zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zakelijke dresscodes: zó vorige eeuw of tijd voor revival?

Door: Desiree Grijpma-Hidding,   03-04-2011,   10:21 uur
 

Zijn dresscodes in het bedrijf echt iets uit de vorige eeuw. Of is er een revival nodig? De kledingstijl en de kledingregels op kantoor zijn tegenwoordig losser. En zijn meestal niet voorgeschreven. Is dat een goede zaak? Of zorgt het juist voor onduidelijkheid bij uw medewerkers?

Formele stijl


In bedrijven waar een zakelijk formele kledingcultuur heerst, is er geen onduidelijkheid over welke kleding past binnen het bedrijf. Als u zich niet aanpast aan deze cultuur, valt u al snel uit de toon. Er zal geen beschreven dresscode nodig zijn, omdat deze onder collega’s en managers al helder is
.
Vrijheid bij informele stijl
In de bedrijven waar ik heb rondgelopen is de kledingstijl veel informeler. En dat geldt tegenwoordig voor veel bedrijven.  Er is mijns inziens niets mis met een informele kledingstijl. 

Een informele kledingstijl is heel breed te interpreteren. Veel vrijheid voor de medewerkers dus. Maar deze stijl biedt ook ruimte voor onverzorgde kleding, zoals bijvoorbeeld verwassen capuchon sweaters, oude spijkerbroeken en naveltruitjes. Gelooft u me, ik heb het allemaal voorbij zien komen. En dat in bedrijven waar ook klanten over de vloer komen. Dit doet de uitstraling van deze bedrijven geen goed. Bedrijven investeren in mooie logo’s en gelikte campagnes,  maar vergeten vaak de uitstraling van hun personeel. 

Moeilijk om mensen aan te spreken
Betekent dit dat nu iedereen zich formeel moet gaan kleden? Nee, dat zeker niet. Maar er mag wat mij betreft wel meer duidelijkheid komen wat wel en niet kan qua kleding binnen een bedrijf. Managers vinden het vaak moeilijk om medewerkers op hun kleding aan te spreken. Vooral omdat dit hen persoonlijk raakt. 

Beschrijf een dresscode
Een dresscode omschrijving zou dit probleem oplossen. Binnen een informele kledingstijl zijn er allerlei varianten mogelijk. Één daarvan is business casual, waar een overhemd hoort, maar wel op een nette spijkerbroek mag worden gecombineerd. Of wellicht past een trendy casual stijl beter bij uw bedrijf? In een dresscode handboek kunt u de regels omschrijven. Welke kleding aan boven en onderkant is gepast? Het helpt ook om dit te illustreren met behulp van foto’s.
 
Professionele uitstraling
De medewerkers verliezen zeker niet hun eigen stijl maar moeten zich wel binnen bepaalde richtlijnen kleden. Dit zorgt voor duidelijkheid,  meer eenheid onderling en een professionele uitstraling van uw bedrijf. En als iemand uit de toon valt, kunt u hem/haar hier gemakkelijker op aan spreken.

Ik vind het dus tijd voor de revival van de dresscode, maar dan wel binnen de maatstaven van de moderne tijd.

 
 Doorsturen    18 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Desiree Grijpma-Hidding is imago stylist en biedt ondernemers, medewerkers en managers kleuranalyse en kledingadvies. Ook voor kledingadvies mannen. Zij is tevens personal shopper. Met haar bedrijf Second impression geeft zij ook kleuradvies en imago workshops. Speciaal voor bedrijven geeft zij stijladvies en presentatie trainingen.
Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties. De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen.

In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie. Nu combineert zij met passie haar kennis van kleding en stijl met haar ruime ervaring op het gebied van sales en marketing.

Daarnaast is zij ook gespecialiseerd op het gebied van schriftelijke communicatie als webteksten tekstschrijver
 

 

Laatste weblogs

  Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
  Niet het systeem, maar de mensen centraal
  Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)
 
