zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Vijf tips om bezoekers langer op uw website te houden

Door: Michel Hoetmer,   07-12-2008,   18:01 uur
 

U hebt er alles aan gedaan om bezoekers naar uw website te lokken. En dan komt u erachter dat 87 procent van de bezoekers uw website verlaat zonder dat ze andere pagina’s hebben bekeken. Wat doet u er aan? Hoe verhoogt u de plakkerigheid van uw website?


Uit onderzoek van de experts van Google blijkt dat de gemiddelde bezoeker 8 seconden of minder de tijd neemt om webpagina’s te bekijken. Laat dit getal eventjes op u inwerken. Minder dan 8 seconden? Ja, echt!



Wat zien ze in die tijd?
Natuurlijk niet zo heel veel. Ze scannen snel met hun ogen naar enkele opvallende zaken op uw website, zoals plaatjes en koppen. Daarmee vormen ze zichzelf een indruk van uw website.

Pasgeleden deed ik tijdens mijn seminar Nieuwe klanten werven via internet de proef op de som en liet de deelnemers 10 seconden (niemand kan me beschuldigen dat ik ze te weinig tijd gaf) naar de websites van anderen kijken. 

Van de zes websites doorstond eentje min of meer de test. Van de anderen kon niemand goed aangeven wat het onderwerp van de site was.

Bij één site was het me – tijdens de voorbereiding op het seminar - zelfs niet gelukt na een minutieuze studie van meer dan 10 minuten!

Het percentage bezoekers dat afhaakt na slechts één pagina te hebben bekeken, noemt men de bounce rate van een pagina. Percentages van 80% of meer, zijn helaas niet ongebruikelijk.

Speurhonden
Beschouw de bezoeker van uw site als een soort speurhond. Hij typt een zoekwoord in de het veld van de zoekmachine en verwacht dan een antwoord op zijn vraag. Binnen een oogwenk verschijnen er meestal een groot aantal websites op zijn scherm. 

De meeste mensen beginnen te klikken op de eerste zoekresultaten. En ja, als ze op uw website terechtkomen en ze zien niet onmiddellijk wat het onderwerp van de site is? Dan is het vogeltje gevlogen.

Vijf praktische tips
1) Zorg dat u gevonden wordt op relevante zoekwoorden. Verwerk deze zoekwoorden in de url’s, kopjes en teksten van uw website.

2) Plaats relevante plaatjes. Wat beelden die plaatjes uit? Leggen mensen automatisch de juiste verbanden? Beeld bij voorkeur mensen af. Mensen trekken de aandacht. 

3) Schrijf prikkelende koppen. De meeste bezoekers doen aan ‘koppensnellen’. Dan klinkt ‘Onze unieke adviezen’ natuurlijk veel te algemeen en te verkoopachtig. Welke adviezen? Waarin? Waarvoor? Wat schiet de bezoeker er mee op? 

Stel u helpt mensen met het besparen van kosten in hun bedrijfsprocessen, dan klinkt: ‘7 Manieren om kosten te besparen’ al heel wat aantrekkelijker. Daar was de bezoeker waarschijnlijk naar op zoek.

4) Schrijf de teksten naar de bezoeker toe. Schrijf niet over uzelf, maar over wat de bezoeker van u verwacht. 

5) Bied waardevolle content (= inhoudelijke artikelen) aan. Daarmee geeft u bezoekers een reden om verder te kijken op uw website. Misschien keren ze dan later ook weer terug.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Simone  |   | 
12-12-2008
 | 
14:24 uur
Ik zal graag een aantal websites willen bekijken die aan uw tips voldoen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10