zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Dodelijke kop

Door: Michel Hoetmer,   10-09-2008,   17:02 uur
 

Wat u als eerste en als laatste schrijft (of zegt) blijft vaak het langst hangen. Alles wat daar tussenin zit, krijgt minder aandacht. Dat merk ik soms ook met mijn weblogs. Bedenk een prikkelende titel en succes is gegarandeerd. Andersom is ook waar: bedenk een duffe titel en niemand besteedt aandacht aan u wat vertelt. De vraag is: hoe trekt u de aandacht zonder verkeerd begrepen te worden?

Weblogs zijn een prima manier voor professionele dienstverleners om zichzelf te profileren bij hun doelgroep. Voorwaarde is natuurlijk wel dat mensen uw schrijfsels lezen. De X-factor van een artikel hangt sterk af van de kop die u boven het artikel plaatst.



Duffe kop
Deze week schreef ik een weblog met de titel: 'Afrekenen volgens de sociale- of zakelijke normen?' Hoewel de titel de lading volgens mijn bescheiden mening prima dekte is het artikel nauwelijks gelezen. En het was toch zo'n aardig stukkje! Maar nu ik er nog eens naar kijk, denk ik "diepe geeuw, jeetje wat dodelijk saai!" Zelf zou ik het ook niet hebben aangeklikt!

Prikkels die door merg en been gaan
Prikkelende koppen doen wonderen. Schrijf iets wat de aandacht van mensen trekt en ze hangen aan uw lippen. Maar gaat u saai van start dan kunt het wel schudden. Er is niemand die er aandacht voor heeft.

Je kan het natuurlijk ook overdrijven. Een tijdje geleden schreef ik op Verkopersonline.nl een artikel met de uitdagende kop "De enorme voordelen van negatief denken."

In het artikel zette ik me af tegen de gedachte dat succesvolle mensen uitsluitend hun succes te danken hebben aan een positieve instelling. De tekst zelf was lang zo scherp niet als de kop deed vermoeden. Het enige wat ik wilde vertellen is dat negatieve gedachten soms ook een nuttige functie hebben. Maar dat werd door sommige mensen heel anders geïnterpreteerd. Eigen schuld dikke bult, moet je maar consistent zijn.

Het geheim van een goede koptekst
Bedenk prikkelende koppen voor uw artikelen. In de loop der tijd heb ik ontdekt dat er enkele 'evergreens' zijn. Bijvoorbeeld:

  • ... (aantal) Tips voor  (onderwerp)
  • De ... (aantal) geheimen van ...
  • De ... (aantal) doodzonden van ...
  •  ... (aantal) Manieren waardoor u direct meer ...
Ook koppen die beginnen met het vragende woord 'Hoe?' (Hoe doe je dit of dat, vul zelf maar in) doen het altijd goed. Want mensen willen dolgraag weten hoe ze iets moeten doen. Het liefst met concrete stappen.

Het voordeel van deze koppen is dat het meestal eenvoudig is om een tekst te schrijven die precies bij de titel past.

Tip. Surf eens naar een website met veel artikelen en ga 'koppensnellen'. Het enige waar u op let of een kop de aandacht trekt. Probeer vervolgens te bedenken waarom dat zo is.

Weerhaakjes
Voorzie uw artikel ook van tussenkopjes. Mensen hebben de neiging om eerst eventjes snel door een artikel heen te lopen. De tussenkopjes dienen als een soort weerhaakjes. De blik blijft er eventjes bij hangen. Vindt de lezer het interessant? Dan gaat hij het hele artikel lezen. En anders? Tja anders, had u uzelf de moeite beter bespaard.

PS. De ruimte tussen alinea's noemt men ook wel witruimte. Witruimte is belangrijk. Het vergroot de leesbaarheid. Mensen schrikken van aaneengesloten blokken tekst. Het oogt te massief.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10