zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Netwerken zeer oude stijl werkt prima

Door: Michel Hoetmer,   09-09-2009,   16:22 uur
 

Een paar jaar geleden kreeg u het advies te stoppen met koud bellen. Dat zou voor geen meter werken. Nee, u moest gaan netwerken. Dus stroomden her en der in het land zalen vol met hitsige verkopers en ondernemers. Nu zie ik plotseling berichten (en hier) dat netwerken ‘oude stijl’ niet meer werkt. Klopt als een zwerende vinger, maar netwerken zeer oude stijl werkt nog steeds prima.

Het nadeel van netwerkbijeenkomsten


Met netwerken oude stijl bedoelt men de talloze netwerkbijeenkomsten die overal in het land worden gehouden. Het fijne van deze bijeenkomsten is dat iedereen er druk bezig is zichzelf te profileren. Niemand kijkt dus gek op wanneer u de andere bezoekers op een perfect ingestudeerde liftspeech trakeert. Het hoort er gewoon bij en vrijwel geen ziel die tegen je zegt: "Nou èn, wat heb ik er aan?" 

Nee, de ander luistert nauwelijks naar u (misschien maar goed ook) en vuurt zijn voor de spiegel ingestudeerde versje op u af. Het probleem met dergelijke bijeenkomsten is dat ze worden bevolkt door een horde wolven die als een dolle op zoek zijn naar een prooi. Die prooi was al lang geleden in blinde paniek gevlucht of was al nooit aanwezig. Dus bijten de wolven samen op een houtje. Het enige positieve dat ik kan bedenken is:

  A) Dat u nooit direct wordt afgewezen.
  B) Naar huis gaat met een karrevracht visitiekaartjes.


Lekker netwerken vanuit je luie stoel
Netwerken nieuwe stijl doe je vanuit je luie stoel achter de computer. U meldt zich aan voor een of meer van de vele sociale netwerken, kleddert effe een profieltje op het internet en de contacten zijn zo gelegd. 

Het grote voordeel is natuurlijk dat er nog minder inspanning voor vereist lijkt dan uw vermoeide lichaam telkens naar die saaie bijeenkomsten zeulen. Scheelt u ook een kater, want velen spoelen er hun ellende weg met enkele fikse borrels. 

Lekker vanuit je luie stoel contactjes verzamelen, dat is het nieuwe netwerken. En weer zijn er talloze gewillige gegadigden die maar al te graag een relatie met u willen aangaan. Sommige mensen verzamelen duizenden contacten. Of dat werkt? Daarover heb ik mijn twijfels. Wellicht wel, maar dan moet u zich wel profileren als een echte expert. En dat kost helaas weer heel veel tijd en nog veel meer energie.

Netwerken zeer oude stijl
Wat is dan netwerken zeer oude stijl? Eigenlijk heel eenvoudig en totaal niet nieuw. Elke dag ontmoet u overal mensen, tenminste als uw billen niet aan uw lederen bureaustoel zitten vastgeplakt. U komt hopelijk bij klanten, clubs, seminars, nou ja teveel om op te noemen. Die mensen vormen uw netwerkje. 

Als u daar uw energie in steekt, zijn er prima kansen. Gewoon een praatje aanknopen met de relaties die u al heeft en nuttige/relevante informatie verstrekken. Ze vooruit helpen. Er voor zorgen dat ze de contacten met u als waardevol ervaren. Kortom: oprechte aandacht aan ze besteden. 

Als u uw eigen tuintje zorgvuldig onderhoudt is het een kleine stap om deze gewaardeerde relaties af en toe te vragen of ze nog iemand kennen die …. (vul zelf maar in,  bijvoorbeeld ... u ook kunt helpen met ...). Sterker nog als anderen u écht waarderen, hoeft u er niet eens om te vragen, dan komen ze vanzelf naar u toe.  Het klinkt minder hyperig, maar het werkt wel.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  OOBE maar dan wel PnP
  Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen
  Leiderschapslessen uit de natuur (deel 2)
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
10-09-2009
 | 
15:01 uur
Ik ben het zelden 100% met je eens, maar nu zeker wel.
De beste netwerken liggen op straat, op de tribune bij het voetbal (of een andere sport) in de theaters, bij de familie bijeenkomsten (hoe saai en vervelend ze soms lijken te zijn) en noem maar op.
Die netwerken zorgen niet alleen voor prospects en klanten, maar geven ook de beste adviezen waar zelf klant te worden.
Vanmorgen nog met een ondernemer pur sang zitten praten (uit dat netwerk kado gekregen) en die haalt ook 90% van zijn klandizie uit tevreden klanten.
Nu we zijn diensten (full service bedrijfs ondersteuning) nog even het toefje hebben gegeven, dank zij de input uit mijn netwerk, heeft hij een unieke dienst waar veel kleine bedrijven geweldig veel baat bij kunnen hebben.
Phil Kleingeld  |   | 
11-09-2009
 | 
11:44 uur
Als je de onderstaande definitie los laat op netwerken maakt de keuze voor 'zeer oude en nieuwe' stijl niet zoveel uit.

'Netwerken is het geheel van handelingen of processen om informatie en ideeën uit te wisselen, steun te vragen en/of te geven, tussen leden van een bepaalde privé- en/of beroepsgroep om bepaalde persoonlijke en/of zakelijke doelen te bereiken die zonder netwerken niet of langzamer zouden worden bereikt.'

Zelf ben ik een hybride netwerker; dat zijn mensen die gebruik maken van alle mogelijke soorten van netwerken, waaronder actief virtueel netwerken op basis van de bovenstaande definitie. Succes!
Johan Falix  |   | 
11-09-2009
 | 
15:04 uur
Met enige terughoudendheid moet gezegd worden dat de verschillende artikelen over netwerken die Managersonline aanbeveelt een zeer beperkte en in sommige gevallen een te subjectieve visie weergegeven. Netwerken wordt teveel als een geforceerde interactie voorgesteld.

Een eenvoudige benadering is dat netwerken onze existentie is.
Om maar een argument aan te halen hoe naar netwerken gekeken moet worden: We kunnen niet ademen zonder het netwerk van lucht en zuurstof. Het uit de vuist determineren van subjectieve bedachte vormen van netwerken is bepaald niet heilzaam. Elke dag wordt ervaren dat netwerken synoniem staat voor elke organisatie. Niet voor niets wordt in de academische en de daaraan gerelateerde commerciële en politieke domein, networking wetenschappelijk benaderd en niet beperkt tot toevallige prietpraat.

Om de essentie niet te verliezen is het volgende niet vertaald:

To understand networks and their participants, we evaluate the location of actors in the network. Measuring the network location is finding the centrality of a node. These measures give us insight into the various roles and groupings in a network -- who are the connectors, mavens, leaders, bridges, isolates, where are the clusters and who is in them, who is in the core of the network, and who is on the periphery?

Noah Friedkin, Ron Burt e.o

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
Ik heb genoeg van negatieve medewerkers. Wat nu? (2) 
top10
Vrouwelijk HR-professional voelt zich vertrouwenspersoon, man voelt zich coach
Sterke toename aanvallen met nieuwe Valak-malware
Eén op de vijf werkende Nederlanders ziet inkomen dalen door coronacrisis
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
meer top 10