reacties
 
Sylvia Schulte  |   | 
4-04-2011
 | 
11:30 uur
Hoewel ik bij voorkeur zakelijk correct geklede mensen om me heen heb, heb je waarschijnlijk gelijk dat het hier en daar op de werkvloer wat minder 'strak' kan. Een dresscode opnemen in je huisstijlhandboek vind ik een goede, duidelijke oplossing. Wat betreft je opmerking dat managers het ongemakkelijk vinden om iemand persoonlijk aan te spreken op zijn/haar kleding: c'est le ton qui fait la musique. Aan de andere kant kun je ook beredeneren dat degene die qua kleding zo uit de toon valt, zich moet realiseren dat hij anderen in verlegenheid brengt en de goede naam van een bedrijf aangetast kan worden. Ooit heb ik een docent (volwassenonderwijs) moeten aanspreken op het feit dat hij in korte broek voor de klas stond... ongetwijfeld niet leuk om kritiek te krijgen en ook echt niet leuk om het te moeten geven, maar je kunt het niet maken door met je kleding het bedrijf, je collega's en de klant in verlegenheid te brengen. Wellicht ziet niet iedereen van zichzelf dat zijn/haar kleding not done is, maar je hebt m.i. wel oogkleppen voor als je niet doorhebt, dat je ermee uit de toon valt.
Visagist  |   | 
6-04-2011
 | 
14:54 uur
Jaren geleden toen ik in ICT werkte, solliciteerde ik bij een groot Nederlands bedrijf en er werd me een baan aangeboden -en ook een prima salaris. Tegelijkertijd werd me ook bij een andere bedrijf een baan aangeboden, maar wel voor wat minder salaris.. Toch koos ik voor dat tweede baantje, vooral omdat ik daar in een spijkerbroek mocht verschijnen en bij dat eerste (grote) bedrijf werd daar en tegen geacht dat ik in een pak dagelijks zou moeten verschijnen, wat op mij noch indruk maakte, noch logisch was, aangezien ik maar een nerd was/ben en slechts moest ontwerpen en dingen op het internet zetten, niet met klanten omgaan of zo... maar puur met personeel intern.
Bas Joustra  |   | 
7-04-2011
 | 
11:45 uur
Ik denk dat de kledingvoorschrift iets is wat heel belangrijk is binnen een bedrijf! Ik denk ook dat afstemming op elkaar een goede is. Een eerste indruk maak je in de eerste 5 seconden dat je voor elkaar staat en wordt dus ook door je kleding beinvloed.

Als zelfstandige heb ik wel eens van die dagen dat er niks uit mijn vingers komt. Dan ga ik me vaak omkleden. t-shirt en sneakers uit en een goed overhemd met een mooie spijkerbroek en nette leren schoenen gaan aan. Dan voel ik me profecioneel en zekerder.

Van personeel mag je ook verwachten dat ze met je mee doen. Dit is natuurlijk niet alleen kleding, maar bijvoorbeeld ook humor en intresse is een ding dat wenselijk is.

En de kledingstijl, humor en uitstraling moet natuurlijk dezelde zijn als de uitstraling van je logo, website en inrichting. Dat alles maakt wie je bent, en daarmee bedoel ik het bedrijf net zo als het personeel dat daar werkt.
Kerstpakketten XL  |   | 
7-04-2011
 | 
13:47 uur
Ik ben het op zich wel eens met visagist. Mensen die in de backoffice aan het werk zijn, hoeven wat mij betreft ook niet strak in het pak. Toch is een dresscode wel belangrijk, om situaties zoals beschreven in het artikel te voorkomen. Ik zou niet willen dat mijn klanten tegen een half gekleed dtp-er aanlopen op de gang.. Dat schaadt absoluut het imago van je bedrijf.
Ken Phelan Betonboringen  |   | 
8-04-2011
 | 
15:05 uur
M.i. moet een goede klant begrip voor tonen dat in een design bedrijf casueel geklede mensen rond lopen, wel of niet half gekleed. ;) net zoals het te verwachten is dat ze het ook klein beetje verwachten dat men in redelijk vieze betonboor werkpakken rondlopen wanneer de klant bij een betonboringen bedrijf belandt. Kortom, in mijn perceptie is het net over wat voor een bedrijf we het hebben. Over het algemeen hoeft 't niet per se te strak.
Contract Jurist  |   | 
13-04-2011
 | 
11:23 uur
Ik werk bij een grote internationale organisatie en verbaas me af en toe over de kleding van met name de mannen. Tijdens mijn studie heb ik 3 jaar bij een herenmode zaak gewerkt, waardoor ik anders kijk naar hoe iemand zich kleedt dan een gemiddeld persoon. Wat me momenteel veel opvalt is dat er vooral veel enorm slecht passende kleding wordt gedragen: een colbert die zo lang is dat deze op de kniëen van de betreffende persoon hangt, een colbert dat 2 maten te groot is, een broek die met een riem bijeen wordt gehouden omdat die persoon is afgevallen en het zonde vindt een nieuwe pantalon te kopen. En de verzorging van de kleding laat ook te wensen over: een colbert waarmee die persoon in de regen heeft gelopen en waarvan de lijm in de revers los is geraakt, hetgeen bobbeltjes tot gevolg heeft, wordt gerust nog jaren gedragen. Vlekken, knopen die zoek zijn geraakt waardoor de ene mouw 4 knopen heeft en de andere 3 met een los zittend draadje op de plek waar de vierde knoop zou moeten zitten. Dat zijn zaken waar een werkgever bijvoorbeeld ook opmerkingen over kan maken. Het ergste geval is een collega die tijdens onderhandelingen altijd een licht grijze pantalon aan heeft, die plasvlekken bij het kruis heeft...
Branko Lastdrager  |   | 
18-04-2011
 | 
15:24 uur
Kleding is een uiterlijk kenmerk van wie je bent, van je identiteit dus. Net als de kleding van medewerkers de collectieve identiteit van het bedrijf vertgenwoordigt. De ene identiteit is wat meer bezig met uiterlijk, imago en beeldvorming dan de andere. Wat mij opvalt is dat in veel gevallen de kleding belangrijker is dan inhoud, kennis en vermogen. Ik zie mijn eigen teamleden met passie, plezier, betrokkenheid en vakmanschap samenwerken. De een in pak, de ander op zijn slippers in een tshirt. Het uitgangspunt is wat je meebrengt, niet hoe je er uitziet.
Caroline Heymans  |   | 
20-04-2011
 | 
10:33 uur
Ik ben het helemaal met Branko eens, maar er zijn wel limieten. Wanneer je als organisatie een bepaalde uitstraling wilt hebben, dan zul je toch richtlijnen moeten aangeven, anders weten de medewerkers ook niet wat wel of niet van hen verwacht kan worden. Dat geldt niet alleen voor kleding (naveltruitjes) maar ook voor gedrag (aanspreken van klanten e.d.). Wij hebben een paar jaar geleden een soort huisreglement op papier gezet. Het is duidelijk en iedereen weet waar hij aan toe is. Overigens, we hebben verder nooit meer iemand hoeven aanspreken op kleding of gedrag.
Overhemden  |   | 
18-07-2011
 | 
22:10 uur
Tsja, het is verbazingwekkend hoeveel mannen de plank mis weten te slaan. En het leven is zo makkelijk: een donker pak, een wit overhemd en een klassieke das. Altijd goed! Als je er geen kijk op hebt, waag je dan niet aan de moeilijke combinaties....

