zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De grootste verleider

Door: Michel Hoetmer,   30-06-2010,   15:48 uur
 

Hebt u zich wel eens afgevraagd aan welke verleidingen u dagelijks bloot staat? Het zijn er te veel om op te noemen. Niet alleen reclame-uitingen, maar ook tijdens interactie met onze medemens. Om iets van u gedaan te krijgen, houden mensen u een wortel voor. En dan maar hopen dat u toehapt. Toch werkt de ene verleiding veel beter dan de andere. Vraag is: wie is de verleidelijkste van allemaal? 

Belangrijke basismotivatoren zijn:



- hebzucht (geld verdienen, besparen, iets gratis krijgen),
- angst (door onzekerheid zoeken naar veiligheid) en
- status (er bij willen horen). 

Toch is er één motivator die nog sterker lijkt dan alle anderen, er bovenuit stijgt, ze als het ware overkoepelt.

Het patent van grote redenaars
Sommige politici zijn geweldige redenaars. Ze lijken het patent te hebben op de verleiding van complete volkstammen. Barak Obama benevelde een natie met zijn oneliner 'yes we can!' 

Ook Sir Winston Churchill wist er wel raad mee: 'We zullen ons eiland verdedigen, wat het ook zal kosten, we zullen vechten op de stranden, We zullen vechten op de landingsplaatsen, we zullen vechten in de velden en op de straten, we zullen vechten in de heuvels. We zullen ons nooit overgeven.' Zijn boodschap vond weerklank en de rest is geschiedenis.

Ook negatieve boodschappen kunnen verleiden
Zelf uitermate negatieve en verwerpelijke boodschappen hebben groepen en volken er toe gebracht om achter de grootste boeven van de geschiedenis aan te rennen. Vaak ging dat dan ten koste van de medemens, die bestempeld werd tot de bron van alle kwaad en daarom aangepakt moest worden. Als dat 'klusje' eenmaal was geklaard, zou alles anders en veel beter worden...

Ook auteurs
Trouwens niet alleen politici. Kijk eens op de bestsellerlijsten van boeken. Wat doet het goed? Boeken zoals 'De 7 eigenschappen van...' of 'Wie heeft mijn kaas gepikt' of 'Manipuleren kun je leren'. Deze laatste titel speelt natuurlijk ook nog in op een heimelijk verlangen wat in veel mensen sluimert. 

De grote vraag
Ik houd u niet langer in spanning. Wat hebben deze politici en auteurs met elkaar gemeen? Ze verkopen hoop!

- Hoop op het overwinnen van een crisis. 
- Hoop de oorlog te winnen. 
- Hoop op een beter en gemakkelijker leven.
- Hoop op een mooi figuur, hoger aanzien, et cetera.

De grote vraag...
...is natuurlijk: hoeveel hoop zit er in uw product of dienst? Heeft uw product of dienst de impliciete belofte in zich dat mensen iets sneller, beter, gemakkelijker of met minder inspanning kunnen doen? 

Of verkoopt u juist wanhoop? Dat laatste is natuurlijk een afrader. Wanhoop is de grote anti verleider. 

Eenvoud
Als u uw boodschap dan ook op een eenvoudige wijze presenteert en lardeert met een leuke metafoor is uw kostje gekocht. 

Ze zeggen wel eens 'hoop doet leven'. Zullen wij er van maken 'hoop doet verkopen'? of 'hoop brengt mensen in beweging'?

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Onbekend maakt onbemind
  Welke van deze zeven eigenschappen heb jij, om succesvol je toegevoegde waarde te vergroten?
  Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
 
reacties
 
Hans  |   | 
5-07-2010
 | 
08:32 uur
Interessant. Denkt u overigens dat het verkopen van ''Hoop'' afhankelijk is van het economische klimaat?
Michel  |   | 
5-07-2010
 | 
10:28 uur
@Hans Ik denk zeker dat 'hoop' en economisch klimaat met elkaar samenhangen. Bij een slecht klimaat of in tijden van crisis (=veel wanhoop) doet hoop het naar mijn smaak beter dan wanneer mensen al optimistisch zijn.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Het belang van een goede online marketing partner
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
reacties
Nederlandse CEO AEX-fonds verdiende in 2017 gemiddeld 3,6 miljoen euro (1) 
Onbekend maakt onbemind (2) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
meer top 10