zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Leiders van de 21ste eeuw volgens ABN Amro

Door: Fred Akkerma,   24-08-2007,   02:26 uur
 

Tot twee keer toe ontvingen wij een e-mail op de redactie. Van EMF Films. Of wij aandacht wilden besteden aan Leaders of the 21st Century? Klinkt interessant. Maar wat blijkt? Het gaat om een serie gefilmde interviewtjes met kinderen tussen de 9 en 14 jaar in vier werelddelen. In opdracht van ABN Amro. Om het "maatschappelijk verantwoorde" imago van de bank wat op te poetsen, zo lijkt het.

De interviews werden vertoond tijdens de uitreiking van een gouden medaille aan ABN Amro in de VS door het World Environment Center, omdat de bank zich netjes houdt aan bepaalde milieu- en duurzaamheidsrichtlijnen bij projectfinancieringen. Wie beter dan kinderen kunnen dat "duurzame imago" ondersteunen?



Ingefluisterd?
Dus mag een handvol jongens en meisjes uit Nederland, de VS, Brazilië en India (plekken waar de bank vestigingen heeft) vertellen wat zij vinden van leiderschap, teamwork en dromen & doelen. Toe maar... EMF Films belooft "prachtige uitspraken" en een "frisse kijk" van de jonge leiders in de dop. Wie de previews van de filmpjes bekijkt, ziet daar maar weinig van terug. De kinderen, afkomstig uit "alle geledingen van de bevolking" debiteren vooral gemeenplaatsen. Je zou bijna denken dat deze verhaaltjes ze zijn ingefluisterd. Enige spontaniteit valt in de filmpjes niet te ontdekken. 

"Socratisch ondervraagd"
En dat terwijl de jongelingen "socratisch zijn ondervraagd", aldus de website van Leaders of the 21st Century. Zo lezen we: "Filosoof Humberto Schwab en filmregisseur Alexandra Jansse volgden de kinderen vanuit zeer concrete bespiegelingen naar meer abstractere uitspraken. Daarbij werd geen enkele gedachte van te voren buitengesloten: alles wat door het kind gedacht werd, kon wordt ingebracht. Het kind verkende als het ware van binnen uit de grenzen van de ballon (hun werkelijkheid)."

Bloedserieuze kindjes
Ik heb die vermeende spontaniteit en/of het buiten de grenzen treden in de filmpjes niet kunnen ontdekken. Misschien zitten ze in de iets langere "full version", maar ook die duren maar zeven minuten (de previews duren 2,5 minuut). Ik zie alleen maar bloedserieuze kindjes die volwassenentaal uitslaan. Aan de kinderen ligt dat natuurlijk niet. Die doen alleen maar wat er "socratisch" van ze gevraagd wordt. Of zijn het misschien zelfs kinderen van ABN Amro-ouders, die anders moeten vrezen voor hun baan?

Correcte uitspraken
Wat ook kan is dat ze ze op de afdeling "Duurzame Ontwikkeling" van ABN Amro net zo lang hebben zitten knippen totdat ze deze cultureel correcte uitspraken bij elkaar hadden geremixt? In elk geval zijn ze bij de bank kennelijk tevreden over het resultaat, want EMF Films heeft toestemming gekregen om de fimpjes door te verkopen. Leuk voor bij het werkoverleg of als "onderdeel van een training persoonlijke ontwikkeling".

Of ben ik nou te cynisch? Loopt u wellicht dit soort levenwijze kinderen ook met regelmaat tegen het lijf? Zijn dit inderdaad de Leiders van de 21ste Eeuw? Ik hoop het.

Bestellen
Mocht u de filmpjes willen bestellen, schrik dan niet van de prijs. Voor elk filmpje van zeven minuten betaalt u 99,- euro. U krijgt er wel een setje 'spelkaarten' bij. En: 25 procent van de winst (sic!) gaat naar een goed doel.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Misvattingen over klantgedrag en de klantreizen die ze maken
  Hoe zorgen we voor meer bevlogenheid?
  Vier tips om Ja,maar…. . tijdens projecten te voorkomen 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
26-08-2007
 | 
00:40 uur
Verwerpelijk

Alhoewel ik het filmpje niet heb gezien heb ik hier, bevestigd door de inhoud van dit artikel wel een duidelijke mening over. 'Verwerplelijk'. Laten we hopen dat het geen trend zal gaan worden dat kinderen voor een dergelijk doel vaker worden misbruikt.

We hebben dit recentelijk gezien met een protest van een clubje 'dierenvrienden' die kinderen inzette om hun diervriendelijke protest 'en plain publique' kracht bij te zetten. Ik kan me herinneren dat toen ik 's avonds het journaal bekeek een kind van vijf of zes netjes opdreunde wat papa of mama het hadden ingefluisterd.

In gewone nederlandse taal is dit indoctrinatie van de bovenste plank en ik miste helaas een sneer van de commentatrice van het journaal. Dit soort zaken zou verboden moeten worden bij wet.

Een volwassene kan redelijk denken en handelen en heeft de vrijheid voor een mening uit te komen. Een klein kind kan dit niet en kan alleen maar datgene doen of zeggen wat dit wordt aangeleerd. Indoctrinatie dus. Persoonlijk zou ik geen enkele aandacht aan dit artikel van ABN Amro hebben geschonken alleen daarom alleen al. Noem het een persoonlijke mening waarbij ik me hier afvraag of ik de enigen ben.
RC PM
Arjen  |   | 
26-08-2007
 | 
14:51 uur
Als u de filmpjes inderdaad zou kopen in plaats van slechts previews te bekijken krijgt u wellicht een beter beeld van de inhoud. Dan kunt u ons gelijk waarschuwen of we uw voorbeeld wel of niet moeten volgen.
heer Thomas Blekman  |   | 
27-08-2007
 | 
08:50 uur
Ik vind de kinderen ook zeer gemaakt overkomen. Maar ik weet niet of het in scene is gezet. Ik wil, en daarom reageer ik, er op wijzen dat deze vorm een stuk onschuldiger is dan de vorm di ik gezien heb op de dvd van Stephen Covey. Bij the 8th habit zit een dvd waarop een fragment wordt getoond van een bijeenkomst op een lagere school die georganiseerd wordt omdat dokter Covey op bezoek komt. Op deze Covey-school schijnen volgens Covey de leiders van overmorgen te worden opgeleid aan de hand van zijn ''wetenschap'' en habits.
'First things first'' wordt hier dan ook vertaald naar eerst tanden poetsen als je 's ochtends opstaat.. vergeleken bij deze film is dit ABN Amro filmpje maar een zwak aftreksel... en hierover zou ik me dus niet zo opwinden. Laten we hopen dat het is ingefluisterd.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
Zo zetten hackers gestolen data om in geld
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Cybercriminelen ruilen zwarte markten op het dark web in voor chatkanalen en blockchain
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
meer top 10
vacatures
meer vacatures