zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat ben ik toch een domme gans

Door: Michel Hoetmer,   30-04-2007,   10:01 uur
 

Mensen zijn qua intelligentie superieur aan alle andere wezens in het dierenrijk. Dieren reageren instinctmatig. De Homo sapiens is begiftigd met een fijnzinnig ontwikkelt verstand. Geen dier kan daaraan tippen. Zo is het toch? Nou dat is nog maar de vraag.

Domme gans


Vorige maand las ik in Psychologie Magazine het artikel “Kunnen dieren denken?”. Het lijkt er soms wel op. Maar schijn bedriegt. Wanneer een broedende gans een ei buiten haar nest ziet liggen trekt dat haar aandacht. Ze onderneemt onmiddellijk actie. De zorgzame moeder waggelt naar het ei en brengt het voorzichtig naar haar nest. Het lijkt typisch een geval van adequaat nadenken en handelen. Want wanneer het ei afkoelt zou het kuikentje sterven.

Gek genoeg reageert de gans op precies dezelfde manier wanneer andere ronde voorwerpen, zoals een lamp, in de buurt van het nest worden gelegd. Kennelijk is er geen sprake van weloverwogen gedrag, maar van gedrag dat is ingegeven door bepaalde impulsen. De impuls triggert een programmaatje in de ganzenhersenen. Dat het een automatisme is, wordt glashelder wanneer het ei tussen de poten van de gans wordt weggehaald. De gans volhardt in haar actie en lijkt niets in de gaten te hebben. Zoiets zou ons, verstandelijke wezens als wij zijn, natuurlijk nooit overkomen.

Net zo domme gans
Een paar dagen geleden trok een brief van de ANWB mijn aandacht. De wielrijdersbond opende in onze polder een nieuw filiaal en dat moest gevierd worden. Mijn oog viel op het tekstfragment ‘waardebon van € 10’. Dus bracht ik een bezoekje aan het nieuwe filiaal met de brief in mijn hand. Wie weet zou ik iets van mijn gading vinden en kon ik een leuk voordeeltje meepikken.

Aangespoord door mijn onderbewuste - dat constant herhaalde: “pak het voordeel!” – was ik er zeker van iets nuttigs te vinden. Mijn oog viel op twee fietsgidsen. De beslissing was snel genomen, samen kostten de boekjes meer dan € 25 en dus kwam ik in aanmerking voor de korting. Het was druk bij de kassa. Terwijl ik op mijn beurt wachtte keek ik nog eventjes op de brief. Daar las ik vluchtig iets als “bij een aankoop van meer dan € 25 ontvangt u een waardebon”. Het ging nog door mijn hoofd heen “dat was niet de bedoeling, ik wil nu profiteren.”

Na geduldig wachten was het mijn beurt. De dame achter de kassa slaat de beide gidsjes aan en vraagt om het bedrag. Ik: “Maar ik krijg toch ook wel korting?” Ze zegt op vriendelijke, doch zeer besliste toon: “Nee, meneer de actie geldt niet voor de ANWB-gidsen.”

U mag drie keer raden wat ik, sukkel die ik ben, heb gedaan. Gelaten heb ik me in mijn lot geschikt. Ik heb het IQ van een gans.

Nog meer domme ganzen
Een troost is dat ik niet de enige ben. De waardebon is voor een mens wat een rond voorwerp is voor moedertje gans. De waardebon triggert een automatische respons in ons hoofd: “Ha voordeel, dat moet ik hebben!” Daarbij kijken wij vaak niet verder dan onze neus lang is. Een bedrijf liet voor een verkoopactie een waardebon drukken met het bekende ‘3 voor de prijs van 2’. Pas later merkte men een foutje op: het bleek 3 voor de prijs van 3 te zijn. Voor het succes van de actie maakte het geen verschil. De bon scoorde net zo hoog als bij eerdere acties.

En zelfs als het voordeel een illusie blijkt te zijn gaan wij vaak door op de ingeslagen weg. Wat zijn mensen toch domme ganzen.

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Vrijens E.M.C.  |   | 
1-05-2007
 | 
15:52 uur
Leuk artikel.

