeerd van zou moeten zijn? Zie mij alstublieft niet als pessimist maar als realist. Social media? Ik zou er mijn schoonmoeder aan toe vertrouwen, om het maar vrolijk te houden. Er echt iets aan ontlenen? Dat gaat mij nog steeds een mijl te ver.

Maar, ieder uiteraard het hare/zijne.
Phil Kleingeld  |   | 
13-05-2011
 | 
17:57 uur
René, lees het laatste zinnetje van mijn commentaar nog eens. Je kunt sociale media natuurlijk niets vinden maar dat is een waarde oordeel; geen feitelijke onderbouwing van een standpunt. Deze marketinginstrumenten, die door de meest succesvolle ondernemingen ter wereld worden gebruikt, zijn er juist de oorzaak van dat ze zo succesvol zijn!

Het is als met het nieuwe werken; je kunt er niets aan vinden maar de huidige arbeidsmarkt is zodanig veranderd door de nieuwe 'werknomaden', die geen vaste stek meer nodig hebben omdat zij hun kantoor en complete archief in de broekzak dragen, dat je maar beter op deze trend kunt inhaken. Zonder de sociale media zou deze ontwikkeling nooit mogelijk zijn geweest. Realisten begrijpen marktveranderingen en weten goed gebruik te maken van de laatste ontwikkelingen om vooruit te komen.
Mijn advies aan allen, die nog niet goed raad weten met de genoemde media, is om vooroordelen even op te schorten en eens een workshop te volgen hoe sociale media als effectieve marketinginstrumenten kunnen worden ingezet om specifieke doelen te bereiken die zonder deze media niet of aanzienlijk langzamer zouden kunnen worden bereikt.
Michel  |   | 
13-05-2011
 | 
17:57 uur
Nog een grappige anecdote ter vermaak. Een 'sociale media specialist' twitterde dat de boodschappen relevanter moeten worden.

Tot mijn grote verbazing zag ik hem regelmatig berichten de wereld in sturen dat hij 'op station ... op de trein wachtte' en dan weer een andere plek. Dat deed hij wel vaker.

Maar deze keer kon ik zo'n beetje zijn hele route volgen. Ik kon het niet laten en vroeg hem of deze informatie relevant voor zijn volgers was.

Antwoord (ik meen zelfs openbaar): 'Nou hoor eens ik heb een afspraak en ben te laat, dus hou ik ze op de hoogte van mijn vorderingen!'

Erg professioneel hoor. Kennelijk nooit gehoord van op tijd komen, of er anders eventjes een telefoontje aan wagen.
Michel  |   | 
14-05-2011
 | 
13:32 uur
@phil - kun je concrete voorbeelden geven van bedrijven die hun succes aan sociale media te danken hebben? Dan verwacht ik uiteraard niet de sites die sociale media faciliteren!
Rene Civile  |   | 
14-05-2011
 | 
20:46 uur
@ Phil
Mijn beste Phil. Social media is volkomen 'overrated' omdat iedereen daar graag zijn eigen [commerciële] invulling aan lijkt te geven.

We zijn nu eenmaal geen VS en netwerken hier kent gewoonweg een ietwat andere mores en invulling. Niettemin wil ik zeker niets afdoen aan de individuele invulling en interpretatie natuurlijk.

Het 'Nieuwe Werken' is absoluut niet nieuw. In 1996/97 hebben wij voor de Shell al de mobiele werkplek bedacht en geïmplementeerd waarna Rabo met pilots is gaan werken om mensen flexibeler te laten werken.

Daar is de Rabo later toch nog deels op terug gekomen omdat het voor hen niet echt een duidelijk toegevoegde waarde bleek te hebben gehad. Voor Shell was dit wel duidelijk omdat de reiskosten met meer dan 30% terug konden worden gedwongen.

We hangen nu HNW op aan het millieu en hypen het dat het een lieve lust is, iets wat m.i. een totaal verkeerde beredenering is. IT is namelijk een 'vehicle' om je te ondersteunen in je werkzaamheden en dat een stuk flexibeler te maken.

De winst moet hem juist zitten in slagvaardiger en flexibeler kunnen functioneren waardoor, precies wat IT voor staat, er een hoge rendement bewerkstelligd kan worden. Dat je door het omzeilen van file's die problematiek 'dempt', zegt vervolgens niets over het milieu.

Ik vind het erg jammer dat je zo weinig mensen hoort roepen dat als er één branche is waar word nagedacht over rendement en het terugdringen van energieverbruik..... het de IT is.

Ik ben absoluut niet tegen vooruitgang en innovatie maar benoem het dan wel op de juiste merite i.p.v. zo geweldig en ondoordacht gaan hypen terwijl er bezwaarlijke kanten aan zitten. Zie wat dat betreft dan ook mijn visie over benoeming en beoordeling van zaken zoals een social media.

Men pretendeert daar erg veel maar kan het voor alsnog nog steeds niet waarmaken.

@ Michel
Ik stel voor dat je eens 'follower' wordt van BN-ers en politici en het voorbeeld wat ik in mijn artikel aanhaalde. Dan heb ik er graag nog eens een gesprek met je over achter een goed glas. :O)

Overigens, heb ik u beiden als columnisten in elk geval hoog zitten. :O)
Phil Kleingeld  |   | 
15-05-2011
 | 
18:43 uur
@Rene Any resistance is futile ;>)maar het is natuurlijk je goede recht om het daarmee niet eens te zijn. Overigens, Nederland is, percentsgewijs, wereldkampioen gebruik sociale media! Dat heb je met een land dat zich als een kenniseconomie wil ontwikkelen.

