zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Is ondernemend Nederland de weg een beetje kwijt?

Door: Michel Hoetmer,   25-11-2019,   12:09 uur
 

Het kan u niet zijn ontgaan. De laatste weken staan helemaal in het teken van ‘Black Friday’. Je wordt helemaal knettergek van deze reclamediarree.

Hebt u zich wel eens afgevraagd waar dit fenomeen plotseling vandaan komt? En is het wel zo handig met kortingen te strooien?


Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving. Thanksgiving is een nationale feestdag in de VS waarop men dank zegt voor de oogst en alle andere goede dingen die het leven te bieden heeft.



Deze feestdag valt op de vierde donderdag van November. In de VS (en ook in Canada, maar dan op een andere dag) is dit een belangrijk feest dat families samen vieren. Het is trouwens een bijzonder slechte dag voor de kalkoenen in het land. Want dat is het gerecht dat bij het feest hoort. Men noemt het ook wel Turkey Day.

Omdat het feest op donderdag valt, hebben de meeste mensen vier dagen vrij. En dat is nogal wat in een land waar men een stuk minder vrije dagen heeft dan bij ons. Tja… wat moet je met zoveel vrije tijd? Nou shoppen natuurlijk!

Het is de start van het seizoen voor kerstaankopen. Men adverteert daar met spetterende aanbiedingen om de kooplust op te wekken. 

Overigens is de naam Black Friday helemaal niet zo oud, als u misschien zou kunnen veronderstellen. De naam duikt voor het eerst in de jaren vijftig op in Philadelphia en sloeg op de enorme verkeersdrukte op die dag. 

Pas ergens begin jaren tachtig komt deze term in de commercie in zwang. Het zou de dag zijn waarop winkeliers voor het eerst in het zwart komen staan. Men schreef verliezen met rode inkt en winst met zwarte inkt. 

En Nederland? 
Wij hebben op dit punt helemaal geen traditie. Want wie viert hier nog de dankdag voor het gewas? Maar de laatste jaren duikt de commercie tot vervelens toe op deze dag/periode. Want Black Friday duurt al lang geen dag meer. Sommigen retailers rekken de dag op tot een week. Het is fantasieloze na-aperij. 

Voordeel?
Voor de kortingen hoeven klanten waarschijnlijk ook niet naar een winkel of webshop te gaan. Die kortingen zijn lang zo hoog niet als in de VS. Er zijn winkeliers die voorafgaand aan deze periode hun prijzen verhogen om dan heel hard te toeteren dat ze zulke fantastische aanbiedingen hebben. 

De nadelen van korting geven
Kortingen gaan altijd ten koste van de winstmarge. Het is immers bij wet verboden om vooraf de prijzen op te schroeven en vervolgens er flink wat af te halen. Het kan u een boete opleveren. 

Met kortingen trekt u de verkeerde klanten aan. Koopjesjagers zijn er als de kippen bij. Maar dat zijn vaak bijzonder lastige en ontrouwe klanten. U haalt er dus geen blijvende klandizie meer naar binnen. 

Kortingen gaan ten koste van uw betrouwbaarheid. Hoe legt u uit waarom een product of dienst eerst veel duurder was? Dat is lastig. Klanten die tegen hogere prijzen hebben gekocht voelen zich bedrogen. 

Kortom: denk goed na voordat u met kortingen begint. Zorg ook dat u uw handelswijze goed kunt motiveren en mensen begrijpen waarom u korting geeft. 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
poll
Wat is uw mening over Black Friday?
 
Geweldig, ik ga helemaal los op al die koopjes
Black Friday? Wat is dat? Nooit van gehoord.
Het laat me Siberisch koud.
Stop alsjeblieft met deze onzinnige reclamediarree.
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
  Kijken, kijken en niet kopen
  Ratingterreur
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Persoonsalarmering om korte lontjes in de maatschappij
reacties
Ziekteverzuim bij kwart organisaties gestegen sinds aangescherpte coronamaatregelen  (1) 
De verborgen gevolgen voor de gezondheid van thuiswerken (1) 
Waar wilt u werken? (1) 
Baard op het werk: wel of niet doen? (1) 
Digitale tools zorgen voor minder werkstress (1) 
Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
top10
Eén op de vijf HR-professionals: in 2030 wordt men ontslagen via een systeem
Waar wilt u werken?
De verborgen gevolgen voor de gezondheid van thuiswerken
Zijn ‘Black Friday’-marketingstrategieën even duurzaam als de campagne zelf?
PwC brengt de keerzijde van thuiswerken in kaart
Zes op de tien bedrijven zien imagoschade als grootste gevolg van hack
Machine learning, de nieuwe tool tegen online fraude
Dreiging AVG-boetes bepalen investeringsbeslissingen in cybersecurity
Marcel Krom is CIO of the Year 2020
C-level executives brengen grote cyberrisico’s met zich mee
meer top 10