Zie voor een leidraad ''do's & don'ts'' voor wat betreft overhemden: (Klik hier)

Ciao,
Tom
Damestassen  |   | 
19-07-2011
 | 
07:56 uur
Een richtlijn is altijd goed, zeker als je signaleert dat het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Zoals Lastdrager schrijft: het is een soort collectieve identiteit. Je kunt je afvragen of het identiteit is als het wordt opgelegd, maar mijn mening is dat je dit zeker van je medewerkers kunt vragen.
Kerstpakketten  |   | 
1-09-2011
 | 
11:20 uur
Ik vind dat een ieder zich goed moet voelen in hetgeen hij of zij draagt, dat neemt uiteraard niet weg dat je wel rekening dient te houden met je (werkende) medemens. Wat ik altijd erg leuk vind, is dat er vaak op vrijdag een ietwat informelere stijl gehanteerd wordt.
Kerstpakketten  |   | 
19-09-2011
 | 
14:45 uur
Overhemden> hoezo is het allemaal zo makkelijk? Je mag best eens varieren met je kleren vind ik, altijd met een donker pak en een witte blouse is ook zo saai.
Mobiele Casinos  |   | 
19-09-2011
 | 
14:48 uur
Tegenwoordig maken de kleren toch helemaal niet meer de man... zo lang je maar een mooie iPhone, Blackberry of andere smartphone bij je hebt;-)
Kerstpakketten 2011  |   | 
20-09-2011
 | 
10:56 uur
Ok, dan een iPone in een mooie blouse!
Bingo spellen  |   | 
22-09-2011
 | 
17:26 uur
Helemaal mee eens kerstpaketten 2011... een iPhone+ een mooie blouse en pak is natuurlijk nog beter... + nog een ipad in je hand en dan ben je helemaal de man
prince2 training  |   | 
24-10-2011
 | 
14:08 uur
Het ligt er natuurlijk altijd aan bij wat voor bedrijf je werkzaam bent en of je veel met klanten te maken hebt. Ik zelf vind het gewoon het belangrijkste dat je je werk goed doet.
Jolanda de Kok  |   | 
23-10-2018
 | 
13:05 uur
M.i. moet een goede klant begrip voor tonen dat in een design bedrijf casueel geklede mensen rond lopen, wel of niet half gekleed. Het hoort er nu eenmaal bij.
Menfacts  |   | 
2-04-2019
 | 
13:45 uur
De kleding is afhankelijk van het soort onderneming. Precies zoals Jolanda aangeeft, is het logisch dat er bij sommige bedrijven mensen in casual kleding komen. Bij een advocatenkantoor verwacht je bijvoorbeeld weer wat nettere kleding.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Meer Nederlanders lossen hypotheek af (1) 
Voor het eerst minder werklozen dan voor crisis (1) 
Kia Stinger GTS (1) 
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
top10
De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen
Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
Dit kunnen managers leren van gaming
Griepgolf kost dit jaar ‘slechts' 750 miljoen euro
Voor het eerst minder werklozen dan voor crisis
Samen werken aan de toekomst van werken
Digitalisering zorgt in Nederland voor meer banen dan in buurlanden
Bijna driekwart van de werknemers durft zich niet ziek te melden vanwege hooikoorts
Alles transactie Managementboek van het jaar 2019
Koester hoge verwachtingen, zonder iets te verwachten
meer top 10