zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Stuntelige versiertrucs

Door: Michel Hoetmer,   14-04-2008,   10:10 uur
 

Je hebt spam en spam. De grote bulk van de ‘spam’ gaat over medicijnen, luxe namaakartikelen, casino’s, allerhande hulpmiddelen waardoor je seksleven op slag zou verbeteren en meer van dat soort irritante rotzooi. En dan is er die andere spam verzonden door meer 'serieuze' zakenlieden.

Pas nog ontving ik een e-mail van de een of andere dame die mij probeerde te verleiden tot een seminar waarin mij een gelukkiger leven in het vooruitzicht werd gesteld.



Op zo’n mailtje zit ik ook niet écht te wachten. Wat denkt ze er mee te bereiken? Ik ken haar niet. Verwacht ze  werkelijk dat ik spontaan zeg: "Wauw, eindelijk, de redding is nabij?" Blijf hopen, zou ik zeggen.

Het is alsof een volslagen vreemde je benadert en zegt "ik wil een one knight stand met je hebben!" Dergelijke hitsige types maken bij de gemiddelde burger weinig kans. Het is allemaal een beetje te direct, te opdringerig. De meeste mensen zijn van dergelijke klunzige aanzoeken niet gecharmeerd.

Wat had ze dan wel kunnen doen? Gewoon eerst wat nuttige informatie sturen. Me warm maken voor haar ideeën. Zonder daar meteen iets voor terug te vragen. Toegegeven, dat vereist geduld én enig schrijftalent.

Zelf publiceer ik via mijn website www.salesquest.nl al jarenlang een nieuwsbrief. Het begon allemaal klein. Maar nu is het redelijk groot. En het werkt.

Met deze nieuwsbrief krijgen de abonnees eerst de kans te snuffelen aan mijn ideeën. Uiteindelijk is dat voor sommigen genoeg reden om zich aan te melden voor een van mijn open trainingen. Ik hoor deelnemers regelmatig zeggen: "Ik was al een jaar geabonneerd op je nieuwsbrief en nu werd het tijd om naar je training te komen!" Het sleutelwoord is ‘een jaar’. Dat is ongeveer de tijd die er voor nodig is om de vervolgstap te maken. Het draait allemaal om vertrouwen opbouwen. En dat is  precies wat deze dame verzuimt te doen. Geen vertrouwen, geen verkoop.

Vertrouwen bouw je niet op met ongevraagde e-mails. Het is wat het is: spam. Het is slecht voor je merkbeleving. Spam is rotzooi. Dus je merk is ook ….? Door hun opwinding hebben deze types dat kennelijk niet in de gaten.

Hoe luidde dat spreekwoord ook al weer? Was het niet zoiets als ‘geduld is een schone zaak?’ Ik voeg er aan toe: ‘maar het levert uiteindelijk wel wat op!’

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
15-04-2008
 | 
07:38 uur
Aan de andere kant verdienen de spammers voor Viagra en aanverwante artikelen vele miljoenen, de wet van de grote getallen, want ergens zit er wel een man die de op zoek is naar die ''one night stand'' hunkert, maar niet kan komen tot de ''5 minutes stand'' en daarover de huisarts niet durft te benaderen.
Even een gemenen steek, geen schrijftalent? Dat kun je dan toch leren? Of is talent toch aangeboren?

Het gaat om meer dan alleen vertrouwen. Ook de behoefte aan producten en diensten speelt mee. En als die ene spam nu juist op het moment komt dat er daadwerkelijke behoefte is, dan kan spam wel degelijk werken. Dan telt imago niet echt meer mee.
Let maar op, als onze overheid met haar hetze tegen rokers doorgaat, dan zal de sigarettenspam al snel zijn intrede doen en zullen er enkele louche figuren veel geld gaan verdienen aan de nicotine verslaving waar zo velen aan lijden.
Nu al maken louche bedrijven superwinsten aan de verkoop van concert- en sportkaarten. Deze zomer zullen velen weer het veelvoud van de kosten van een kaart uitgeven om bij het EK of de OS te kunnen zijn.
Ja, soms zijn we te netjes voor deze wereld.
Michel Hoetmer  |   | 
16-04-2008
 | 
11:34 uur
Beste Ad,

Schrijven heb ik geleerd door het ontzettend vaak te doen. Mijn interesse is jaren geleden gewekt toen ik 'hoofdredacteur' werd van een clubblad. Gelukig heb ik toen veel geleerd van een journalist. En ik leer nog dagelijks nieuwe dingen.

Je hebt gelijk. SPAM kan natuurlijk wel werken voor producten waar spontaan vraag naar is (of gewoon een enorme schaarste is, zoals straks met kaartjes voor voetbalwedstrijden).

Ik denk echter dat de diensten die deze dame aanbiedt niet in deze categorie vallen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10