zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Kaizen: Met kleine stapjes, grote vooruitgang boeken

Door: Michel Hoetmer,   19-02-2008,   09:29 uur
 

Even een vraagje: wat is er terechtgekomen van uw goede voornemens? Als u bent zoals veel andere mensen, dan is het antwoord waarschijnlijk: niet zoveel. De kans is groot dat u de methode ‘met grote sprongen, snel resultaat boeken’ hanteerde. In de praktijk blijkt het niet goed te werken. Wat dan wel?

Klein beginnen


Een grote sprong voorwaarts maken, vergt veel inspanning. De lol is er gauw af. Ik herinner me nog toen ik jaren geleden begon met hardlopen. Ik deed mijn best om in één keer een flinke afstand af te leggen. Volledig buiten adem plofte ik na een half uur ploeteren neer in mijn luie stoel. De volgende dag kon ik nauwelijks lopen van de spierpijn.

Het heeft een jaar geduurd voordat ik een nieuwe poging waagde. Die keer begon ik met een minuutje hardlopen en vervolgens een paar minuten wandelen. Dat was een stuk aangenamer. En het werkte. Na enkele weken was ik in staat om 10 minuten achter elkaar te rennen en twee jaar later finishte ik in mijn eerste marathon.

Waar komt deze methode vandaan?
Japan? Nee, de methode is uitgevonden door Amerikanen. Toen de VS betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog moest de wapenindustrie van het ene op het andere moment op volle toeren draaien. Helaas was er geen tijd voor ingewikkelde plannen en nieuwe methodes. De werknemers werden aangespoord zelf kleine verbeteringen te bedenken, zodat er efficiënter werd geproduceerd.

Het werd een overweldigend succes. De vele kleine veranderingen tikten flink aan. Na WOII hielpen de Amerikanen Japan bij de wederopbouw van hun land. De methode werd geëxporteerd (daar zullen ze vast spijt van hebben gekregen). De Japanners waren zo succesvol dat ze de methode opdoopten tot Kaizen. Met kleine stapjes snel vooruitgang boeken.

Het werkt ook voor u!
Volgens Robert Maurer, hoogleraar psychologie aan de medische faculteit van UCLA, werkt deze methode ook prima bij persoonlijke problemen of het aanscherpen van vaardigheden. Kaizen is uitstekend geschikt voor het jachtige leven van verkopers.

Ik raad de deelnemers van mijn trainingen altijd aan om het geleerde stap voor stap in de praktijk te brengen. De mensen die hiervoor het geduld kunnen opbrengen gaan spectaculair vooruit. De anderen blijven na enkele vruchteloze pogingen steken in hun oude gewoontegedrag.

Mislukking ligt op de loer
De drastische aanpak is vaak gedoemd tot mislukken. Dat komt omdat elke verandering een stressreactie oproept. Grote verandering, betekent veel stress. Kleine veranderingen, een beetje stress. Mensen gaan nu eenmaal veel makkelijker om met een beetje stress dan met veel stress.

Het draait allemaal om duurzame verandering. Dat lukt het snelste met kleine stapjes zonder al te veel moeite. Vraag u dus af:

"Wat kan ik doen om elke dag een beetje meer te verkopen?"

Fout is: "Hoe bereik ik deze keer mijn jaardoelstelling?"

Goed: "Wat levert het mij op als ik elke dag een extra prospect bel?" (en volgende week twee en de week er op drie?).

Eerst denken en dan actie
Uitsluitend vragen stellen en beantwoorden is natuurlijk niet voldoende. U moet ook écht doen. Stapje voor stapje komt u in een positieve spiraal. Het is een proces dat altijd doorgaat. Steeds verder en steeds hoger. Totdat u topprestaties levert!

Bron: Psychologie Magazine, artikel ‘Kleine stappen, groots effect’ - april 2007

Wilt u weten hoe u bedrijf aanzet tot ongekende prestaties? Koop dan het boek Kaizen van Masaaki Imai

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Wat is er van uw goede voornemens terechtgekomen?
 
Ik ben teruggevallen in mijn oude gewoontegedrag
Het lukt wel een beetje, maar moet me vreselijk inspannen
Het kost moeite, maar ik boek zeker vooruitgang
Het gaat prima!
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
20-02-2008
 | 
16:01 uur
De meeste OEM's in de automotive hebben, naast lean and mean, ook Kaizen tot een uitgangspunt van beleid gemaakt. Ik vraag me nog steeds af waarom Kaizen nog zo weinig wordt gebruikt in andere bedrijven en organisaties, het is een bewezen concept dat gewoon geld op levert.
Er is echter een grote valkuil, Kaizen kan nooit stand alone zijn. Kaizen is onderdeel van het complete beleid. Naast kwaliteit dient ook klantgerichtheid, kostenbewustzijn maar zeker personeelsbeleid, empowerment, onderdeel uit te maken van het systeem.
Productiviteitsverbeteringen van 15 tot 25% op jaarnbasis zijn dan echt geen fabeltje. Het kost wel wat tijd om te implementeren, er moeten een paar nieuwe functies worden gecreëerd, maar dan heb je ook wat.
Door implementatie van dit soort systemen zijn bedrijven die balanceerden op de rand van de afgrond in enkele jaren getransformeerd tot zeer succesvolle organisaties.
Het vraagt alleen tijd en een portie geduld.
Michel Hoetmer  |   | 
20-02-2008
 | 
21:19 uur
Beste Ad,

Je hebt helemaal gelijk. Ik vermoed dat veel managers 'geleidelijke verandering' niet erg seksie vinden. Ik zie maar al te vaak dat ze graag willen scoren. Dus zetten ze doodleuk de boel op z'n kop. Met vaak desastreuze gevolgen.
Ad Beer  |   | 
21-02-2008
 | 
07:50 uur
Michel,

En dat terwijl Kaizen, ingebed in een ''excellence systeem'' leidt tot een excellerende organisatie. Dat heeft Toyota (onder anderen) meer dan bewezen de afgelopen decennia.
Ook andere automotive bedrijven hebben er geweldige resultaten mee bereikt.
In mijn ervaring is echter een quantum change, dus een snelle grote verandering, wel vaak eerst noodzakelijk voordat Kaizen goed geïmplementeerd kan worden.
Dus, zowel sexie als de optimale bevrediging achteraf, wat willen we nog meer.........

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10