zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Hoe overtuigt u met kleur in het nogal kleurloze bedrijfsleven?

Door: Desiree Grijpma-Hidding,   11-10-2010,   17:02 uur
 

Een leven zonder kleur is ondenkbaar.  Stelt u eens een wereld voor in zwart-wit. Alles zou op elkaar lijken.  Kleuren prikkelen de zintuigen. Waarom kleden veel mensen in het Nederlandse bedrijfsleven zich dan zo kleurloos en onopvallend? Als u weet welke kleuren u goed staan en welke boodschappen u daarmee uitzendt, heeft u een krachtig communicatiemiddel in handen.



Kleur en imago


Kleur in uw kleding heeft een ongelooflijk sterke invloed op uw imago. Met de verkeerde kleurkeuze krijgt u een negatieve uitstraling, lijkt u chagrijnig, saai of streng. 

Weet u wel de bij u passende kleuren te vinden? Dan komt u sympathieker, krachtiger en betrouwbaar over.

Kleurtheorie
Leonardo da Vinci hield zich al bezig met effect van kleuren op mensen. De grondlegger van de kleurtheorie is echter Johannes Itten, een Zwitserse kunstschilder. Hij ontdekte dat er een relatie ligt tussen kleurenkeuze, persoonlijkheid en uiterlijk. 

Welke kenmerken bepalen kleur?
Welke aspecten bepalen dan de juiste kleuren? Dit zijn de kleur van uw ogen, natuurlijke haarkleur en de tint van uw gezicht. Hebt u bijvoorbeeld blauwe ogen, blond haar en een rozige huid, dan zullen pasteltinten u goed staan. Hebt u bruine of groene ogen en bruin haar, en heeft uw huid een goud/geelkleurige teint dan zullen warme herfstkleuren als bruin, oker en mosgroen u mooi staan. 

De kleuren die u onder uw gezicht draagt, hebben het meeste invloed op uw uitstraling . Denk aan overhemden, dassen, blouses en sjaals.
 
Kleuranalyse
Tijdens de kleuranalyses die ik aan mij cliënten geef, zie ik dat mensen vaak behoudende niet-opvallende kleuren dragen.  Zij zijn bang om zichzelf in het dagelijks leven te laten zien. Als ik hen nieuwe kleuren adviseer, merken zij dat zij complimenten krijgen van de buitenwereld. Zij krijgen hierdoor meer zelfvertrouwen, staan steviger in hun schoenen en stralen meer kracht uit. 

Benut dus de werking van kleur op uw eigen persoonlijkheid en naar de buitenwereld!

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Desiree Grijpma-Hidding is imago stylist en biedt ondernemers, medewerkers en managers kleuranalyse en kledingadvies. Ook voor kledingadvies mannen. Zij is tevens personal shopper. Met haar bedrijf Second impression geeft zij ook kleuradvies en imago workshops. Speciaal voor bedrijven geeft zij stijladvies en presentatie trainingen.
Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties. De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen.

In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie. Nu combineert zij met passie haar kennis van kleding en stijl met haar ruime ervaring op het gebied van sales en marketing.

Daarnaast is zij ook gespecialiseerd op het gebied van schriftelijke communicatie als webteksten tekstschrijver
 

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
arti  |   | 
18-10-2010
 | 
13:08 uur
Het valt mij op dat bij ''welke kenmerken bepalen kleur'' de kleurling buiten beschouwing is gelaten. Bijvoorbeeld wat past er bij iemand met zwarte ogen met/ zonder een donkere huidskleur?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10