Mens en dier zijn gelijk in de natuur. Alleen de mens zelf denkt hier meestal anders over. Zoals ieder dier zijn kenmerken heeft, heeft de mens ze ook. Alleen zien we onze eigenschappen als onderscheid en niet als kenmerk.

Hoeveel mens ben je wanneer alles van je afgenomen wordt? Hoeveel mens is men wanneer men wraak koestert of men de drang naar overleven voelt?

Wat zouden de ganzen denken van de oorlog in Irak en Afghanistan?

Broeden mensen vaak niet op dezelfde problemen? Hoever is de mens ontwikkeld dat ze elkaar nog steeds onderling uitmoorden, afpersen enz?

Het grootste verschil tussen mens en dier is de arrogantie.

heer Luc Mgr-online Bongaerts  |   | 
2-05-2007
 | 
07:21 uur
Soms zijn we nog dommer dan een gans. Wat dacht je van de volgende verkoopslogan (een paar jaar geleden) op een rommelmarkt: 30 BF per boekje, drie boekjes voor 100. Je kan wel raden hoeveel boekjes in pakketjes van drie verkocht werden. En zeg nu niet dat dit alleen in Belgie gebeurd :-)
Groetjes,
Luc
Evvy  |   | 
3-05-2007
 | 
17:54 uur
'gebeurd' moet met een 't' meneer Luc. Is uw secretaresse met ziekteverlof?
heer E.M.C. Vrijens  |   | 
4-05-2007
 | 
07:52 uur
Evvy, ga toch lekker fietsen. Het is mooi weer. Ga niet zeuren over een spelfout. Kom liever met een goed verhaal. Ik zou wel eens willen weten wat jij denkt bij te dragen met jouw reactie. Ben jij toevallig die PABO student welke wel een voldoende voor Nederlands heeft?
heer RM Minneboo  |   | 
4-05-2007
 | 
09:40 uur
Leuk gevonden vergelijking, mens en gans.

Het artikel deed mij wel nadenken over het gedrag van dieren versus mens. Van nature een optimist, kreeg ik toch het idee dat de vergelijking mens versus dier wel degelijk een winnaar heeft.

Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een dier langs de kant van de weg zien liggen om daar oude vrouwtjesdieren te overvallen en na de geslaagde actie luid lachend weg te lopen. Dit louter uit verveling natuurlijk. Zelfs de lachende hyena schijnt dit nog niet te doen.

Al eens een intesieve "mens-houderij" gezien op safari die werd beheert door een stelletje leeuwen??

Of deze: Al eens gezien dat een koppeltje egels een ander koppeltje egels het linkerpootje afhakt enkel omdat zij een ander geloof hebben??

Als dieren een verbintenis voor het leven aangaan, gaan ze die ook aan. Of is er onlangs nog een gevalletje " flitsscheiding" waargenomen bij een ooievaars-stel waarbij de kuikens om de veertien dagen bij Pa langs mochten komen??

Nee, het dierenrijk kan nog veel van ons leren.
Gelukkig zijn er nog meer gebieden waarin we het dierenrijk ver en ver achter ons laten. Dat komt door ons ver doorontwikkelde brein. Het podium waarin we dat prachtig kunnen aanschouwen is de arena waarin de creme de la creme van de mensheid zit. De politieke arena. Hierin wordt elke dag bewezen dat wij verreweg beter zijn dan het dier dat hierin slechts een schamele bijrol weet te spelen.

Nee, de struisvogel moet leren om zijn hoofd nog dieper te steken voor het ons tot voorbeeld kan zijn.

Michel Hoetmer  |   | 
6-05-2007
 | 
11:52 uur
Bedankt voor uw reacties!

Met dit artikel wilde ik slechts laten zien dat ook mensen automatisch gedrag vertonen. En welke gevolgen dit kan hebben. Bij het waarnemen van iets (bv. een kortingsbon) gaat er vaak een stukje 'software' in ons hoofd draaien. Overigens zijn er nog veel meer voorbeelden. Heel handig als je mensen wilt overtuigen. Daarop kom ik in de toekomst zeker een keertje terug. Er zaten geen diepere filosofische gedachten achter.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10