zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Acht tips voor een persoonlijk compliment

Door: Frank van Marwijk,   13-09-2007,   04:53 uur
 

Tijdens zijn jaartoespraak geeft uw directeur uit naam van de organisatie iedereen een compliment voor het behalen van de mooie resultaten van het afgelopen jaar. Geweldig deze positieve aandacht, maar niemand voelt zich aangesproken! Een specifiek en persoonlijk compliment heeft meer waarde dan waardering in algemene termen.

Let de volgende keer eens op de gezichten van de toehoorders op het moment dat uw directeur zo'n uitspraak doet. Waarschijnlijk glundert niemand bijzonder van blijdschap. Niemand zal enthousiaste tekens van trots laten zien. En dat is ook niet zo raar, want niemand wordt immers persoonlijk aangesproken. Duidelijk is het compliment ook al niet. Wie geeft dat compliment eigenlijk? Wij...? De organisatie...? De directie...? En over welke prachtige resultaten heeft de directeur het hier eigenlijk? Wie heeft die behaald en waarmee?



Natuurlijk is het leuk als de directeur er aandacht aan geeft dat er goed gewerkt is. In zo'n toespraak kan het bijna niet anders dan op deze manier. Toch kunnen we er veel van leren over hoe we zelf een compliment geven. U kunt complimenten beter niet geven in algemene termen. Laat duidelijk zijn dat u persoonlijk het compliment geeft en niet een vage wij... Maak duidelijk aan wie u het compliment precies geeft. Spreek die persoon aan bij naam. Vertel ook waarvoor u precies dat compliment geeft. Noem het liefst specifieke details. Verdiep u in de ander en geef aandacht aan wat hij precies heeft gedaan. Neem daar de tijd voor.

Een compliment dat specifiek en persoonlijk is heeft meer waarde dan een compliment in algemene termen. Probeer bij het geven van een compliment het volgende in de gaten te houden:

1. Spreek in de ik-vorm. Daarmee laat u blijken dat het uw compliment is; uw persoonlijke waardering.
2. Richt u tot één specifieke persoon of enkele personen voor wie het compliment ècht bedoeld is.
3. Benoem het waarneembare gedrag dat u op prijs stelt of de eigenschap die u waardeert.
4. Noem voorbeelden en specifieke details om uw complment te ondersteunen.
5. Geef aan waarom u dit zo waardeert, bijvoorbeeld wat het goede gedrag voor gevolg heeft of wat het u specifiek doet.
5. Neem de tijd voor het geven van zo'n compliment
6. Ondersteun uw compliment met enthousiasme en trotse lichaamstaal.
7. Maak het compliment persoonlijk door het te geven op een manier die bij u en de ander past.
8. Overdrijf niet. Als mensen het gevoel krijgen dat het te veel is, komt het onecht over en wordt uw compliment in twijfel getrokken.

Het groot complimentenboek
Meer tips voor goede complimenten kunt u lezen in Het Groot Complimentenboek dat ik samen met Hans Poortvliet heb geschreven. Dit boek wordt vaak gegeven als bedankje aan sprekers en vertrekkende medewerkers. Sommige organisaties geven het als eindejaarsgeschenk aan klanten en medewerkers. Met dit cadeautje wordt dan een impliciete boodschap uitgedrukt: jullie worden gewaardeerd en wij vinden het belangrijk dat daar aandacht voor is. Het complimentenboek is zo een compliment op zich!

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
 

Laatste weblogs

  Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed
  Hoe kan ik groeien in overtuigingskracht?
  De psychologie van het overtuigen
 
reacties
 
Floris Koot  |   | 
17-09-2007
 | 
11:23 uur
Dè autoriteit op lichaamstaal. Mmm. Wie in absolute maakbaarheid gelooft dient deze stappen te volgen. In de kern draait het om integriteit, authenticiteit en openheid. Als Frank's stappen zonder deze houding worden uitgevoerd zijn ze mijns inziens tamelijk waardeloos. Niemand is doof voor de ondertoon waarmee mensen handelen, al durft en wil niet iedereen er naar luisteren.
En het is deze ondertoon, meer nog dan de kwaliteit van handelen, die het effect bepalen.
Ik steun Frank hoogstens omdat: fake till you make it, beter werkt dan helemaal geen moeite doen.
Ad Beer  |   | 
17-09-2007
 | 
14:50 uur
Tip zoveel........
Als u iemand een compliment geeft zoek dan eerst uit of u niemand vergeet of overslaat. Het niet krijgen van een verdiend compliment werkt erg demotiverend.
Als u het niet in u heeft om te complimenteren, doe het dan niet, niets is zo dodelijk voor uw imago als het gekunsteld geven van een compliment.

Tot slot, iedereen is er aan gewend dat op bijeenkomsten van het bedrijf complimenten worden uitgedeeld, het is beter om iedereen een appelflap of een punt pizza te geven, daar hebben de mensen meer aan dan aan een holle kreet.
bvdbosch@milieuzorgutrecht.nl  |   | 
18-09-2007
 | 
15:57 uur
Nederlanders zijn over het algemeen goed in het geven van kritiek. Het uitspreken van waardering gaat ze vaak een stuk minder goed af, al helpen bovenstaande artikelen wel om dat te veranderen.

Dit heeft ook met onze calvinistische volksaarde te maken (ja, daar is ie weer). Zelf spreek ik ook liever over een functiewaarderingsgesprek dan een beoordelingsgesprek. En spreek ik in een dergelijk gesprek liever mijn waardering (positief of negatief) uit tegenover een medewerker dan mijn oordeel...
Ad de Beer  |   | 
19-09-2007
 | 
09:10 uur
Ik maak onderscheid tussen functioneringsgesprekken en beoordelingen. Het eerste gesprek is tweezijdig, het tweede is eenzijdig. Kortom de machtsverhoudingen zijn verschillend.
Een beoordeling doe je als je een besluit met een rechtspositioneel karakter wilt nemen. Het valideert het besluit. Functioneringsgesprekken gaan over het werk, maar bilateraal. Minder formeel al is verslaglegging aan te bevelen.
Ik zou de kreet functiewaarderingsgesprek niet gebruiken, de link naar functiewaardering is dan te snel gelegd met alle nare gevolgen van dien.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
reacties
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
Hoe om te gaan met de kliek waarin ik ben beland? (1) 
Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische (1) 
top10
De drie grootste uitdagingen in de transportsector en hoe u ze kunt aanpakken
Vier tips om jongeren te werven
Cultuurverandering grootste struikelblok voor managers bij AVG-compliance
Extra aflossing hypotheek leidt tot oververzekering overlijdensrisicoverzekering
Drie verschillen tussen investeerders in crowdfunding en crypto’s
Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Endpoints zijn de kwetsbaarste schakel in het Industrial Internet of Things
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
meer top 10