zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sales blog: Het geheim van succes

Door: Michel Hoetmer,   16-04-2008,   12:19 uur
 

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom de ene persoon veel succesvoller is dan de andere? Waarom de ene verkoper altijd boven zijn targets scoort en de andere met veel hangen en wurgen de eindjes aan elkaar weet te knopen? Of gewoon mislukt? Dan is hier het antwoord.

De definitie van krankzinnigheid


Albert Einstein is natuurlijk vooral bekend van zijn relativiteitstheorie. Hij staat voor de wetenschapper puur sang. Einstein heeft ook een aantal leuke quotes op zijn naam staan. Een van zijn leukste quotes is zijn definitie van krankzinnigheid:

"Steeds dezelfde dingen blijven doen en dan betere resultaten verwachten!"

Als je het zo bekijkt lopen er maar weinig geestelijk gezonde mensen op onze aardkloot rond.

De proef op de som
Ik merk dat ook vaak in mijn trainingen. Om mensen daarvan bewust te maken, geef ik ze een leuke gadget. Het is een soort van plastic kokertje waarin je een muntje kunt stoppen. Eenmaal erin, wordt de opening geblokkeerd door kraaltjes. De truc is het muntje eruit te halen zonder het ding kapot te maken. 

Het is fantastisch om de mensen bezig te zien. En je raad het al: ze proberen het steeds op dezelfde manier die niet werkt. Het is voer voor een leuke discussie. Wat heeft de voorkeur? De krankzinnige methode of de meer wetenschappelijke methode?

Het verschil
In zijn boek ‘Simpleology: The Simple Science of Getting What You Want’ zet Mark Joyner deze twee methoden tegenover elkaar:

De wetenschappelijke methode
- Probeer het.
- Let op en kijk wat er gebeurt.
- Werkt het? Fantastisch! Nu weet je al iets meer.
- Werk het niet? Probeer dan iets anders!
- Maak aantekeningen.

De krankzinnige methode
- Probeer het.
- Let vooral niet op.
- Als het niet werkt, blijf je gewoon precies hetzelfde doen.
- (aantekeningen zijn overbodig).

Zo bekeken is succes een keuze: een keuze tussen stap voor stap vooruitgang boeken of zonder nadenken steeds in dezelfde fout vervallen.

 
 Doorsturen    9 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
17-04-2008
 | 
09:26 uur
Inderdaad zijn er mensen die steeds met dezelfde oplossingen (of variaties op een thema) komen en maar niet begrijpen dat het werkelijke probleem niet wordt opgelost. Bijvoorbeeld door steeds de financiele prikkel te gebruiken om mensen uit de auto te krijgen, rookverboden opleggen om mensen van het roken af te krijgen, geheugen kopen om een computer sneller te maken, doorvragen tot de ''ja'' om iets te verkopen.
Lateraal denken, in plaats van lineair denken helpt. Waar een lineaire denker zich het hoofd breekt en 6 A4tjes nodig heeft om het antwoord te vinden op de vraag hoeveel wedstrijden er in een competetie nodig zijn met 256 deelnemers, waar telkens de verliezer van een partij uitgeschakeld wordt, denkt de laterale denker snel dat er maar één winnaar kan zijn, en dus 255 verliezer, waar dus weer 255 wedstrijden voor nodig zijn.
Een leuk vraagje dus om uw laterale denkvermogen te trainen.
Op een veld staan 50 jongens, ze hebben allemaal een petje op, 25 geel, 25 groen. Ze weten zelf niet welke kleur, maar kunnen wel de kleur van de ander zien. Uiteraard is communiceren verboden.
Hoe krijg je ze in een rij, zodanig dat alle gele petjes rechts en alle groene petjes links staan?
Ed Knegt  |   | 
17-04-2008
 | 
19:09 uur
één persoon verzamelt alle jongens met gele petjes en zet hen rechts, één ander doet hetzelfde met de groene petjes maar dan links. Ze zien alleen hun eigen petje niet maar komen elkaar vanzelf wel tegen bij het verzamelen.
Ad Beer  |   | 
18-04-2008
 | 
07:13 uur
het gaat erom dat de jongens actie ondernemen, niet een derde persoon.

maar je bewijst de stelling van Michel wel, je denkt hetzelfde als altijd.
Ad  |   | 
19-04-2008
 | 
18:21 uur
Maar dan zijn ze nog niet gesorteerd en aangezien communiceren niet mag......
Paul Hartman  |   | 
19-04-2008
 | 
13:00 uur
Iedereen zal 25 jongens met identieke kleur
kunnentellen en een groep van 24 met identieke kleur de ontbrekende 25e is de teller zelf
Luc Mgr-online Bongaerts  |   | 
22-04-2008
 | 
11:38 uur
Als het geen jongens, maar wijze monniken waren, zouden ze zichzelf kunnen organizeren, door twee aan twee met elkaar te gaan staan, waarbij elke jongen (monnik) die een geel petje ziet bij zijn collega, zich links van hem zet (zodat de gele zeker rechtser staat). Als hij zelf geel is, maakt het niet uit. Als hij groen is, staat hij goed. Als ze dat een tijdje blijven doen, zullen ze na verloop van tijd allemaal goed staan. Luc
Ad  |   | 
22-04-2008
 | 
13:55 uur
De oplossing:
Je stuurt een willekeurige jongen de wei in en vraagt hem in het midden te gaan staan.
Daarna vraag je iedere jongen rechts te gaan staan van de meeste linkse jongen met een groen petje.
First time right.
Robin  |   | 
29-04-2008
 | 
20:34 uur
Einstein.



ik stel gewoon een contrastlijst op.

Ik bekijk eerst wat ik niet wil, vervolgens focus ik me op wat ik wel wil.

oplossing-gericht.


(ik ben 18, maar deze site is intressant jho!)

Groetjes
G. Lavergne  |   | 
30-04-2008
 | 
13:40 uur
In uw opgave stelt u dat communiceren verboden is. Als oplossing geeft u: '' Je stuurt een willekeurige jongen de wei in en vraagt hem in het midden te gaan staan.'' Is dat dan geen communicatie of heb ik het weer eens niet gesnapt?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10