zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Altijd verflucht

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   20-05-2008,   15:43 uur
 

Als de Koningin ergens komt worden de stoepjes geveegd, tegels recht gelegd en alles krijgt een likje verf. Als je Koningin zou zijn, dan zou je denken dat het overal naar verf ruikt. Maar je bent de Koningin niet, je bent een manager en dan is het goed je af te vragen waar het bij jou naar ruikt.

Weet je nog van vroeger op school als de inspecteur kwam? Ik weet nog dat we als klas geïnstrueerd werden door het hoofd van de school om ons netjes te gedragen, de juf te helpen en de school van de beste kant te laten zien. Het hoofd van de school deed een beroep op onze loyaliteit en we deden allemaal onze uiterste best om voor één dag een modelklas te zijn.


 
Alles nalopen
In mijn vorige huis was er een deur die voor de helft was geschilderd. Eerst dacht ik steeds ‘ik moet die deur nog doen’, maar later dacht ik dat minder, alles went. Behalve als ik nieuwe mensen door mijn huis een rondleiding gaf, dan was ik me weer even bewust van die ongeverfde deur. Zo gaat dat ook met de aankondiging van het bezoek van de Koningin en de inspecteur. Dan loop je alles nog even goed na en je pakt die zaken aan die in het zicht zijn en die je altijd al aan had willen pakken, maar waar je je onvoldoende aan ergerde. Een verfje hier en een extra schoonmaakbeurt daar voor een goede indruk, vooral aan de buitenkant.
 
Blij of boos
Medewerkers zijn vaak net zo loyaal aan hun organisatie als ik vroeger was aan mijn school. Maar ook loyale medewerkers kunnen kritiek hebben op wat er in de organisatie gebeurt. Dan is het de vraag hoe een manager met die kritiek omgaat. Een manager kan blij zijn met kritiek, maar kan ook boos worden en de medewerker verwijten niet loyaal te zijn. Als de manager blij is met kritiek, zullen medewerkers die ook makkelijk uiten en ga je daarna samen aan de slag om mogelijke problemen op te lossen. Als de manager boos wordt van kritiek, dan krijgt de medewerker het verwijt negatief, tegen veranderingen of disloyaal te zijn aan de organisatie of de afdeling. Deze manager hoort weinig kritiek. Iedereen zal z’n best doen om in het bijzijn van de manager zijn of haar beste kant te laten zien en de buitenkant wat op te poetsen.
 
Ik wil wel, maar de cultuur….
Als manager kan je zelf kiezen voor de Koninklijke behandeling, of om eerlijk de confrontatie met de werkelijkheid en je medewerkers aan te gaan. Sommige organisaties hebben vanuit hun geschiedenis een natuurlijke voorkeur ontwikkeld. Hoe is het in jouw organisatie, ruikt het ook naar verf als managers langlopen, wordt er regelmatig gebruik gemaakt van luchtverfrissers of wordt een reëel beeld van de situatie juist erg op prijs gesteld, ook als dat beeld op dat moment niet zo mooi is?

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10