zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De kunst van het trollen

Door: Bart Flos,   13-02-2023,   18:22 uur
 

Ik kom ze regelmatig tegen op de (a)sociale media: klimaattrollen. Ze vinden ergens een klimaatgrafiek waar ze een stukje uit knippen, ze sturen een link naar een dubieuze website die door mensen veroorzaakte klimaatverandering ontkent of ze zeggen ‘in 1976 was het óók heel warm’.

Klimaattrollen beginnen met het uitgangspunt ‘wetenschap is ook maar een mening’. Het is bijna niet uit te leggen hoe stupide die uitspraak is, maar als het je credo is, als je daar je mening op baseert, dan is the sky the limit. Dat kún je alles over van alles en iedereen beweren zonder daar verder verantwoording over te hoeven afleggen. Onderbuikgevoelens zullen domineren en discussiedooddoeners als ‘vind jij, vind ik niet’ en ‘dat is dan jóuw mening’ en ‘let’s agree to disagree’ zullen de discussie domineren. 


 
Toch is het heel gemakkelijk een klimaattrol te ontmaskeren. Je vraagt ze dan simpelweg of ze bereid zijn hun hypothese, hun theorie of hun mening te falsifiëren. Met het falsifiëren van je hypothese, je bewering of je stelling stel je jezelf de volgende vragen: 
 
— Wanneer heb ik ongelijk?
— Wat zou mijn stelling ontkrachten?
— Welke kennis en informatie zou mij van mening doen veranderen? 
— Wat moet er gebeuren om mijn theorie omver te werpen?
 
Trollen in het algemeen en klimaattrollen in het bijzonder hebben er een hartgrondige hekel aan. Ze vervloeken het. Want het is een van de meest wezenlijke onderdelen van de wetenschappelijke methode en het ontmaskert charlatans, pseudowetenschappers, samenzweringstheoristen, populisten en paniekzaaiers. 
 
Klimaattrollen vallen onmiddellijk door de mand als ze hun theorieën moeten falsifiëren. In plaats daarvan gaan ze hun eigen argumenten eindeloos herhalen, dominant doen, je overbluffen en overpowered, ze bombarderen je met internetlinks en ze zullen iedere observatie, ieder onderzoek, ieder feit en ieder stuk wetenschappelijk onderbouwd bewijs negeren, oversimplificeren en counteren met non-informatie. 
 
Trollen hebben geen baat bij een objectieve, neutrale vaststelling van de feiten. Ze zijn gebaat bij het trollen zélf. Het is puur trollen om het trollen. Het geeft ze een zekere machtsstatus. Die machtsstatus wordt versterkt door de veiligheid van het eigen huis en de smartphone. ‘Tik tik tik’ en de twijfel is gezaaid. Niemand die ze iets kan doen. Maar een frontale confrontatie met een klimaatwetenschapper zouden ze niet kunnen doorstaan. Ze zouden direct met hun mond vol tanden zitten. 
 
Mijn advies is dan ook: zodra een (klimaat)trol weigert om de eigen theorie te falsifiëren omdat ‘wetenschap ook maar een mening is’, stop dan onmiddellijk met de discussie. Het is verspilde energie. Gun ze het plezier niet. Want als ze érgens van kunnen genieten dan is het wel ‘wetenschappertjes pesten’ en ‘professors op stang jagen’. 
 
Waarvan akte.

Meer weten?

Voor de website bij het boek De mens als grens klik hier.

Voor het boek De mens als grens op Managementboek klik hier.

'De mens als grens - Over de onbuigzame barrières van ons bestaan'.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10