@michel Bedankt voor het aanslingeren van de discussie want er bestaan veel misverstanden en vooroordelen rond sociale media. Ik wil met liefde een lijst produceren met succesverhalen maar dan moeten de lezers van dit artikel wel erg ver naar beneden scrollen en dat wil ik ze niet aandoen.

iPhone van Apple is natuurlijk het bekendste voorbeeld. Zij verdienen miljarden aan de verkoop van apps. Zonder sociale media zou dat niet mogelijk zijn geweest. Maakt de lijst van smartphone producenten zelf maar langer die eveneens miljarden verdienen aan allerlei applicaties vanwege de doorbraak van sociale media.

ShipServe is een bescheidener voorbeeld: binnen 3 maanden scoorden zij 50% meer hits op hun website, 75% meer naamsbekendheid, 25% meer omzet door de doelgerichte inzet van de Twitter/Linkedin-mix.

Whoopa begon in februari en hebben nu al duizenden klanten, en dan noem ik nog niet de duizenden softwarebedrijven die applicaties hebben ontwikkeld en nog steeds ontwikkelen voor ondersteunende programma's die via de sociale media worden gepromoot door de fans van deze dienst.

Esmee Denters werd in een klap wereldberoemd omdat zij via YouTube werd ontdekt door Dustin Timberlake en daardoor behoorlijk ging verdienen. Zij is slechts 1 van de duizenden die via dit sociale medium zakelijk succes hebben weten te boeken.

Veel fotograferende en filmende mensen, zowel amateurs als professionals hebben via Flickr, Mobypicture, Twinpics en alle andere sociale foto- en videomedia een wereldwijd platform gekregen.

Het boek 'ROI (return on investment; Red.)of social media' geeft talloze voorbeelden van meetbare en gemeten resultaten als gevolg van het doelmatig inzetten van sociale media als marketing instrument.

De sociale media hebben de manier waarop marketing wordt bedreven, en dus hoe wij met elkaar communiceren, volkomen veranderd. Van een producent bepaalde communicatie zijn wij naar een consument gestuurde communicatie gegaan. De consument heeft nu, dankzij de sociale media, de macht gekregen om bedrijven te kunnen maken en breken. Denk even aan de actie van Joep van 't Hek tegen T-Mobile. Zonder Twitter zou hij dat nooit zo snel voor elkaar hebben gekregen.

In Nederland alleen zijn er nu naar schatting zo'n 2000 mensen actief met het dagelijks verzorgen van workshops in het gebruik van sociale media. Leegstaande kantoorpanden kunnen worden omgebouwd tot woonruimte, omdat vanwege het gebruik van de sociale media werkgevers en werknemers niet meer aan een vaste werkplek gebonden zijn. Tijdelijke werk- en vergaderruimten zijn onder aanviering van o.a.Seats to Meet een nieuwe industrie geworden. Kortom, allemaal aardige vormen van de werkgelegenheid bevorderende aspecten van sociale media zou ik zo denken.

Tot slot wil ik graag aan allen, die met vooroordelen over de marketing toepassingen van sociale media rondlopen, een uitspraak van Voltaire voorhouden: Verdiep u eerst in de materie waarop u later kritiek wilt uiten.

P.S. Ook onze discussie wordt via de sociale media driftig verspreid en zal Managersonline ongetwijfeld meer volgers hebben opgeleverd. Daardoor is er voor de adverteerders een breder bereik gecreëerd waardoor zij op hun beurt hun marketingdoelstellingen kunnen overtreffen. Kortom, sociale media zorgen ook nog eens voor een win/win-situatie.
Daalmas  |   | 
16-05-2011
 | 
22:35 uur
Leuke discussie om te volgen! Volgens mij moeten we iig stoppen met het benaderen van 'social media' als Heilige Graal. Het is niet ´one size fit´s all´, dus oordelen wat de invloed is, is wat lastig. En het levert onherroepelijk discussie op, waarvan akte ;)

Kort door de bocht: het is een aanvullend communicatie-instrumentarium dat vele doelen kan dienen. Geen wondermiddel dus. En in sommige gevallen voegt het weinig toe. Als fabrikant van fietsventieltjes is een Facebook Fanpage extern weinig waardevol. Waarom zou dat ook moeten?

Maar bij interne communicatie of samenwerking is het in bijna alle gevallen zeer waardevol. Beter dan de meeste andere vormen, zoals het veel misbruikte e-mail. Doe mij dan maar Yammer. Er zitten dankzij social media meer gereedschappen in de kist dan de ouderwetse hamer.

Wat je er ook van vind; onze oude waarden gaan niet meer vanzelfsprekend op. Revolutie leidt vaak tot evolutie. De maatschappij verandert bij de intrede van nieuwe media (of middelen), zoals het ook eerder bij het auto heeft gedaan. Die verruimde onder andere onze omgeving. Het (mobiele) social media tijdperk maakt dat de fysieke omgeving niet meer kaderstellend is voor de ervaring. Waanzinnig bijzonder: a new ball game! Die invloed is niet te miskennen.

We staan nog maar aan de voet van de berg. Dus, eens; zo stijl (invloedrijk) is het nog niet. Niet raar, want hoe lang kennen we het fenomeen ´digitale communicatie´ nu eigenlijk. Als mainstream maatschappij ruim genomen 2 decennia? Da's best kort voor een revolutie. Vele van de voorgaande revoluties kregen eeuwen. Give it some time ;)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10